Cesta naděje

66%

Zajímavosti 45

  • Tess Schofieldová, kostýmní výtvarnice filmu, si všimla, že rozdílnost uniforem znepřátelených stran dalece přesahuje jejich země původu. Řekla: "Russell si dal velmi záležet na autenticitě, například na tom, z jakých pluků lidé pocházejí. Naštěstí bylo poměrně snadné dostat se k záznamům o anzacké armádě. Informace o osmanské armádě jsou mnohem záhadnější a často si protiřečí, a bylo to vystřízlivění pokaždé, když jsem se při pátrání po faktech dostala do slepé uličky. Dozvěděli jsme se, že císařský válečný úřad si v Konstantinopoli vyžádal všechny látky, aby mohl pokračovat ve výrobě uniforem, takže existovala směs civilních a vojenských šatů. Bylo to dost ošuntělé, ne přísné a uhlazené jako u Anzaců."
  • Kostýmní výtvarnice Tess Schofieldová upřesnila: "Pro šatník Ayshe [Olgy Kurylenko] jsme získali několik krásných materiálů - žakáry, hedvábí, plátna a krajky. Na svou dobu je to nesmírně pokroková žena. Pochází z velkolepé, staré osmanské rodiny, takže přestože prožili těžké časy, její oblečení má stále ozvěny této minulosti. Ale je v nich také trocha fúze s raně edwardiánským vzhledem, protože se bezhlavě přesouvá do 20. let." Oproti tomu oblečení Joshuy Connora [Russell Crowe] se hodí spíše pro farmáře z australského vnitrozemí, má volnější linie v tlumenějších zemitých tónech.
  • Tam, kde to bylo nutné, byly použity vizuální efekty pod dohledem vedoucího vizuálních efektů Davida Bootha, které doplnily skutečné lokace nebo vymazaly jakékoli známky staletých změn a vykreslily ozvěny minulosti. Pod Boothovým dohledem byl tým vizuálních efektů společnosti Rising Sun Pictures se sídlem v Adelaide v Jižní Austrálii zodpovědný za vytvoření mohutné prachové bouře, která ve flashbacku zahalí Joshuu Connora (Russell Crowe) a jeho malé syny.
  • Členové filmařského týmu podnikli několik cest do Istanbulu a dalších částí Turecka, aby nasáli atmosféru tamní kultury, která bude nedílnou součástí jejich návrhů. Herec a režisér Russell Crowe řekl: "Věděli jsme, že je nezbytné vytvořit portrét dvou odlišných kultur v tomto období, a Andrew, Chris a Tess to skvěle zvládli. Využili každé příležitosti, aby umocnili pocit doby a místa."
  • Většina natáčení filmu "Cesta naděje" probíhala v Austrálii a začínalo se interiéry na zvukové scéně v Sydney. Scénograf Christopher Kennedy použil při tvorbě jednotlivých dekorací barvy i textury, aby vytvořil kontrasty mezi Austrálií a Tureckem.
  • Pro sekvence Gallipoli umístěné blíže k pláži se výroba v Jižní Austrálii přesunula ze severu státu na jih k vápencovému pobřeží, které se paletou nápadně podobá Gallipoli.
  • Kostýmní výtvarnice Tess Schofieldová se potýkala s různými překážkami při oblékání velkého počtu komparzistů i hlavních herců do odpovídajícího oblečení. "Nemůžete jen tak jít a nakoupit velké množství dobového oblečení v obchodě," řekla. "Musíte si je vyrobit, takže kostýmy pro nás šili opravdu zruční lidé z různých oborů. To znamenalo shánět látky z celého světa, samozřejmě včetně Istanbulu. Z jedné ze svých prvních výzkumných cest tam jsem se vrátila domů s hromadou tradičních oděvů, střevíců a doplňků, které jsme pak mohli replikovat pro některé naše davové scény."
  • Přes veškerý výzkum a plánování nemohli filmaři ovlivnit jednu věc, a tou bylo počasí na jihu Austrálie, které mohlo být rozmarné i kruté. Herec Yilmaz Erdogan vzpomíná: Nebylo to snadné, ale líbilo se mi to." "Během jednoho týdne jsme zažili čtyři roční období: horko, vítr, déšť, náhlé prachové bouře..."
  • Příběh zahrnuje dvě různé kultury a několik let, takže jsme se rozhodli tuto dichotomii definovat v celkovém tónu," vysvětlil kameraman Andrew Lesnie. "Austrálie jako relativně mladá země dostala čistší, ostřejší vzhled, zatímco bohatě historické Turecko působí o něco měkčím tónem - teplým, zamlženým dojmem, který odráží dlouhé věky jeho civilizace."
