Profilový obrázek

jirikzaboj

Jiří Záboj

Komentáře 190

Od nejnovějších
  1. Blízká setkání třetího druhu
    Blízká setkání třetího druhu (1977)
    9
    Zděšení, fascinace, frustrace, posedlost, obdivuhodnost, osamocení, navázaní kontaktu a mír. Tyhle všechny pocity se mi jeví při představě kontaktu s mimozemskou rasou a tyhle pocity dokážu procítit nejlépe skrze tenhle skvost, který má z vizuálního hlediska dodnes tisíc kroků napřed před jakýmkoliv sci-fi. Je neuvěřitelné, co Spielberg dokázal vytvořit s omezením technologií doby ve finální půlhodině, ve které se ani nemusí mluvit a mistrovské kamerové záběry to společně s jedním z nejlepších soundtracků všech dob vysloví za vás.
  2. Sugarlandský expres
    Sugarlandský expres (1974)
    6
    Silné 3 hvězdy. Uvědomuji si, jak povrchní látku dokázal roztahat Spielberg do komediálního road-trip movie, který ale sahá hlouběji, než se na první pohled zdá. Ten osobitý trademark věčného dítěte jde cítit už tady a nejlépe zrovna přes Goldie a její cíl, za kterým si jde přes všechny absurdity. V pozadí militární, politická, silná Amerika, která stojí na tradicích a samotná by se na ten Sugerland mohla přejmenovat. Jen mi to nedosedlo asi úplně a nedokážu popsat, co to přesně bylo. Kamera je perfektní, všeříkající. Stylizace trochu do westernu je také chytlavá. Možná jen ta stopáž? Hlušší místa jsem vnímal především, když se stálo na místě. Ale i tak jde o povedený start Spielberga, který si vypůjčil svůj osobitý koncept už z předchozího Duelu.
  3. Goyovy přízraky
    Goyovy přízraky (2006)
    6
    Nejvíc mi na Goyovi vadí jeho vykalkulovaná a umělá vypočítavost. Má to své produkční values a storytelling je odvedený opět mistrovsky, tedy Formanovsky. Scénář ale v půli hrozně moc drhne a ten přechod o 15 let je až obtížně neuvěřitelný a jeho atmosféra kolísá z temnoty do absurdna. Pomocníkem není ani výprava, která působí jako navoněná bída. Kdyby to byla jen bída, tak by to bylo o dost lepší. Takhle se tam leští šaty, tvářičky a make-upy i u vězňů inkvizice a to ubírá na autentičnosti ještě více. Polemizování nad úmysly autora můžou být nekonečné, protože film nabízí několik filosofií. Od nechutné aristokratické vlády, přes geniální a klidnou mysl Francisca, či velký zákulisní pohled na počátek Francouzské revoluce. Konečný problém je ten, že dostanete jen od každého trochu a z filmu se stane průměrný historický film s citem pro vyprávění, které ani tu trochu smysluplnosti nezachrání.
  4. Čelisti IV : Pomsta
    Čelisti IV : Pomsta (1987)
    3
    Pomineme-li, že se jedná o absolutně nelogický příběh aneb msticího žraloka a přímo to przní odkaz původního filmu, tak to je o jeden level méně hloupé, jako díl třetí. Má to alespoň trochu zajímavé herce. Nic víc, nic míň.
  5. Bastardi: Reparát
    Bastardi: Reparát (2023)
    1
    Nic tak hrozného jsem dlouho neviděl. Nejde jen o nudu, ale o absolutní dno něčeho, co nemá obdoby. Slyšel jsem s Magnuskem nějaké podcasty a o to víc šokující je pro mě fakt, že celá tetralogie Bastardů je jeho práce a jakási osobní alma mater, která ho proslavila a on z ní hodlá po 10 letech těžit nadále. Myslel jsem si, že už to nikoho zajímat nebude. Po zhlédnutí tržeb v kině jsem zůstal v šoku, protože tahle vymývačka má skoro jednou tolik, než takový Babylon od Chazella. Lidi, proberte se. A začněte zase podporovat kvalitní filmaře. Pan Magnusek se mi jeví jako sympatický pán, ale s poněkud pokřiveným, či nulovým morálním kompasem, který toxicky přenáší do českého umění a tam to prostě nepatří. Nedivím se, že to Cinestar nechtěl hrát.
