Nene

71%

Komentáře a recenze 30

Dle počtu bodů
Pete69
Pete69
30 255 bodů
6
Z počátku velmi tajemné a děsivé, bohužel se z mimozemšťana stal klasický predátor a film se z tajemného hororu přenesl až k podivné akční záležitosti. První polovinu bych hodnotil hodně vysoko, ale závěr se mi už tolik nelíbil, ve výsledku je to u mě maximálně za 60%.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 298 bodů
8
Nejhravější Peelův film, kde piluje své trademarky. Jediné, co chybí k naprosto dokonalosti, je za mě výraznější tečka, která by možná líp zužitkovala všechen nastřádaný materiál.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
10
Začínal jako komik, nyní je v očích mnoha brán jako nástupce Alfreda Hitchcocka a dalších zásadních hororových/thrillerových tvůrců. Jordan Peele dokázal svůj celovečerní debut Uteč pořídit za skromné 4 a půl milionu dolarů, výsledkem byli tržby ve výši 255 milionů dolarů a následně i odměna pro Peelea v podobě výhry Oscara za nejlepší originální film. Pozici hitmakera mohl Peele podtrhnout svým druhým filmem My, který po finanční stránce dokázal napodobit úspěch Uteč a to při mrzkém rozpočtu 20 milionů dolarů, jen s ohlasy to tentokrát bylo složitější. Přesto Peele mohl u studia Universal realizovat svůj třetí film, kdy film vyšel na 68 milionů dolarů, kamery se chopil Hoyte van Hoytema (který nahradil Wallyho Pfistera na pozici dvorního kameramana filmů Christophera Nolana) a nyní jen stačilo čekat, zda i tentokrát půjde o hit u diváků i kritiků. A..... Už úvodní verš z Bible jasně naznačí, o co v Nene jde především - o spektákl. Spektákl samotný, touha po slávě a úspěchu s ním spojenými a také fakt, že honba za ním většinou často může vést ke ztrátě racionálního jednání a ztrátě pudů sebezáchovy. V Nene ovšem nejde jen o to a v průběhu se skutečně ukáže, že jde o nejambicióznější i nejkomplexnější Peeelův film. A paradoxně nejspíš i o ten nejméně divácky vděčný. Samotný původní název Nope nemá dle Peelea svádět k varování návštěvníků z vesmíru, ale k reakcím diváků, kteří film uvidí a nebudou věřit vlastním očím. Nene totiž dokáže za pochodu překvapovat překvapivými odhaleními, překvapivým vývojem událostí i přeskakováním mezi žánry, kdy jde Nene označit za sci-fi horor s prvky komedie i sociálního dramatu. Jen schopnému tvůrci s jasně danou vizí se následně takovýto projekt nerozpadne pod rukami. Při sledování je jasné, že Peele neztratil svůj scenáristický um, zároveň se ovšem ukazuje, že je prozatím Peele každým svým filmem lepší a lepší režisér. Kdekdo si při sledování nejspíš vzpomene na Blízká setkání třetího druhu Stevena Spielberga nebo Znamení M. Nighta Shyamalana. Peeleova inspirace ovšem nejspíš sahá ještě o kus dál, nejen k jeho oblíbené The Twilight Zone. V Nene je tak cítit hybrid snahy přiblížit se starým hororům, zároveň se ovšem Peeleovi daří přijít se svěžím přístupem. Dokáže překvapovat za pochodu, přitom všem pracovat s atmosférou a vše postupně dokopávat k finále, které dokáže dostat perfektně budovanému gradování. Jen to ovšem nebude k všeobecnému nadšení u většiny diváků stačit. Peele se nadále projevuje jako filmař, jehož filmy jsou plné skrytých významů, k plnohodnotnému zážitku je není nutné zbystřit, pomáhají ovšem k plnému docenění celého příběhu. Jednotlivých postav, pojítek i vývoje vyprávění. Právě zde bude pro spousty diváků problém, kdy například půjde pro mnohé snadné odsoudit úvod, který jakoby vypadl z jiného filmu. A přitom je pevnou součástí celého vyprávění a plně koresponduje s onou tématikou spektáklu a posedlostí s ní spojenou. V průběhu se navíc ukáže, že existuje smysluplný důvod pro to, že jsou dvě hlavní postavy majitelem koňského ranče a navíc i několik milých detailů, jejichž největší handicap tkví v tom, že je většina diváků nedokáže docenit. Potěší navíc fakt, že na to Peele tentokrát jde tak trochu jinak, přitom všem poté zůstává schopným žákem zkušených hororových tvůrců. Jakoby si uvědomil, že je Peele sice mnohými pasován na krále moderního hororu, klíčem k právem zaslouženému