  • Kameraman Andrew Lesnie při natáčení bojových záběrů prozradil: "Vědomě jsem se rozhodl oddělit bojové flashbacky od zbytku příběhu. Je to poměrně nenápadné, ale pomáhá to udělat konflikt názornější."
  • Hlavním interiérem filmu byla dvoupatrová scéna hotelu pro majitelku Ayshe (Olga Kurylenko). Producent Andrew Mason poznamenal: "Vnitřek hotelu byl postaven jako jedna kompletní stavba, aby se scény mohly přesunout přes vstupní dveře a přecházet do horního patra a pokojů nebo přes hlavní jídelnu, do kuchyně a ven na nádvoří." Scénograf Christopher Kennedy dodal: "Hotelová scéna byla sloučením našich oblíbených osmanských architektonických detailů, které jsme zkoumali v Istanbulu i mimo něj během našich výzkumných cest. Poněkud eklektickým výsledkem byla budova, která sice odpovídala vnitřní geografii potřebné pro scény, ale zároveň poskytovala tajemné a svůdné prostředí typické pro dobové prostředí a odpovídající okolnostem postav." Tyto okolnosti se odrazily i v kostýmech.
  • Druhý australský celovečerní film o Gallipoli, který získal cenu AACTA (dříve AFI - Australian Film Institute Award) za nejlepší film. Prvním byl film Petera Weira "Gallipoli" (1981). Avšak snímek "Cesta naděje" (2014) získal tuto cenu shodně s filmem "The Babadook" (2014). Všechny tři filmy byly alespoň částečně natočeny v Jižní Austrálii. Oba filmy o Gallipoli se natáčely částečně v této zemi, film "The Babadook" se natáčel celý v Jižní Austrálii.
  • Jacqueline McKenzie, která ve filmu hraje manželku Russella Crowea, si s Crowem zahrála také v hitu Romper Stomper z roku 1992, stejně jako Dan Wyllie.
  • V sekvenci mohutné prachové bouře se kolem Joshuy Connora (Russell Crowe) a jeho malých synů prohnal dusivý vítr. Chlapci se choulí pod Joshuovým provizorním přístřeškem s dekou, zatímco je otec utěšuje jejich oblíbeným příběhem "Arabské noci". Příběh později připomene Arthur, když jsou bratři konfrontováni s drsnou realitou války.
  • Během tří týdnů produkce využila malebných kulis tureckých starobylých měst KayakOy a Tlos, ale hlavní turecké lokace se nacházely v centru Istanbulu, který Crowe označil za "úžasné a živé město". Pokračoval: "Crowe se v tomto městě stal jedním z nejzajímavějších filmů: "Bylo pro nás nesmírně důležité, abychom tam skutečně byli. To, co má Istanbul - jeho architekturu a atmosféru -, prostě nemůžete znovu vytvořit."
  • Na rekonstrukci bitvy u Gallipoli se podílely dvě exteriérové lokality v Jižní Austrálii. Scénograf Christopher Kennedy při svém výzkumu provedl terénní průzkum skutečného bojiště, které bylo od roku 1919 zalesněno a jeho velká část je nyní chráněným územím. Proto vyprávěl: "Všechny zákopové kulisy byly postaveny v pískovém lomu poblíž pobřežního města Adelaide a byly navrženy tak, aby odpovídaly topografii krajiny na tureckém poloostrově."
  • Dědeček spoluscenáristy Andrewa Knighta bojoval na Gallipoli, a tak mohl se spoluscenáristou Andrewem Anastasiosem čerpat z jeho deníku. Anastasios navíc nabídl: "Četli jsme hodně tureckých zpráv o válce a období bezprostředně po ní, abychom se pokusili zachytit převládající náladu v zemi a různé politické a sociální rozdíly, které existovaly." Scénáristická dvojice Knight a Anastasios ve skutečnosti založila aspekt "věštce vody" postavy Joshuy Connora (Russell Crowe) na Anastasiosově vlastním dědečkovi, který byl skutečným věštcem vody na venkově v Novém Jižním Walesu v Austrálii. Zajímavé je, že Crowe prozradil, že měl k této roli vlastní příbuzenský vztah. Řekl k tomu: "Vždycky jsem si myslel, že je to tak: "Asi to pro mě znamenalo víc než pro ostatní, protože jsem viděl svého vlastního otce, jak to dělá. Měl tu schopnost, takže když jsem si přečetl scénář, byla to pro mě osobní záležitost. Součástí je studium topografie země a hledání stop po pohybu vody, po místech, kde mohl déšť prosakovat štěrbinami v zemi a pak se shromažďovat ve vodonosných vrstvách pod povrchem."
