Kočka na rozpálené plechové střeše

79%

Komentáře a recenze 7

29 978 bodů
7
Pěkné rodinné drama staré školy. Lakota, láska versus chladní muži v rodině. Vše se odehrává ve dvou, třech místnostech a chvíli na zahradě, ale o to větší požitek má divák z příběhu samotného. Filmu pomohly i skvělé výkony Paula Newmana, Elizabeth Taylor a Burla Ivese.
22 289 bodů
8
Tohle by byla nefalšovaná bomba, kdyby to nebylo tak strojené. Divadelní předloha je v tom skutečně znát, ovšem když jsem se přes to přenesl, šlo si tenhle film užít. Plno silných myšlenek a výborných herců to drží nad vodou i přes onen slabší začátek. Silné čtyři hvězdy.
8.5
Snímek se stal jedním z komerčně nejúspěšnějších filmů roku a s úspěchem se hrál také v Evropě. Ostatně Williamsova hra se těší mimořádné přízni jistě i díky této filmové adaptaci. Ačkoli se klaním k názoru, že hra je mnohem lepší než film, rozhodně se nesluší toto komorní drama o znesvářené rodině odsoudit, naopak. Patří do pokladnice zajímavých klasických filmů a herecké výkony titulních představitelů jsou mimořádné.
10
Kdyby existoval žebříček filmů, kterým k dokonalosti stačily pouze dialogy mezi několika málo postavami a herecké kreace jako z říše snů, v popředí by zřejmě stál právě tenhle nehynoucí klenot. Jsem si jist, že ještě před nějakými čtyřmi lety bych nasávajícího Newmana, čarokrásnou Taylor a upoceného Ivese zkousával celých 100 minut jen těžko, avšak dnes na pokraji dospělosti mohu říci, že jsem si připsal jeden z nejskvělejších a nejchytřejších zážitků v mé krátké divácké kariéře. A co asi teprve, až si tohle pustím za dvacet let ve společnosti bezdětné ženušky a se sklenkou brendy po ruce? To bude teprve heuréka...
8 621 bodů
10
Filmy podle divadelních her mohou na některé lidi působit trochu uměle a teatrálně. Vyumělkovanost je pak nežádoucí jev, páč diváka vytrhává z imerze. Zde konkrétně jsou třeba scény tak hezky vypointované. Nebo zazní hrom, když se na světlo vynese nějaká nepříjemná pravda. Celé dění je pak strukturováno v jednom úzkém prostoru (jeviště), které umožňuje kon centrovat drama. Tento typ vyumělkovanosti mi však vůbec nevadí. Víme, že film dosahuje autentičnosti velmi neautentickými prostředky. Kdybychom chtěli být přísně autentičtí, tak bychom se u filmů nudili a nic nevytrhává diváka tolik jako nuda. Typy vyumělkovanosti, které mi vadí, jsou třeba plot armor, nekonzistence, náhody (zkrátka to, co nás tak bilo do očí v posledních dvou sérkách Hry o Trůny nebo se běžně vyskyytuje v Marvelovkách). Mému vkusu tato jistá divadelní vyumělkovanost imponuje, protože působí velmi efektně. Každá věta zdé má své místo. Příběh je tematicky plný a skvěle vystavěný. Diváka by sice mohly otravovat postavy, jelikož jsou vyjebané, ale divákovi se skvěle odkrývá jejich psychologické pozadí, čímž nabývají hloubky a stávají se tak zajímavými. Spolu s tím, jak se o nich divák dozvídá více, se rovněž krystalizují motivy, které příběh nese. Zkrátka velmi kvalitní práce. Podobné kvality cítím třeba z justičních dramat Dvanácti Rozhněvaných Můžů a Svědka Obžaloby nebo partnerské sondy - Kdo se Bojí Virginie Woolfové? Tam rovněž hrála skvělá Elizabeth Taylor. Tento film mi navíc Virginii Woolfovou připomínal, protože se rovněž jedná o vztahovou sondu. Tentokrát se však nenoříme pouze do vztahu muže a ženy, nýbrž do vztahů mezi různými členy rodiny. Snadno by z toho mohla být ufňukaná sračka, kde si slaboši budou jenom stěžovat, že je partner nebo rodič nedává/nedal dost lásky. O lásce to celé vlastně velmi je, ale výsledek nepůsobí ufňukaně - nýbrž drásavě. Film nastiňuje, jak lidi poškozuje, když se jim lásky nedostalo nebo nedostává, jak je to sžírá a ničí. Rovněž se ve filmu dost tematizuje přetvářka, což je něco, co znám z různých rodinných sešlostí. Ačkoliv tedy film tematizuje nepříjemné jevy, tak já při sledování zažíval mnohá uspokojení, když třeba jisté postavy konečně bez okolků řekly jiným postavám, co si o nich myslí. Celkově jsem ale byl uspokojen vysokou kvalitou, které nebývá mnoho. Udělat něco dobře je těžší, než to udělat průměrně a udělat něco průměrně je těžší, než to udělat špatně.
Jana Květoňová
Jana Květoňová
7 012 bodů
10
Je to herecký koncert Paula Newmana a Elizabeth Taylorové. Viděla jsem ten film několikrát, ale vždycky mě něčím zaujme, protože je velice pravdivý a v odhalování lidských charakterů jde doslova až na dřeň. Je to strhující film. Výborná režie, výborný scénář. Navíc Elizabeth Taylor je zde velice sexy. A klobouk dolů, že podala tak profesionální výkon, ačkoliv týden před začátkem natáčení zemřel její manžel Michael Todd při leteckém neštěstí.