žezlu je ovšem pokora. A především i to správně vedení herců. Daniel Kaluuya už ani dvakrát nedokáže překvapovat svým soustředěným a fenomenálním výkonem, příjemným překvapením je naopak Keke Palmer, která si svým hyperaktivním výkonem krade spousty momentů pro sebe. Pak už se jen stačí radovat, že má Michael Wincott po delší době výraznou roli, Steven Yeun se po Minari pořád dokáže projevit jako nadějný herec a prakticky neznámý Brandon Perea vyvolá zvědavost a chuť ho v nejbližší době někde vidět znova. Hlavní hvězdou ovšem přeci jen většinu času filmu zůstává nebe a Peele měl v Hoytemovi tu nejlepší možnou volbu. Projeví se i Hoytemova šikovná práce s kontrastem barev, dodá pár svižných kamerových sekvencí a opět vyvolá dojem, že jeho absence zlatého plešouna velký omyl. Po třetí jinak k Peeleově filmu skládá hudbu Michael Abels a i potřetí je husina zajištěna. Ani Nene se poté v rámci Peeleovy scenáristické a režijní kariéry neobchází bez pár bizarních výjevů, u kterých si budou klepat na čelo i ti nejvíc nadšení. V součtu jde ovšem vytáhnout pero a i napotřetí podtrhnout, že je Peele skvělý vypravěč. Pořád spíše za psacím stolem, než za kamerou, přesto platí, že Peele jako režisér skutečně zraje. Možná je ještě pořád příliš brzo na to, aby byl Peele pasován na jednoho z nejlepších hororových tvůrců všech dob. Na druhou stranu ovšem platí, že pád z ranku M. Night Shyamalana prozatím Peeleovi nehrozí. Nene možná nebude vděčnou podívanou, i ti zklamání ovšem nejspíš ocení ambice a pokus na to jít tak trochu jinak. Peeleovu tvorbu se každopádně rozhodně vyplatí v následujících letech nadále sledovat.... Viděno v kině: 2x
hrumsrt
hrumsrt
9 394 bodů
6
Propojit sci-fi s hororovým žánrem, to už zkoušel leckdo. Lidstvo se už ze samotné podstaty bojí kohokoli, kdo by ohrozil jejich výsostné postavení a ačkoli šance, že jsme ve vesmíru sami je dle mého opravdu malá, pořád nám ty ostatní druhy unikají. Jednou k tomu dojde a vysocí kreacionisté budou muset pořádně zapojit hlavičky, aby to okecali. Jordan Peele, který má slabost pro černošská témata a ve svých filmech se již několikrát rochnil v otrokářství, tentokrát zkouší trošku něco jiného a jasně potvrzuje, že má nakoukáno. Není totiž náhodou, kolikrát Vám může snímek evokovat kultovní Blízká setkání třetího druhu. Peele dokáže po dost dlouhou dopu šponovat napětí a atmosféru, ale dle mého to nejednou přežene a v delší stopáži se nejednou točí v kruhu. Perfektní je nápad, který snímek má. UFO je něco o čem se něco kecá pořád, ale v kinematografii podle mě pořád chybí jeden žánrový film, který by tohle téma probral skrz na skrz. Škoda, že je ale jisté, že Peele jim nebude... Radši se zaměříme na fascinaci lidstva něčím novým, něčím adrenalinovým. A když při tom ještě stihne okomentovat neduhy trvajícího filmového průmyslu (viz. zvířata), je to fajn, pohladí to po tváři, ale pro tohle jsem do toho nešel. V očekávání hororu je z toho nakonec obrovská snaha posunout žánr zase někam jinam, předat něco nového, paráda, ale pocity strachu a takové nepříjemnosti, tu zkrátka nejsou. Čím snímek postupuje a bombnatá stopáž roste je Nope sice zábavnější, ale zase ubírá na chytrosti. Může horor fungovat bez šponování napětí? NOPE! 60%
Klajnik
Klajnik
8 671 bodů
4
Hoyte van Hoytema má skvělou kameru, ale jinak si to vůbec nezískalo můj zájem. Postavy mě nebavily. Jsou to jen hrubé náčrtky, které si neprojdou žádným vývojem. Příběhově je to docela bezobsažné, ale nějaké motivy tam občas problesknou, ale hádám, že diváka má u obrazovky držet hlavně zvědavost nad rozplétáním celé záhady ohledně toho UFA. Problém je ten, že mi celý koncept mimozemšťana přijde debilní. SPOILER: Nejdřív to vypadá jako létající talíř. Pak se zjistí, že je to živý tvor. Nakonci tento tvor změní podobu a vypadá jako nějaká obří plachta. Sice je dobré, že tu máme mimozemšťana, kterej nepřípomíná zvíře nebo člověka, ale stejně mi to přišlo dost samoúčelné a vycucané z prstu.
squirrelpool
squirrelpool
7 017 bodů
6
Nápad je to fakt originální, ale nelíbil se mi.