  • Cem Yilmaz a Yilmaz Erdogan jsou turečtí komediální herci. Společně si zahráli ve filmech Vizontele (2001) a Divoká jízda na létajícím koberci (2005), což byly komedie.
  • Výtvarník Christopher Kennedy se vyjádřil k natáčení v Turecku: "Mít skutečný kontext pro tyto scény byl skutečný dar, ale převést je zpět do podoby jejich reality z roku 1919 byla úplně jiná věc, která vyžadovala ambiciózní, ale pečlivě promyšlený přístup. Většina istanbulských lokací byla k dispozici maximálně jeden den, někdy jen několik hodin. Šlo tedy o jakýsi 'flash mob', kdy se prostory obsadily na velmi krátkou dobu, zcela se proměnily a pak se vyklidily, někdy i za méně než hodinu."
  • Po skončení australského natáčení odcestovali klíčoví členové filmové společnosti do Turecka, kde je posílil místní štáb. Herec a režisér Russell Crowe přiznal: "Byl jsem nervózní z toho, že opustím známé území Austrálie a budu režírovat v cizí zemi s jazykovou bariérou a dalšími neodmyslitelnými problémy, ale zjistil jsem, že filmový jazyk je univerzální a turecký štáb byl vynikající ve všech odděleních."
  • Yilmaz Erdogan v televizním rozhovoru uvedl, že při natáčení scén v Austrálii bylo 49 stupňů Celsia.
  • Tvůrci ocenili spolupráci s tureckými úřady, které jim umožnily natáčet na nejznámějších istanbulských místech a v jejich okolí, včetně paláce Topkapi a přeplněných ulic v části města Balat. "Podali jsme vládě mnoho žádostí a každé žádosti bylo vyhověno, což bylo neuvěřitelné," řekl režisér Russell Crowe.
  • V titulcích filmu Russell Crowe gratuluje týmu South Sydney Rabbitohs k 21. mistrovskému titulu, což je tým australské ragbyové ligy, jehož je Crowe spolumajitelem.
  • Záhadnou větu ze zápisků v dopise o pátrání oddaného otce po ostatcích jeho syna původně objevil scenárista Andrew Anastasios při výzkumu pro dokumentární film. Nacházela se v korespondenci důstojníka ANZAC (Australský a novozélandský armádní sbor) podplukovníka Cyrila Hughese, který velel jednotce evidence hrobů v poválečném Gallipoli, známému australskému spisovateli a válečnému historikovi C. E. W. Beanovi.
  • Russell Crowe nejenže hraje hlavní roli, ale příběh ho natolik dojal, že se poprvé cítil nucen převzít otěže produkce a stát se režisérem filmu.
  • V dnešních válečných filmech," uvažuje režisér Russell Crowe, "je důležité udržet hranici, kdy uctíváte válečníka, ale zároveň odsuzujete válku. A já věřím, že 'Cesta naděje' to rozhodně dělá. "Vypráví o ztrátě a zármutku," uzavřel, "ale příběh je nakonec život potvrzující a velmi pojednává o lásce v mnoha jejích různých podobách. Další klíčovou věcí v životě je prostá potřeba vytrvat; ať už přijde cokoli, musíte najít způsob, jak jít dál, a to vyžaduje naději. Naděje je jedním ze základních principů lidství a já doufám, že si ji diváci odnesou připomenutou."
  • V rušném Istanbulu byl tento film údajně vůbec prvním mezinárodním filmem, který dostal povolení natáčet v úchvatné Modré mešitě (turecky Sultan Ahmet Camii, Mešita sultána Ahmeta, Mešita sultána Ahmeda). Zdaleka největší výsadou podle produkce bylo, že se stala prvním mezinárodním filmem, který mohl natáčet uvnitř úchvatné Modré mešity. Povolení od ministra kultury a imáma Modré mešity se však neobešlo bez určitých parametrů. Herec a režisér Russell Crowe vysvětlil: "Do areálu jsme nemohli vjet s nákladními auty, všechno se muselo projít pěšky. Museli jsme také natáčet v určitých časech a nenechat za sebou ani stín, a to všechno ovlivnilo, co jsme mohli dělat. Ale byl to velmi výjimečný den. Krása toho místa je ohromující. Modrou mešitu jsem použil jako okno do duchovní stránky Joshuy [Connora, Croweovy postavy]."