  6. Čelisti II
    Čelisti II (1978)
    4
    Dvakrát do stejného moře nevstoupíš. Tedy mohl bys, ale to bys musel najmout režiséra, který má mnohem větší smysl pro řemeslný cit a dovede si s docela obtížnou látkou poradit. Jednoho už jednou použili, ale ten se naštěstí vydal po vlastní dráze. Tohle už je tuctovka, která startuje nekonečný céčkový žánr kravinek na moři a díky kterého se dnes žraloků u pláže bojí snad jen naivní snílek. (Alespoň hudbu musím vychválit, ta je pořád boží)
  7. Čelisti
    Čelisti (1975)
    10
    Tady není o čem. Čistá definice perfekcionismu filmařiny, která definovala význam slova letní hit až za roh a to doslova. Každý kdo zná zákulisí a trable, s kterými se tvůrci během natáčení potýkali, tak o to vzácnější a obdivuhodnější je, jak všechny problémy dokázali vyřešit a zakomponovat je do výsledného filmu tak, že nakonec fungují jako jedny z hlavních aspektů a strachů filmu pro diváka. Moje oblíbená a památná scéna je, když Hooper Brodymu oznamuje špatnou zprávu a šerif si okamžitě nalije pořádnou sklenici vína. Prostá scénka vyobrazující totální zoufalství, frustraci a zklamání. Smile you son of a bitch.
  8. Duel
    Duel (1971)
    7
    S respektem k televiznímu žánru musím uznat, že se jedná o nadprůměrný film, který by se mohl rovnat i některým celovečerákům. V tom tkví už ta počáteční genialita Spielberga, protože z banálního problému na cestách dokázal vymačkat opravdu extraordinární podívanou, která se vyžívá v naprostých detailech, které jsou až s úsměvem simple. Otázka toho, proč se to děje je zodpovězena beze slov, jedním záběrem během filmu. Možná by filmu prospěla ještě více absolutní němost, protože občasné dialogy hlavního protagonisty byly trochu rušivé a absolutní útlum by mohl přidat na efektivitě napínavosti scén. Na jednu z prvotin mága to je ale opravdu pecka.
  9. A.I. Umělá inteligence
    A.I. Umělá inteligence (2001)
    8
    Magnificence. To je to slovo, které vystihuje tenhle film. Signifikance a pojetí lidského bytí ve smyslu poukázání na jeho dokonalost, vlastní řízení se úsudkem a schopnosti učit se a dojít k logickému závěru. Reflexe spojení evoluce a umělé inteligence, která přináší melancholickou a depresivní náladu z budoucnosti a nemusí jít ani o tu vzdálenou, ale o tu dystopickou, která už není tak daleko. Všechny tyhle specifikace vystihují geniální spojení mysli Kubricka a Spielberga. Faktem je ovšem, že Stanley položil základy pro tu filosofickou stránku filmu a vytvořil základní designy. Spielberg s poctou dílo dokončil a vdechl mu poetičnost, pohádkové vyprávění a opojnost scén, které mají držet snímek pohromadě. První akt je naprosto geniální a nemám k němu absolutně žádnou výtku. Ta (ne) přirozená lidská láska mezi matkou a synem, to je tak PURE a vyvrcholení celého aktu je naprosto devastující. Problém nastává u druhého, tedy prostředního aktu, který moc podle mého neví, čím chce vlastně být. Mixuje a pohlcuje žánry do sebe, ztrácí mírně nasazenou podmanivost a sekvence roboshow je vyloženě dramaturgicky nekonzistentní. Zlom přichází ve finálním aktu, který nabízí vizuální království podmořského, či ledového Manhattanu a opět se najede na filosofický přesah a emotivní strunu, která diváka donutí přemýšlet o snech, smyslu bytí a ukončení vlastní entity. K tomu perfektně sedí Paralela Davidovo přání a její fenomenální zakončení. Mimochodem, kdyby se rozdávaly dětské Oscary, tak Haley Osment by měl vyhrát úplně jako první a to především za performance v tomhle snímku, kterou hodnotím možná jako nejlepší filmovou dětskou performance ever, a to superlativy nepřeháním.
  10. Mission: Impossible - Fallout
    Mission: Impossible - Fallout (2018)
    7
    Fallout poctivě navazuje na Rogue Nation a nabídne k tomu opět brilantní akci, která je obalená cool scénami, jako je seskok padákem v bouřce, obdivuhodné skákání Cruise po střechách, či finální kontaktní bitku u vybuchujících vrtulníků. Tvůrci opět ubrali na emocích a tak se nám tady objevuji jen nahodile. Dřív by to na mě fungovalo, ale po sentimentálním pátém díle očekávám od příběhu už možná trochu více. Ať nejsem chápán špatně, ten příběh a zápletka jsou samotné fajn. Jen tomu chybí nějaká malá esence toho, co měl předchozí díl a to sice srdíčko hlavních postav. Ale souhlasím s tím, že to finále bylo fenomenální!
