Úsvit mrtvých

71%

Komentáře a recenze 8

28 483 bodů
9
George A. Romero byl na snímky se zombie tématikou prostě machr. To se mu nedá upřít. Natočil spoustu takovýchto snímků, na které se bez výhrad vzpomíná i dnes. Tento snímek je jeden z nich, na který dokonce vzniklo neméně povedený remake. Už zpočátku si na nic nehraje a jde hbitě k věci. Živé mrtvoly jsou prostě všude a v rámci přežití je třeba s nimi bojovat. Masky byly pojaté jednoduše, což je obzvláště v dnešní době bijící do očí, ale u takovéto filmové klasiky jakoby to nevadilo. Naturalistické scény se objevují s veškerou svojí pompézností se smyslem pro detail. Pomalé trhavé pohyby, krvavé zakusování do masa a jeho trhání už ve své době dosti šokovalo. Prodloužená verze nám dává si vše náležitě vychutnat o to více s respektem a pokorou k režisérovi, který tomu všemu udal směr.
22 311 bodů
8
Velmi hloupé postavy a zombie, které nevzbuzují strach ani nejsou zvlášť nebezpečné... Přesto to funguje. I když jinak, než je u zombie hororů běžné.
8.5
Kultovní snímek, který je nejlepší kritikou konzumu na filmovém plátně. Bezmyšlenkovití tupci požírající mozky svých spoluobčanů v moderním obchodním době je brilantní černohumorné podobenství. Klasika!
5
Hudba filmu vůbec nedodává dramatičnost. Bez silnější atmosféry. Masky, no, když přimhouřím oko, tak by to i šlo. Dějově snad taky dobré. Co bychom chtěly na tu dobu že?
M3lios
M3lios
9 141 bodů
8
Hovorte si ,čo chcete ,ale mne sa viac páčil Úsvit Mŕtvych ako Noc oživlých mŕtvol. Sú tu za mňa viac charakternejšie postavy ,prepracovanejší zombíci ,lepšie prostredie a efekty. No je pravda ,že LORE bol trochu zmršený a pripomínal skvôr Mad Maxa na drogách. (Som zvedavý ako dopadne Snyderova verzia) No každý ma iný vkus ,a ja som viac ocenil akciu a zbesilosť pokračovania ako pomalé tempo minulého dielu. Ale chýba tu niečo v čom Night of living dead exceloval - atmosféra. Vďaka odľahčenej (miestami až komediálnej) atmosfére sa film dá brať veľmy s nadhľadom ,vďaka čomu sa o postavy až tak moc nebojíte ,čo je za mňa trochy zle. Je videť ,že patrým k moderným divákom ,keď oceňujem viac krvi ako kecania. Preto odomňa film odstane 77%. - Romero urobil správny krok ,ajkeď nevedel do čoho ide.
8 683 bodů
1
Ač Romero postavil základy zombie filmů už v roce 68 se svou Nocí Oživlých Mrtvol, tak ho považuji za poměrně neschopného režiséra. Stává se, že nějaké špatné filmy jsou uznávány kvůli nějaké inovaci nebo originálnímu konceptu. Mně však záleží na výsledku (nikoli historickém přínosu), tudíž spíše ocením filmy, které na konkrétních základech stojí, avšak jsou kvalitativně vybroušenější (viz. Braindead). Režisér se po deseti letech vrátil ke koncepci svého prvního filmu, ale nezdá se, že by se jeho cit výrazně vytříbil. Je sice pravda, že zasazení do obchoďáku je velmi vhodné vzhledem k tomu, že zombíci jsou metaforou konzumní společnosti. Postavy to asi 2x zreflektují interpretací mrtvých dobývajících se do obchodního domu, jakožto snahy dostat se na místo, které pro ně kdysi hodně znamenalo. Do hloubky to v těchto sociálně kritických směrech ale fakt nejde, takže to opravdu není nikterak sofistikované ani intelektuálně stimulující. Je to jenom nekonzistentní a hloupé béčko, což znamená, že to nemá žádnou hutnou atmosféru, načež to nelze považovat za thriller ani horor, jak je zde uváděno. Spíše to má blíže k nějaké nevydařené komedii, protože to celé působí dost amatérsky, postavy hází zombíkům do xichtů koláče a zombící se pohybují jako kdyby měli obrnu a jejich namaskování se sestává prakticky jen z nekvalitního modrého makeupu - V tomhle směru je lepší i o rok mladší Fulciho Zombi 2. Osmdesátkové zombie filmy už mají poměrně kvalitní masky, což dosvědčuje třeba Návrat oživlých mrtvol nebo Romerův následující kousek Den mrtvých. Seriálový Živí Mrtví jsou pak po této stránce snad vrcholem. Zde však zombies svým vyobrazením nevzbuzují děs ani obavy, páč jsou tak pomalí a zkriplení, že by snad nemohli být žádnou hrozbou (scénář však občas vyžaduje aby jí byli, což vede k vyumělkovanosti a nekonzistentnosti) a také  vypadají jakoby snědli pukavce. Ač kvalitní namaskovaní zombies jsou dle mého silným vizuálním stimulem, tak Romero si tento aspekt skoro vůbec nepohlídal, ale praktické efekty násilí fungují (snad díky Savinimu) docela dobře a svou groteskní povahou přidávají na komediálním dojmu celého filmu (explicitní násilí se totiž nutně nerovná hororu). Nevím jestli někdy dříve bylo filmové násilí takhle kreativní (useknutí hlavy vrtulí vrtulníku, vykousnutí šíje...), ale jelikož jsem viděl Braindead, jež jsou v tomto směru mnohonásobně kreativnější, tak jsem uhranut nebyl. Přesto se jedná o primární kvalitu celého filmu, ačkoliv to nejlepší nastane asi v prvních 45 minutách. Největší vadou jest to, že postavy nejsou zábavné (napočítal jsem jen jednu vtipnou ač krátkou slovní přestřelku) ani zajímavé, jelikož nejsou nikterak psychologizované), což je esenciální chyba, která způsobuje, že není důvod se o ně (tedy ani o jejich snahy) vůbec zajímat, což zásadně ovlivňuje požitek z celého díla, protože když divák není zaujat děním, tak jak by se mohl bavit? Já viděl 139min verzi a docela jsem se tím pronudil. Z důvodů výše jmenovaných bych se nebavil ani kdybych viděl jakýkoliv jiný, kratší či delší, cut. Romerova původní Noc Oživlých Mrtvol mě však vyloženě srala ač má jenom 90min. Řekl bych, že postrádá i tu špetku kvalit, kterou má tento o deset let mladší kousek.
kery-
kery-
3 671 bodů
6
Pokud si s třicítkou na krku, po téměř dvou desetiletích odkojení na všemožných hororech kategorií "mástrpís" i "odpadní sračka" pustím 40 let starý film, asi by se musel stát velký zázrak, aby mě to nadchlo. Jsem bohužel oddaný spíše verzi z roku 2004, kterou považuji za jeden z nejlepších zombie hororů vůbec. Toto mě opravdu nenadchlo, a je docela škoda, že jsem k tomu nepřišel dřív. V té době to muselo být fakt něco.
jvempire
jvempire
1 208 bodů