Jeremiah Johnson

77%

Komentáře a recenze 8

29 851 bodů
8.5
Krásný dobrodružný western, který se postupně mění v akční drama. Robert Redford v nejlepší kondici, zarostlý, drsný, přitom lidský a uvěřitelný. Začátek je naprosto kouzelný, drsné horské prostředí Colorada v době, kdy se tam proháněli Indiáni a rozhodně nebylo pro "bílého muže" jednoduché přežít. Krásná podívaná.
22 284 bodů
8
Redford je pro mě strašně nevýrazný herec, ale to by byl nejmenší problém. Spíš mi vadí ta dokonalá, nevzrušivá "plynulost" tohohle filmu. Několik vynikajících momentů a schopnost vtáhnout do svého světa se ale upřít nedají, takže kvalita ano, ale bez šance na naprosté zaujetí.
9
Tak kdepak opisoval Revenant, což? Klasický hit, který sice nese místy pár nešťastných znaků filmů ze 70. let (bože, ty transfokátory, proč?), ale zároveň je to poctivá filmařina. Pár herců, sto úžasných filmových lokací a zároveň film rozdělený do dvou polovin, z nichž ta první je výrazně jiná, než ta druhá. Jeden z nejlepších amerických westernů vůbec.
8
Divočina, medvědi, zarostlý Robert Redford pokyvující ze slavného meme, indiáni a skalpy. Jeremiah Johnson není ve finále tak naplněným dobrodružstvím, jak se celou dobu tváří, a většinou nepřekračuje fyzickou náturu klasické 'filmovosti', ale přesto je to moc příjemná a místy neskrývaně oslovující podívaná, která bloudí v dějovém kruhu mnohem rafinovaněji a šikovněji než většina rádoby uměleckých souputníků. A i kdyby film postrádal Pollackův baladický jemnocit, jen charismatický Redford, úžasné přírodní scenérie a dobré vedlejší postavy by ho na svých bedrech také utáhli..
8 615 bodů
4
Vady filmu tkví hlavně ve vyprávění a scénáři, což budu to demonstrovat na rozpisu příběhu: Jeremiah Johnson je western o horalovi (nikoli pistolníkovi), kterej loví, cestuje a potkává jiné horaly, kteří mu vždy předají pár rad. Jeden takový ho vezme mezi kmen Indiánů, od nichž vyfasuje ženu, protože náčelníkovi daroval koně a ten podle zvyklosti musel nabídnou větší dar. JJ jedy odjíždí s rodinkou a na jednom pěkném místě vystaví dům. Do této doby je to víceméně feel good western nesoucí se na poetice života v přírodě. Pak ale za protagonistou přijede kavalerie s tím, že se potřebují dostat k uvídlé karavaně a Johnson by je tam mohl dovést. Opustí tedy svou rodinu a vede vojáky přes průsmyk. Musí však projít pohřebištěm Vran (indiánský kmen). Cestou zpět na stejném místě znejistí (na wikipedii píší že znejistí proto, že si všiml modrých cetek své ženy, ač se v těch cetkách po celou dobu filmu reálně neobjevuje). Nedává smysl, aby Vrány, které na potkání nezabíjí (soudě podle činů jejich vůdce, který na začátku filmu protagonistu jen pozoroval), jeli do domu JJ, zabily mu rodinu, protože přešel přes pohřebiště, a cetky jeho ženy stihly odvést zase nahoru a nechat je na pohřebišti, aby si jich protagonista všiml. Zde začíná být film matoucí, ale dejme tedy tomu, že prostě znejistil, protože viděl kostry a věděl, že nechal rodinu samotnou. Když se však vrátí, najde ženy i kluka zabité a skalpované. Proč? Nevím. Protagonista je uloží do postele a dům zapálí. Pak najde skupinu indiánů a pozabíjí je. Divák neví, jestli to jsou ti Indiání, kteří mu zabili ženu, ale asi máme brát, že to tak je. Jednoho z nich však nechá na živu. Film pokračuje sledem scének z různých prostředí, v nichž na protagonistu útočí ňácí Indiáni. Divák různé indiány vizuálně nerozezná. Později se dozví, že takové jsou způsoby Vran. Posílají nejlepší válečníky svého kmene na svého nepřítele. Celej tenhle konflikt mi přišel kostrbatý a nejasný - špatně vyprávený. Na wikipedii jsem se dočetl, že přeživší Indián uvrtal JJ do sváru s kmenem, což film vůbec nezachycuje, ač by to filmu prospělo. Ocenil bych, kdyby náčelník posílal na Johnsona své nejlepší válečníky a následné souboje byly působivější. Johnson ale každého přepere a film končí scénou, kde náčelník Vran ukáže Johnsonovi gesto a JJ ho opětuje. Film nijak neetabloval, co to gesto znamená, ale dojde nám, že je to nejspíš gesto míru. Nyní je zřejmé, že film je od druhé půlky poměrně zmatený. Vše nemá být explicitně řečeno, ale tvůrci by měli v ději a obrazu zanechávat něco, čeho se divák může chytat, aby později ve scéně netápal, proč se děje to, co se zrovna děje a mohl si tak film více užívat. Též jsem nabyl dojmu, že tento typ života za ty obtíže a strasti nestojí, ale nezdá se mi, že by to film reflektoval. Naopak se mi zdá, že z té poetiky dobrodružného života v přírodě nevystoupí a opěvováním postavy, která vlastně nic nedokázala (rodina neochránil a před Indiány utekl v osamění do Kanady). Hlavně, že má ty svoje hory, debil. Protagonistovi se do duše film nijak nenoří a vykreslování té poetiky taky není dost silné, aby to diváka strhlo a nepropadl skepsi jako já. Hodnocení 84% je velmi přestřelené. Tenhle western můžete vynechat.
Jana Květoňová
Jana Květoňová
7 011 bodů
8.5
Nejprve mi film velmi silně připomněl jiný můj oblíbený film Revenant: Zmrtvýchvstání. Opět nádherná divoká příroda Skalistých hor, výborná kamera Duka Callahana, hudba Tima McIntireho a Johna Rubinsteina, herecký výkon Roberta Redforda a skvělá režijní práce Sydneyho Pollaca. Zpočátku jsem si myslela, že to bude takový hodně baladický film, kde se toho zrovna mnoho dějově neodehraje. Nakonec všechno bylo jinak, děj byl dostatečně bohatý a byla radost sledovat ho až do samého konce. Takový "zálesácký" western. V Itálii byl film uváděn pod názvem "Rudá Vráno, můj skalp nedostaneš". Jak příhodné!! :-)
marie-kolarova
marie-kolarova
2 829 bodů
8
Dobře zvládnuté propojení krásné přírody a úsporných vyjadřovacích prostředků. Taková je divočina. Moc se toho nenakecá, a když je zapotřebí, jde se rovnou k věci. Samotář Jeremiah získává na své cestě úchvatnou divočinou ženu a dítě, aniž by o ně jakkoliv usiloval. Je však zapotřebí se postarat, a proto se stará. Přesně tak si představují romantici správného chlapa. Ve skutečnosti to taková idyla zcela určitě nebyla, ale pěkně se na to dívá. Jinak by možná té romantice více slušelo, kdyby se Jeremiah tolik nemstil. Ale Syndey Pollack chtěl zřejmě zobrazit míru zoufalství z tragédie a sílu citu, které Jeremiah choval ke svým blízkým.
Berri74
Berri74
54 bodů