  11. Mission: Impossible - Národ grázlů
    Mission: Impossible - Národ grázlů (2015)
    9
    McQuarrie poskytl Rogue Nation absolutní akční renesanci, která se ale také nenápadně vrací k mnohem starším konceptům a upgraduje je pro aktuální diváky. Bere veškeré základní koncepty M:I a posouvá je mnohem dál, než v přechozích dílech. Řemeslně vymazlený scénář společně s režií ukazuje nejkomplexnější příběh série, který vdechuje mnohem víc i vedlejším postavám a poprvé mi na nich záleželo víc, než jindy. Za normálních okolností by se tenhle um mohl zdát jednoduchý, ale ne u drsňáka Hunta a jeho teď už velice sympatické skupiny. O vizuální stránce věci se vůbec nemusíme bavit. Honička na motorce je jedna z nejlepších filmových honiček ever. Heist je rozhodně nejlepší ze série a celkově, ten film je nejlepší z celé série a tečka. Join the IMF. See the world, on a monitor, in a closet.
  12. Mission: Impossible III
    Mission: Impossible III (2006)
    8
    Třetí M:I by mohlo zaručeně pro filmaře i dnes fungovat jako zaručený recept. Abrams sérii vdechl život, který v osobní rovině fanouškovi akčního žánru poskytne satisfakci na všech stranách. Tedy polidštění hlavního protagonisty Hunta tak akorát a ne až přes příliš, aby to nezapadlo až moc do sentimentální roviny a snímek by si na tom podrážel nohy. Již ve své době zkušený seriálový mág dokázal pracovat s televizním formátem na vysokorozpočtové úrovni s účinným využitím filmového prostředí a katapultoval se do lepších vod, ve kterých ho můžeme vídat dodnes. Bohatě stačilo využit fanouškovského srdíčka ve smyslu využití ověřených prvků, jako je originální záporák, trochu lásky, velice vychytralé využívání akčních scén a praktičtější efekty, které jsou v dalších pokračováních díky Cruise jedním z hlavních vodítek série. Na trojku se podívám vždycky rád.
  13. Mission: Impossible
    Mission: Impossible (1996)
    8
    Na první pohled mělký, až povrchní příběh propojený s vychytralou režií, precizními záběry, geniálním využitím kompozic, nádhernou Prahou a skvělým hudebním opojením Dannyho Elfmana. Tak si říkám, jestli to spíš nebyl záměr udělat koncept více simple, aby to ostatní přece jen fungovalo. Některými lidmi dodnes vysmívaný první díl dostal status kultovní a to jen z jednoho jediného důvodu. Je to zábava, o tom akční film je a melancholická devadesátková Praha s Cruisem je pro mě prostě srdcovka.
  14. Indiana Jones a Království křišťálové lebky
    Indiana Jones a Království křišťálové lebky (2008)
    7
    Pořád to tam je. Není to už tak úplně čisté a vyšpikované na té nejvyšší dobrodružné úrovni a zbytečně se to v některých momentech dojímá více, než je potřebné. Ale záhada je pořád neméně zajímavá a minimálně první hodinka je pořádná jízda 50. let, které jsou spojené s atomic age, záhadou AREA 51 a nastupující studenou válkou mezi západem a východem. Finální využití už tak vychytralé není. Ale sci-fi prvky nemůžeme Indymu rozhodně vyčítat. Ty tam byly vždy, jen nehrály v příběhu tak zásadní roli, jako v této epizodě. Nejvíc mě bavila zopakovaná chemie mezi Fordem a Allen. Po letech to vůbec nezmizelo a Marion je stále moje nejoblíbenější “Indy Girl”.
  15. Indiana Jones a poslední křížová výprava
    Indiana Jones a poslední křížová výprava (1989)
    10
    Poslední křížová výprava je definicí ryzího dobrodružného žánru, který má úplně všechno. Přes úžasnou úvodní sekvenci s talentovaným Riverem Phoenixem (budiž mu země lehká), přes geniální lokace nacistického Německa, hradu až po cílovou destinaci, kterou podstoupí neskutečné nadupaná dvojice Ford a Connery jako syn a otec. Patří to rozhodně do 10 nejlepší father and son filmů všech dob a pro ten feel good si budu k tomuto skvostu chodit, dokud mě to nepřestane bavit. Tedy nikdy.
  16. Vyproštění 2
    Vyproštění 2 (2022)
    6
    Ucházející béčko úplně stejným způsobem, jako přechozí díl. S tím už ale asi každý tak nějak počítá. Šablona se tedy vůbec nezměnila a to ani na poli příběhu. Jen se zabýváme novými postavami a motivacemi, které nejsou bůh ví jaké a asi prostě nemá cenu příběh vůbec řešit, protože o tom tenhle dnes už tuctový žánr není. Za zmínku a pochvalu stojí technické zpracování, které navazuje například opravdu dlouhým one-shot záběrem, který využívá shaky camera záběrů a chasing scéna je tak o dost dál, než v díle předchozím a posouvá to opravdu na brilantní úroveň. Kaskadérské kousky také nezaostávají a choreografie je vyšperkovaná. Spousty praktických efektů a občas pomrknutí na nádherné české prostředí. Tedy profi vyladěnost, ale o žádný klenot se nejedná ani tentokrát. Jen nedělní podvečerní filmařina, která je ok.
