Sbírka baladických příběhů slavného českého básníka 19. století K. J. Erbena je i po více než sto letech stále živá. Proto se také tvůrci filmu rozhodli vybrat sedm z balad a dát jim filmovou podobu za využití mnoha nejenom technických novinek. Ve výsledku jde o poetickou kompozici obrazu, hudby, fascinující krajiny a architektury. Úvodní báseň “Kytice” je emotivním vstupem do celého vyprávění. Pod vodou natáčený “Vodník” je filmovou epopejí o spojení a nepochopení dvou rozdílných světů: pozemského a vodního. Příběh “Svatební košile” je filmovou řečí pojat jako romantický horor, v němž se pozemský život utkává se záhrobním. “Dceřina kletba” představuje zoufalé nedorozumění dvou generací. “Polednice” je vyprávěním o zoufalé, unavené matce a nenasytné staré polednici. “Zlatý kolovrat” je vystavěn na obludnosti duše, kde tvář zůstává stejná a povaha se mění. Poslední balada “Štědrý den” uzavírá kruh lidských vášní a tragédií postavou staré ženy, která přijímá svůj osud s pokorou a smířením. (J&J JAKUBISKO FILM)
Nejvydařenější (= nejobrazivější) film F.A. Brabce, originální ztvárnění české klasiky. Ani chvíle nudy, výborný casting, neuvěřitelné herecké výkony v menších rolích (Divíšková, Galatíková, Mihulová, Vyskočil, Schmitzer), neotřelé ztvárnění mnohých do hororu laděných scén jakoby napovídající, jak mohly do dobové "černé kroniky" (což bývaly balady, později kramářské písně) proniknout - tedy vysoká, kostnatá stařena odporující zavedené normě, a tedy vyvolávající strach apod. Stojí za to vidět, opakovaně.
Polívka (Polednice), Roden (Umrlec), Bárta (Vodník), Galatíková a Mihulová (Matka a Dcera-Dceřina kletba)
Krásné zpracování básní K.J Erbena. V době vzniku jsem viděl v kině a bylo to dosud něco nevídaného a strašně zvláštího. Film ve mě zanechal velký dojem. Velmi dobré herecké obsazení, jedinečná atmosféra, důstojné.. Musím si to pustit někdy znovu. 80%.