Nepřítel

71%

Komentáře a recenze 14

22 290 bodů
6
Villeneuve si prostě opět myslí, že je strašně moc velký umělec a že to musí všem omazat o ksicht, aby to pochopili. Tak si tu staví svojí okázalou onanistickou hříčku a mě to je opět úplně jedno nad rámec "ok, ujde".
7.5
Nepřítel je sice komorní snímek, ale disponuje neotřelou režií, napětím a citem pro dolování emocí ze zdánlivě banálních situací. Film je hereckým sólem Jakea Gylenhaala, který tak pokračuje v delší řadě neskutečně dobrých hereckých výkonů, kterým dává zapomenout na některé filmy, kdy se objevoval v blockbusterech díky své pěkné tvářičce a tučnému kontu. Gylenhaal před pěti lety a dnes je důkaz ohromné cesty a dřiny, kterou na sobě tento zajímavý herec trvale páchá. Nepřítel má tak zajímavý a nejednoznačný konec, že si zřejmě po jeho zhlédnutí řeknete něco ve smyslu, aha, tak to nechápu. A je docela dost dobře možné, že se na film podíváte znovu nebo začnete pátrat po netu. Zjistíte řadu teorií, kdy fanoušci nelenili a začali film interpretovat. Od tvůrců se ale nic nedozvíte, ti se zavázali mlčenlivostí. Je ale také dost dobře možné, že na konci filmu si jen řeknete, že jste se dívali na neskutečnou překombinovanou kravinu.
8
Racionální vysvětlní možná existuje, možná že ne, a možná je to taky úplně jedno. Mindfuck jako vyšitý, s vynikající atmosférou, ultrabrutálně přepychovou hudbou, dvěma krásnými ženami a jedním nezdvořilým pavoučkem, který svůj úděl v příběhu obestřel solidně silným vláknem tajemství a možná i LSD. Gyllenhaal si odehraje to svoje, ale největší hvězdou je určitě Villeneuve, který umí skládat záběry do impozantně podmanivého a symbolického leporela jako žádný jiný současník - jeho Enemy ukazuje sílu filmu coby mentálního média, schopného atakovat niterné pohnutky naší většinou pasivní mysli, byť třeba za cenu slabšího povrchového prožitku, který je například v Lynchově Lost Highway také takřka stoprocentní..
9 364 bodů
8
Jak můžou dva lidi stvořit během jednoho roku dva tak úžasné filmy.. Řeč je od duu Jake Gyllenhaal a Denis Villeneuve, kteří si vedle jednoho z nejlepších thrillerů všech dob - Zmizení - odskočili natočit jen tak něco bokem. Na premise, kde objevíte svého dvojníka.. Geniální pohánějící atmosféra, kde možná sen nás všech se mění v něco nepříjemného a děsivého. Fantasticky divnej film, který dělá nepořádek v hlavě. Jake Gylenhaal navíc v každém stavu má jednu nádhernější přítelkyni než druhou... Se Sarah Gadon jsem se již setkal, ale taky je to jiná liga... V těchto posedlých rolích Jake vidím vlastně už potřetí a pořád mě to fascinuje. Chaos, který divák nerozmotává a jen se v něm plácá. Symbolismus a mystérie, která vyvrcholí rozhřešením, jež zase tolik neodpovídá.. Totální mindfuck, který zoufale žadoní po pozornosti a nutí Vás o filmu více přemýšlet. Nedoceněná arachnofobická chuťovka! 80%
8 627 bodů
2
Zajímavej film, kterej skončí v tom nejlepším. Stále si nejsem jist, co si o tom myslet. Takový pocit jsem měl asi ve svých 17, kdy jsem to viděl. Nyní, 4 roky na to, film viděli i kámoši a vůbec se jim nelíbil. Prý je to nudné, nic se tam neděje a na konci je pavouk. Jenom je to nasralo.
Kinghome
Kinghome
5 293 bodů
10