  17. Air: Zrození legendy
    Air: Zrození legendy (2023)
    8
    Bota je jen bota, dokud si ji někdo neobuje. A nebo ještě lépe, bota je jen bota, dokud si ji neobuje Michael Jordan a vzniknou legendární AJ, které se drží na vrcholu až dodnes. A nejen v basketbalové kultuře, ale i v té vrcholové módní, hypebeast apod. Film ze zákulisí této legendární spolupráce už byl určitě na místě. Proto jsem rád, že se ji nechvalně ikonická dvojice Damon-Affleck chopili, scénář vytáhli z development hellu, zrežírovali si to, nacastovali a je z toho opravdu skvělá dialogová věc, která je vyšperkovaná, je v tom srdíčko, feel good retro atmo a všichni na place ví, jakou látku zpracovávají. Letos se tyhle origin příběhy zpracovávají ve velkém a je dobře, že jim to streamovací služby umožňují, protože pro takové snímky je na těchto platformách přesně místo. I když v tomhle případě se ve střižně dohodli na tom, že film půjde do kina a chápu to. Vizuálně to dává na některých místech smysl a kdyby film vyšel o 10 let dozadu, tak by to byl zcela jistě kinohit. Ale mám pocit, že to načasování bylo správné a já se v některých věcech z pozadí Nike zase přiučil. I když je vše vyprávěno přímočaře, bez větších komplexních ambicí, tak jsem vlastně rád. Styl vyprávění je naprosto pro každého a jsem téměř přesvědčený o tom, že se na film může klidně podívat celá rodina a pak jít nakupovat do Sportisima, nebo Footshopu. Jít si zaběhat, či flexit před Paládko. Nike je už dnes pojem sám o sobě a jeho dceřinka Jordan je obdivuhodně mnohem dál, než některé prime brandingy.
  18. Na lovu
    Na lovu (1980)
    6
    Průměrnější krimi, které vyvolalo ve své době jisté nevole. Nenazýval bych to homofobie a jako hon na ní už vůbec ne. Cruising beru jako Friedkinovou interpretaci, která má za úkol představit širší veřejnosti komunitu, která má také práva. Vše, co se ve filmu odehrálo bylo tehdy tabulizované a odvážný snímek pochopil málo kdo jako spravedlnost. Přesto je ten případ hodně mělký, až nezajímavý. Vedle Pacina se ukáže úžasný Sorvino, či Karen Allen. Konec je pomyslným peakem jinak zapadlé krimi, která nenachází hlubší významy a v druhem aktu ji chybí spoustu nápadů.
  19. Propast
    Propast (1989)
    10
    Technologicky na svou dobu opravdu kouzelné, až revoluční. Mnoho filmařů i sám Cameron se tímhle snímkem v budoucnu inspiroval, třeba konkrétně u T2, co se speciálních efektů týče. Mnohem úchvatnější jsou však praktické efekty a využití skutečné vodní nádrže a skutečných záběrů ve vodě, které železnému Jimmovi učarovaly natolik, že se jim věnuje dodnes a svůj know-how pouze upgradoval a vtiskl tomu ještě profesionálnější um. Tenhle fakt má ale i stinnou stránku a nikdo z tvůrců na film nevzpomíná zdaleka tak pozitivně, protože se občas jednalo o holé životy. Doporučuji tedy každému po zhlédnutí určitě vyhledat zákulisní informace, stojí to za to. Nejraději mám na Propasti její poselství, které nese jistou zodpovědnost za všechny události ve smyslu ochrany životního prostředí, humanitního porozumění, překonání mezikulturních bariér a spojení se v jednu naději, která má šanci nás jako planetu zachránit. Netajím se tím, že bych chtěl vidět víc. I když budoucí filmy (např. Avatar) touhle myšlenkou rozhodně navážou, tak ten podmořský temný svět je mi o něco víc sympatičtější a interesantnější. Well done, maestro!