Toren
Toren
5 185 bodů
10
8,5/10. Jordal Peele to dokázal. Lidstvo se od nepaměti žene za spektáklem a je fascinováno něčím novým a doposud nepoznaným... no a NOPE tyhle myšlenky fantasticky rozebírá hned na několik rovinách, zatímco nezapomíná předkládat technickou preciznost, opírat se o silné herecké výkony a u toho divácky bavit a děsit zároveň. Nepamatuji si, kdy jsem naposled sledoval "hororový" počin, který byl obsahem, audio vizuálem a tématy tak setsakra bohatý. Jakože wow. Fantastická jízda. Velká škoda, že to OPĚT náš konzum minulo. Ale to už je zdejší klasika. Více: ZDE
Floridsky
4 376 bodů
4
Na NOPE jsem se velice těšil. Ne protože mám rád tvorbu Jordana Peela, ale protože mám rád Akta X a další filmy o UFO. Bohužel je to jen další letošní zklamání. První dvě třetiny se snaží budovat atmosféru, jenže to se jim nedaří a akorát se zbytečně vlečou. Scéna s deštěm je přímo promarněný potenciál. Peele prostě neumí děsit, což se potvrdí i ve finále, které je jenom jedna směšná šaráda. Dokonce i na sociální přesahy slabé. Ačkoliv je tu pár témat, jsou nezajímavá, navíc jenom nakousnuta a nijak se nevyvíjí. Po technické stránce ovšem lahůdka. Skvěle se na to dívá a krásně to zní. Několik cool momentů se tu najde, ale to je vše.
slord
slord
3 832 bodů
9
Nový film Jordana Peela sa od svojich predošlých dvoch celkom odlišuje, no aj tak dokáže zaujať. Najviac určite chválim kameru Hoyta van Hoytema, to bola radosť sledovať a ďalej skvelý sound design, ktorý mi navodil zimomriavky. Herci sú tiež dosť dobrí, Daniel Kaluuya má celý čas síce jeden výraz tváre, no aj tak vie predať emócie, ale najviac si to pre seba kradne Keke Palmer, ktorú som tu zaznamenal asi prvýkrát, no teším sa kedy ju niekde znovu uvidím. Postupné odkrývanie toho čo sa skrýva za mrakmi ma bavilo, Peele buduje napätie veľmi umne a niektorým scénam vie dodať patričné znepokojenie a des. Nope je vlastne film, ktorý sa zaoberá našou zvedavosťou a učarovaním niečoho nového, tajomného, aj keď nám niečo hovorí, aby sme odvrátili zrak, tak si proste nevieme pomôcť. Síce asi nie všetkému som úplne porozumel a niečo mi tam prišlo asi aj navyše, tak nezabránilo mi to v tom, aby som dokázal oceniť kvality tohto snímku. 9/10
blackkocour
blackkocour
3 745 bodů
8
Blízká setkání černého uhovysavače nedopadla tak na koňské maso v kosteleckém párku, jak jsme z kuriózního názvu mohli očekávat. Peele je stojákový komediant, a žrát mu jeho ubafanost, zvlášť u komika, se moc inhalovat nedá. To prostě nejde. (To vyjde nastejno, jako když se Švankmajerovi nařídí aby natočil třeba Diznyovku pro děti. Ti, kteří nevědí o kom je řeč, vaše výhoda..). Uteč je Peeleův pilíř, a jediný z jeho filmů, kde mu ta atmosféra, a budování nepřijemného pocitu v rozkroku prostě maže, jako čili v prdeli. Nope se může čistě brát jako komedie, nevýmaje pro ty méně náročné, co jim "inteligentní" slang z ghetta příjde relevantní. A ta hororová část, které bylo asi nejmíň, a zdá se mi že film od filmu, se Peele snaží až moc o černohumor, co filmů tohoto žánru dost škodí, nebo jinak škodí je moc ošklivé slovíčko, "topí" v kýblu hoven. Ale ako sa hovorí, každý výrobek má svého kupce, a Kauboyové a funebráci jsou jen dobrou zábavou pro čokoládu amerycké ideály, co si hoví v záhadách, a konspiračních teohorií, že Barák Obama je reptilián, a Mulder dal Cartmanovi anální sondu do prdele. Nope, bavil jsem se, nebo aspoň do té doby než mi močák málem vypověděl službu.. (kinozážitek na závěr jak je zvykem, už dopředu zkurvím, aby všichni dostali naději, že kocour je v pořádku).