Po delší době je tu zase film, kterej jsem totálně nepobral, teda hlavně ten konec. Co to kurva bylo? :D Až to bude v lepší kvalitě, tak kouknu znovu a znovu, dokud to nepochopím, nebo si to někde nenajdu, protože tyhle filmy miluju, musí se nad tím přemýšlet a nedá vám to spát, furt si řikáte co to mohlo bejt a proč to tak skončilo. Jinak celej film si řikáte, že to je docela nuda, nic se tam neděje, jde jen o pohledy a výkony hlavních herců, teda hlavně Jakea, kterej to zahrál zase úžasně a najednou je konec filmu. Ani jednou jsem si neříkal "Kdy už to skončí" prostě i když se tam v podstatě nic extra neděje, tak to utíká strašně rychle a já se do toho děje tak dostal a pořád jsem přemýšlel jak to může skončit a co jsou vůbec oba zač. A klasicky jsem se to nedozvěděl, fakt prostě vůbec netušim, co měl ten konec znamenat, musím to vidět ještě jednou. Divím se, že je film v červených číslech, ale přeju mu to, jen to není tak komerční a rozhodně to není pro všechny, ale je to boží!
Floridsky
4 376 bodů
10
Nemám slov!
Petrson
Petrson
4 166 bodů
8
Hranice ovládání od Jim Jarmusche, nebo Spalující touha (Eyes Wide Shut) od Stanleyho Kubrica. To josu filmy, které se dají porovnávat. Tempem je to Jarmusch, obsahem blíže Kubrick, ale v těžké artové podobě. Lze říci, že režisér Denis Villeneuve zná dobře i atmosféru filmů Davida Lynche, jako třeba z Lost highway. Film jsem si pustil ve dvě v noci a musím říci, že to byl mimořádný zážitek. Film je hodně otevřený, nesvázaný a nenabízí jasnou tečku, odpověď. Filmařská lahůdka, která vybočuje a nechá zmrazit vaše pocity k bodu nula (lepší terminus technicus mě nanapadl), jako to udělal třeba ve své době první Matrix.
  • námět, scénář
  • mnoho nejasného, ale o to lépe, takže o mínus se dá dlouze diskutovat
  • dalo se z toho vyždímat ještě víc :)
Zbyndex
Zbyndex
3 611 bodů
8
Popravdě jsem byl po poslední scéně filmu trochu zklamaný a zmatený. Seč atmosférou skvělý film, dějem a akčností moc neoplývaje. Poté, co jsem si přečetl řadu diskuzí s objasněním celého příběhu jsem si začal uvědomovat, jak je tento film geniální, a že stojí za opětovné puštění. Vyskytuje se zde spoustu skrytých symbolů a významů, kterých si všimnete jen při plném soustředění. Opravdu výborný film po druhotném zvážení. Sice trochu těžce stravitelný thriller, ale když se do toho dostanete, pohltí vás to. 80%
Hroty Algernona
Hroty Algernona
3 341 bodů
10
Film vás vyzívá k zamyšlení a zkoumání, které je více než uspokojivé, když Vám všechny dílky skládačky zapadnou. Jenže ono by to nešlo, kdyby základ nebyl tak set sakra záživný a zabavný. Ikdyž se jak ostatní říkají "nic neděje" to jak je film natočený a daný do kupy, vynahradí sebelepší zápletky a akce. Od začátku jste chyceni v něuvěřitelné pavučině emocí, do které vás Denis pomalu zamotává pomocí, myšlenek vyzívajících obrazců. Jednoduše neuvěřitelná práce dokonalého režiséra s famozním hercem. Miluju filmy, jako tento, kdy za každým záběrem a lokací a myšlenkou jsou cítit hodiny promyšlenosti. Tohle ale ve mě vyvolává každý film Villeneuva, tenhle se ovšem liší svou nejasností a metaforami, jenž na první dobrou nemusí působti silně a promyšleně, ale časem si je zamilujete víc a víc. Ovšem nebýt toho silného základu vzbuzující zájem, bylo by to zbytečný. Tolik napětí s tak málem, dokáže udělat jen mistr. 10/10