  20. Super Mario Bros. ve filmu
    Super Mario Bros. ve filmu (2023)
    6
    Tak se to Nintendu konečně vyplnilo a v Hollywoodu dostali konečně prostor pro svůj plnohodnotný animák, který se těší nevídanému úspěchu, co se herního žánru týče.. Rozhodně bylo na čase, ale nevím jestli zaslouženě. První akt dupne na plyn opravdu silně, animace je opravdu nádherná, fanouškovské srdíčko tvůrců jde poznat a srší na vás milion easter eggů na každém rohu. Po nějaké chvíli ke mně došlo ale jisté vystřízlivění a možná jsem naivně doufal, že jako dětského fanouška této hry mě udrží daleko déle a možná až do konce. K mému vlastnímu překvapení se jedná o naprosto spotřební záležitost pro děti, která nemá ve výsledku žádný spád, žádný uvědomělejší příběh a všechno zeje tak nějak do infantilního prázdna. Po filmu si tedy už nevybavuji moc scén, které by byly nějak výrazněji zapamatovatelné. (Krom úvodní desetiminutovky) Abych nezůstal negativní, tak film má opravdu líbivý soundtrack, který využívá toho původního z her, upgraduje ho a dokáže s ním pracovat na velkolepé filmové úrovni. Dabing se taky docela povedl, Jack Black byla dle všeho nejlepší volba a píseň Peaches je chytlavá od prvního poslechu. Jen ten Pratt jako Mario je takový, no meeh. Doufám, že výsledek těchto tržeb nakopne filmaře k dalším herním adaptacím, které si to zaslouží možná trochu více a dospěleji.
  21. Krev a zlato
    Krev a zlato (2023)
    7
    Moc fajn fiktivní povídka, která se stylizuje k westernům a nápadně připomíná Basterds. Ovšem s menší dávkou satiry a s větším důrazem na realističtější linku. Má to podmanivý vizuál, dlouhé statické záběry, vkusnou dobovou hudbu a velice působivou výpravu s kostýmy a lokacemi. Ještě aby ne, když jsou pod tím z velké části podepsané zlaté české ručičky. Ten rozsah je samozřejmě více minimalistický, ale sedlo mi to a jako jednohubka na večer je to naprosto ideál.
  22. To Catch a Killer
    To Catch a Killer (2023)
    7
    Miluju tyhle detektivky. Pokud je k nim navíc přidaná hodnota, která dokáže kritizovat současný systém bez jakýchkoliv servítek a režie si stojí za svým, tak můžeme v takovém případě dostat suverénní a uvědomělou výpověď, která není jen propracovanou krimi story, ale můžeme si pokládat i ty správné otázky a následně na ně dostávat i správné odpovědi. V tomhle skvěle funguje vztah mezi Eleanor a Lammarkem. Jejich pracovní vztah je klíčový k rozlousknutí tomu, kdo je vrah a jaký má vlastně motiv. Příběhově je film nadstandartní záležitostí, která má své velké momenty, mnohdy až šokující. Opening new year scéna je vyloženě kinematografický zážitek a dokáže vtáhnout diváka téměř okamžitě. Během filmu je takových highlightů ještě několik, kdy jsem si říkal woow, to je fakt sakra dobrý a tak mrazivý. (skoro jako bych sledoval hitchcocka, či finchera) Nicméně finální akt je rozpolcený, jako náš vrah a dochází zde k jistým nelogičnostem, což je škoda a chyba na straně scénáře, který mohl být ke konci uvědomělejší, ale spadl do klasičtějších klišé a úplně nefungoval tak, jak by asi měl. I přesto se jedná o velmi nadprůměrný krimi-thriller, který si ještě někdy moc rád pustím.
  23. Muži, kteří nenávidí ženy
    Muži, kteří nenávidí ženy (2011)
    7
    Fajn remake, ještě víc fajn Fincherův rukopis. Je to správně temné, má to pár skvělých kamerových záběrů a atmosféra švédského severu by se dala krájet. Rooney je skvělá Lisbeth, Craig poněkud chladnější. Ale asi to tak mělo vyznít. Na konci filmu jsem si ale uvědomil, že mě to nijak extra nezasáhlo.
  24. Hra
    Hra (1997)
    8
    Co k tomu dodat. Byl jsem oklamán a pointa mě dostala. Děsivé, paranoidní, depresivní. Miluji to a v mysteriózním žánru se pro to najde místo v top mých 10. Výborně pane režisér:)
  25. Úkryt
    Úkryt (2002)
    8
    Řemeslně na absolutním vrcholu. One-shot záběry, bravurní práce s kamerou při napínavých scenériích a vychytralé i v minimalistických záběrech. Ukázkový thriller, který má spoustu svých osobitých momentů a nejasnosti se hledají opravdu těžko, možná až ke konci. Parádní sexy Jodie Foster, mlaďounká Stewart, sympaťák Whitaker a tentokrát dokonce ani ten Jared nebyl tak marný, dokonce jsem si jeho momenty i užíval. Příběh je nadprůměrný a pokud ho zmixujete s Fincherovou režií, dostanete neotřelou heistovku, která si ale nehraje na nic víc, než doopravdy je a ponurá atmosféra by se dala opět krájet, jak nádherně vyzněla.