  • Cem Yilmaz a Yilmaz Erdogan se dabovali v turecké verzi filmu.
  • Olga Kurylenko se pro roli Ayshe naučila turecky.
  • Debutový celovečerní film režiséra Russella Crowea.
  • Poté, co přesvědčil Russella Crowea, aby mu svěřil roli Hasana, a dodal, že toho nikdy nebude litovat, získal Yilmaz Erdogan za tento film cenu pro nejlepšího herce ve vedlejší roli na cenách Australské akademie filmového a televizního umění (AACTA).
  • Poslední film oscarového kameramana Andrewa Lesnieho.
  • Režisér Russell Crowe chtěl Cema Yilmaze do role seržanta Jemala, protože znal jeho talent. Ve skutečnosti si spolu rozuměli tak dobře, že Crowe na Twitteru napsal v turečtině jako vtip: "Milý Ceme, dneska už nejsi vtipný".
  • "Najdu je, lásko. Najdu je a přivedu ti je domů. . . Jednomu starému chlapíkovi se sem podařilo dostat z Austrálie, když hledal hrob svého syna." Tak zněla záhadná věta ze zápisků nalezených v dopise, která se stala katalyzátorem tohoto filmu.
  • Kůň, na kterém Russell Crowe jezdí ve scénách natáčených v Austrálii, je ve skutečnosti jeho vlastní kůň Honey.
  • V celém filmu postavy pojmenovávají město Istanbul, přestože se v roce 1930 přejmenovalo z Konstantinopole na Istanbul a film se odehrává v roce 1919.
  • Film jasně ukazuje, že Connor vplouvá do Istanbulu přes přístav Haydarpasa (na asijské straně města). Chlapec ho táhne do hotelu, který se má nacházet v okolí Sultanahmetu (na evropské straně). To je potvrzeno chlapcovým komentářem "Sultanahmet, jedeme!" a záběry kamery několikrát z kopce od hotelu s jasným výhledem na Galatskou věž ze starého města. Problém je; Connor sleduje chlapce, který během několika minut běží z Haydarpasy do Sultanahmetu, což je nemožné kvůli vodní cestě Bospor mezi Černým a Marmarským mořem, která prochází městem. (Měli si vzít loď).
  • Na leteckém snímku z oblasti Galata má Galatská věž kuželovitý vrchol, který byl postaven až v polovině 60. let 20. století.
  • Když Conner kope studnu, není v díře, kterou kope, dostatek suti. Ironií je, že když kope hrob své ženy, je tam příliš mnoho suti z hrobu.
  • Těsně předtím, než Art zastřelí Henryho, se na bojišti podívá na svého mrtvého bratra Edwarda. První detailní záběr obličeje ukazuje, že obličej je zcela rozstřílený, včetně očí. Druhý detailní záběr (o něco dále od těla) ukazuje obličej, ale zde je méně poškozený, např. pravé oko není poškozené.
  • Důstojník britské armády podplukovník Hughes měl hodnost podplukovníka, ale zároveň nosil červené pruhy, které nosí plukovníci, kteří jsou o stupeň výš než podplukovník. To bylo chybně uvedeno.
  • Novozélandský voják má na hlavě klobouk s pěchotní čepicí a odznakem 9. jízdního střeleckého pluku. Pokud byl příslušníkem jízdní pěchoty, puggaree by mělo mít zelený střed a mělo by mít tvar šusťákové čepice.
  • Prachová bouře, v níž Connor zachraňuje své malé syny, je ve filmu použita s dramatickým účinkem, ale není v Austrálii obecně ani v severozápadní oblasti státu Victoria, kde Connorova rodina hospodařila, nijak zvlášť běžná ani životu nebezpečná. Daleko reálnější a běžnější hrozbou jsou požáry buše a trávy, které rozhodně mohly přimět obětavého otce, jako byl Connor, aby se vydal cvalem hledat ztracené děti.
  • Šálek na kávu, ze kterého pil, nebyl vyroben dříve než v roce 1955, protože ho vyrobila továrna Belleek a zadní razítko na něm se vztahuje k období 1955-1965.
  • Turci 20. prosince 1915 útočí na (prázdné) zákopy ANZAC. Ve filmu je tento den vylíčen jako slunečný a horký. Ve skutečnosti se sníh a mráz objevily již v listopadu, přičemž jen za listopad bylo hlášeno až 16 000 případů omrzlin a zasažení.