  26. Vetřelec vs. Predátor
    Vetřelec vs. Predátor (2004)
    2
    den z nejhorších filmů, které jsem kdy viděl. Nemá to vůbec nic. Je to absurdní lunapark bullshitu. Ani ze srandy se na to nedívá dobře. Nuda nejvyššího kalibru.
  27. Spider-Man: Napříč paralelními světy
    Spider-Man: Napříč paralelními světy (2023)
    8
    Into the Spider-Verse přišel v roce 2018 jako dar z nebes, který nikdo nečekal. Komiksově stylizovaná podívaná s revoluční animací oslnila samotnou akademii, načež ji náležitě ocenila Oscarem za nejlepší animovaný film a ve stejné žebříčkové kategorii film exceloval i na ostatních cenách a posbíral, co se jen dalo. Fanoušci byli u vytržení, protože dostali ultimátní fan-servis a možná nejlepší komiksovku Spider-Versu. Není tedy divu, že za takovým vřelým přijetím a nadšením stálo vysoké očekávání od připravovaného pokračování, které mělo podle samotných tvůrců posunout už tak animační vrchol na ještě vyšší level a příběh se měl komplexněji zaobírat multivesmírem. Výsledek je takový, že audiovizuál je opravdu ještě dál. V podstatě jsem v životě neviděl nic nádhernějšího a ta pestrobarevnost a výhoda experimentování díky explorace různých světů nám nabídne široký pohled na kreslířské umění a jeho subžánry, které musí oslnit snad úplně každého. Tvůrci si zároveň hrají s celým komiksovým žánrem a kreativita snímku nezná mezí, protože je utržený ze řetězu tak moc, že nemáte šanci na první zhlédnutí pochytit všechny popkulturní a žánrové reference. Setsakra milion postav, které kdekomu dokážou vykouzlit úsměv na tváři a ocenit, že se tam objevily. Na druhou stranu méně je někdy více a je otázka, jestli tenhle specifický aspekt filmu dokáže uspokojit každého. V pár pasážích můžou nonstop odkazující a hláškovací postavy rušit a to konkrétně v klíčových momentech příběhu, které zbytečně přeplácaná scéna svou pitomostí degraduje a emocionální momenty tak ve filmu skoro vůbec nefungují, protože vás ani postavy nenechá na chvíli vydechnout. Finále je nedotažené a zaseknuté v momentě, kdy očekáváte epickou závěrečnou podívanou, která se vůbec nakonec nestane. Shrnutím je Across the Spider-Verse zábavným popcornovým pokračováním s opět vrcholovou animací, excelentním dabingem, hudbou a popkulturním pomrknutím na úžasného spider-mana a především pseudopornem pro nejzarytější fanoušky tohoto hrdiny. Mírným zklamáním je pocit z tzv. prostředního dílu alá dvě věže, který není stěžejním, ale přípravným teaserem na finální zakončení trilogie. Přesto je povinností každého fanouška zajít do kina a užít si to ve vší parádě na velkém plátně.
  28. Muž na Měsíci
    Muž na Měsíci (1999)
    9
    Pokud se nemůžete dočkat konce, tak se nebojte. Film končí hned na začátku a výjimečně ho provází titulky, které budete chtít dokoukat. Následuje potitulková scéna, která trvá jen skoro 2 hodiny a je zdaleka střípkem toho, co se dělo doopravdy v zákulisí. V jedné zahraniční recenzi jsem vyčetl krásnou větu. Andy Kaufman nezemřel. Je naživu, má se dobře a začal si říkat Jim Carrey. A není divu těmto teoriím, protože tihle dva rozhodně nemají společné jen datum narození. Oba byli skvělí imitátoři Elvise, či jiných slavných osobností. Publikum je za to opěvovalo ovacemi a v obou případech to došlo do bodu, kdy na tom vyhořeli a už to dělat nechtěli. Na rozdíl od Carreyho měl ale Andy svou specifickou absurdní improvizaci, která zacházela za hranu trapnosti, geniality a excentrického výstupu. Amerika ho buď milovala, nebo nesnášela. Film přirozeně opisuje jeho životní dilema, výstřednost, (ne)pochopení ze strany diváctva a dávkuje nám neskutečnou palbu hereckých skills, které se propisují v postavě Tonyho Cliftona a komika Andyho, tedy dance mana. Po zhlédnutí filmu jsem okamžitě nakoukával Kaufmana a nevěřícně jsem civěl, jak pečlivě a s láskou je film autentický. Není divu, protože natáčení se zúčastnila každá důležitá osoba, která v jeho životě něco znamenala. Behind the scenes jsou jen třešničkou navázaní vztahu Carreyho coby alter-ego Andyho a Tonyho, kdy je ta mystifikace opravdu intenzivní, Carrey je utržen ze řetězu a veškerý respekt Formanovi, že se z toho nesložil a naopak se chopil kamery při každé příležitosti. Nikdy neodpustím akademii křivdu typu, že komedianti Oscary nedostávají. Tady to byla obrovská mýlka, protože ve své době byl Carrey stejným králem negativní energie jako Kaufman, protože on byl Kaufman, doslova se jim stal. Nevěřícím poslal jednoduchý vzkaz. FUCK YOU, I CAN ACT a zvěčněným důkazem je naprosté pohlcení jeho role, kterou nádherně interpretuje dokument ze zákulisí na Netflixu. Thank you. Thank you for this friendly world.
  29. Jim a Andy: Život po životě
    Jim a Andy: Život po životě (2017)
    9
    Jim Carrey: "Well, we could fire them and I could do an impression. I'm a really good impressionist and I could do a pretty good imitation of both of them, I think." Miloš Forman: "No. I don't want to stop it. I just wanted to talk to Jim."
  30. Valmont
    Valmont (1989)
    6
    Intriky párování, nečestnost a zatvrzelé úmysly jako hlavním tématem pro tuhle romanťárnu, která se nesnaží ani tak moralizovat, spíš poukazovat a hýčkat si diváka nad příběhem, který je bohužel v tomhle zpracování průměrnější. Ne snad, že by to byla vyloženě nuda. Herci hrají svižně, mají na sobě nádherné kostýmy Theodora Pištěka a v nádherných francouzských kulisách je to na pohled velmi poutavé. Valmont má často bohužel prázdné scény bez větších úmyslů a jejich utahanost k celkovému vyústění je trýznivá a pro mě nedostačující k lepšímu hodnocení. Rozhodně to ale není žádnou šedí Formanovo kariéry, ten film je pořád líbivý na pokoukání.
  31. Amadeus
    Amadeus (1984)
    10
    Nemám k tomu prostě slov. Vše je dokonalé. Přes výpravu, lokace, režii atd. Vrcholné dílo, které řadím mezi mé nejoblíbenější kinematografické zážitky!
  32. Pearl
    Pearl (2022)
    8
    Pro začátek RIP Mr. Goose. Tohle je nejlepší psychologické slow-burn, co jsem za poslední dobu viděl. A že si to s přehledem dává do kapsy i všechny ty Jokery, Batemany apod. Samozřejmě na tom má největší účast právě Mia Goth, která jako by chtěla převzít louč královny hororu a s jejím brekovitým křikem a křečovitým úsměvem se ji to vlastně docela daří a ten titul není daleko. V jistých momentech je to mnohem ujetější, než X a možná to není ani tak záběry, ale spíše tím nenápadným pomrkáváním na to, co je doopravdy Pearl zač a čeho všeho je schopná. Bacha tedy, ať vám nevypadne obrázek z lacláčů do uschnutého pole a nenajdete tam strašáka, s kterým se zkamarádíte trochu více, než Dorotka v čarodějovi. I tyhle pomrknutí mi přijdou skvělé a už jen ta stylizace připomínající technicolor je mi moc sympatická a živé barvy v tomhle žánru vynikají. (speciálně rudá je fakt sexy) Dlouhé pompézní dialogy a jejich upřímná reflexe je jen třešničkou na dortu. Za mě o dost levelů dál, než X. Bere si to ty nejlepší momenty z naprostých klasik a zároveň se to umí interpretovat expresivní originalitou a láskou k řemeslu, jako takovému. Please I´m a star! Somebody help me!
  33. Ragtime
    Ragtime (1981)
    7
    Možná mírně nedoceněný Formanovo snímek, který se zabývá důležitými tématy u různých škatulkovaných postav a vytváří uměleckou demonstraci a tentokrát trochu vychýleněji v americkém stylu počátku 20. století, kdy filmu sluší veškeré kulisy a také dobová ambientní ragtime hudba. V půlce se film převtělí do konfliktu, ve kterém jsou jasně nastolené výtky tehdejšímu systému a jeho klíčovým změnám k prosperitě společnosti. Opětování pomsty není správná cesta. Hrdost předchází v zatracení a znevážení základních pilířů rasového novodobého postavení. Přesto je privilegovaná společnost bělochů přesvědčena o svoji vlastní spravedlnosti. K pokojnosti a mému uspokojení chyběla ucelenost celého filmu, jako takového. Ale rozhodně stojí za zhlédnutí.
  34. Šprtky to chtěj taky
    Šprtky to chtěj taky (2019)
    8
    Okázalá teenage komedie z roku 2019 působí opravdu nadčasově. Nejde jen o mírnou dekonstrukci žánru, ale i o posunutí kreativity a využití obyčejných prvků feel good filmu na úroveň, kdy je samotné jádro filmu přesahem daleko za hranicemi běžných komedií. Ženské problémy a jejich (ne)vyrovnanost na prahu dospělosti je silné téma a v tomhle snímku velice přirozeně geniálním způsobem zpracované. Bavil jsem se a smál jsem se od začátku do konce. Filmový debut se O. Wilde povedl na výbornou!
  35. Ant-Man a Wasp: Quantumania
    Ant-Man a Wasp: Quantumania (2023)
    3
    Achjo. Barevná slátanina, která v sobě nemá vůbec nic. Možná až na solidní úvod a konec. Takhle tratit na tak kvalitních hercích, to mě opravdu bolí a ještě s tak debilním scénářem. Nejhnusnější vizuál, co jsem za poslední dobu viděl. Tohle je přesně ten bod, kdy konečně Marvel plácli fanoušci pořádně přes prsty. Uvidíme, jestli to do budoucna zabere, či to bude už jen upadat.
  36. Ospalá díra
    Ospalá díra (1999)
    8
    V tomhle filmu naleznete vše, co na Burtonovi milujete a dokonce v trochu drsnějším měřítku a to je příjemné. Gotickou nádhernou atmosféru doplňuje mistrovské dílo Elfmanova soundtracku. (+nádherná Christina Ricci)
  37. Pravdivé lži
    Pravdivé lži (1994)
    8
    Ojedinělý akční film řízlý zábavnou komedií, který má nejlepší tango scénu, striptýz a geniální hlášky. Arnie skělý, ale Jamie ikonicky nejlepší ženská komediální role ever.
  38. Rychle a zběsile 10
    Rychle a zběsile 10 (2023)
    6
    Šel jsem do kina s obrovskou nechutí, protože ani ten MEM poslední dva díly už nebyl úplně MEM, ale marná snaha o zavádějících linkách, které mě skoro unudily a to jak příběhem, akcí, či vtípky. Fast X jakoby reflektovalo všechny problémy a tvůrci začali chodit do polepšovny. Pravděpodobně prospěla i změna režiséra a opravdu se s jednotlivými scénami pracuje fakt dobře, kdy jsou všechny velmi dobře vystavěné, kamera se umí hýbat a herci si umí takovou tupost užívat a přistoupit konečně na pravidla hry diváků a občas si i pomrknout do kamery. Jen Diesel to myslí jako jediný nejspíš vážně a jeho věčný křečovitý výraz je jen dalším střípkem parodie, kterou tato série oplývá. Jason Momoa je naopak příjemným osvěžením, který od začátku s vlastním vědomím nejspíš věděl, do čeho jde a minimální záporácká snaha napodobit Jokerovo způsoby je vlastně zábavná a filmu sluší. Nejatraktivnější a nejlepší rozhodnutí bylo postavy rozdělit a jednotlivé příběhy dávkovat ve správném množství. To se prostě povedlo a já se v kině bavil tak moc, že mě v jistou chvíli i překvapilo, že už je konec filmu. Občas tam byly WTF momenty, ale mám to sérii vyčítat? To určitě ne, ale ani to nestojí za pochvalu. V určitou chvíli přišlo sebeuvědomění o debilitě tohoto formátu a až napotřetí se jim podařilo vytáhnout ten správný fakáč. Otázka je, jestli na takovou pohodovku naváže i následující díl. Do té doby FOR THE FAMILY.
  39. Velryba
    Velryba (2022)
    6
    Jsem s tímhle docela na vážkách. Na jedné straně to má opravdu skvělý námět, který se snaží opravdu dolovat ospravedlněné a upřímné emoce, na druhé straně ale stojí režisér Aronofsky, který to zaobalí do podivného světa karikatur, které jsou takovým tím typickým klišé a standingem mezi problémy umírající hlavní postavy jejího prozření skrze věci, které nestihla za svůj život vykonat. Zbyde z toho prázdná schránka dialogů, ve které se musíte za každou cenu ve tlačence umělých emocí rozbrečet a pak to glorifikovat do nebes, protože tvůrci vytáhli ze sraček miláčka devadesátých let a dali na něj oblek, aby obtloustl a zahrál na city i svým vlastním příběhem. Nechápejte mě špatně, ten Oscar možná i zasloužený je. V jádru ale nevidím na tomhle snímku nic tak výjimečného, jak se skrze trailery, ohlasy a marketing tvářil.
  40. Taking Off
    Taking Off (1971)
    6
    Forman přišel s původním konceptem konkursu a aplikoval ho do americké hippie kultury s výrazným upgradem a příběhem. Upřímně to na mě nefungovalo tak dobře, film se často hledá a neví úplně, kde by zakotvil. Přesto dokážu ocenit jisté kvality a proslulou osobitost režiséra. On ten boom teprve přijít měl, přesto pro každého fandu tohoto velikána tenhle film je.