Kritici mají o nejlepší filmové sérii všech dob jasno. Nelze jim moc rozporovat

Kritici mají o nejlepší filmové sérii všech dob jasno. Nelze jim moc rozporovat
Toy Story 3 | Pixar Animation Studios
Rotten Tomatoes rozhodně nejsou určujícím hodnotícím nástrojem a v nedávné době se mnohé napsalo o tom, jak jsou tamní data nespolehlivá a názory zmanipulovatelné. Toy Story, které roku 1995 vneslo do filmového průmyslu revoluci jakožto první počítačem vygenerovaný animák, ovšem podobné kontroverzi hladce uniká. První díl si vysloužil čtyři oscarové nominace a celkem 97 zaznamenaných recenzí mu uděluje stoprocentní hodnocení. To znamená, že všechny recenze jsou pozitivní, přičemž průměrná známka činí 9,1 z 10.
Toy Story: Příběh hraček
Toy Story: Příběh hraček | Pixar Animation Studios
To je suverénní kritické skóre, které si dojemný, zábavný i cinefilně laděný příběh o žijících hračkách a jejich nerovnému souboji s podlým sousedovic klukem bezesporu zaslouží. A co víc, stejně nadšeného přijetí se těší také druhý díl z roku 1999. Ten opět přirozeně načrtnul fantastický svět reflektující dětskou představivost a obohatil ho o nové nezapomenutelné postavy. Stoprocentní bilanci tentokrát udržuje dokonce 172 recenzí, jejichž průměrný verdikt se prozatím usadil na 8,7 z 10.
Žádná jiná série na Rotten Tomatoes nemá dva stoprocentní zářezy, i když porovnávání musíme brát s rezervou. Úvodní část uctívaného Pána prstenů si například odnesla 91 % pozitivních z 235 recenzí, zbylé dva díly jsou na tom o něco lépe (95 % a 94 % z podobného vzorku). To jsou fenomenální čísla, ale Andyho hračky v čele s Woodym (Tom Hanks) a Buzzem (Tim Allen) mají ještě konstantnější a lepší výkonnost.
Třetí díl, který vyšel po delší pauze roku 2010, chválí stále neuvěřitelných 98 % recenzentů a recenzentek, jichž se tentokrát sešlo dokonce 313. Závěr trilogie zapojující schéma útěku z vězení a končící akčním infernem a neodolatelně emotivním epilogem vybral i Quentin Tarantino jako nejlepší film roku a s tím se ucházel rovněž o Oscara – tedy nikoli jen v animované tvorbě, kterou opanoval, nýbrž i v nejprestižnější hlavní kategorii.
Toy Story 4: Příběh hraček
Toy Story 4: Příběh hraček | Pixar
Všichni souhlasili, že Toy Story obdržel ideální rozlučku, ovšem tvůrci po dalších devíti letech přispěchali s dodatečnou labutí písní. Čtvrtý díl se obecně hodnotí hůře, avšak na Rotten Tomatoes i tak svítí 97 % ze 460 recenzí. Byl z toho další Oscar za nejlepší animák a dovršení bilance, jíž momentálně (a pouze výhledově) bude moct konkurovat snad jen britský Paddington. Kouzelný mix animace a hraného filmu o adoptovaném mluvícím medvídkovi z Peru má dva nadšeně přijaté díly – jedničku z roku 2014 si kritici cení na 97 % (164 hlasů), dvojka nedávno slízla první negativní recenzi a těsně vypadla z klubu stovkařů, který zahrnuje pouze 105 titulů. Ve výrobě se nachází třetí díl Paddington in Peru, avšak režiséra Paula Kinga (Wonka) vystřídá méně známý Dougal Wilson).
Nášup ovšem čeká také fanoušky a fanynky Příběhu hraček, neboť Woody a spol. se oficiálně vrátí i popáté. Studio Pixar tím nadále vyvrací svou pověst autorského domova originálních námětů, avšak v případě Toy Story zatím vedle nešláplo. Jen minimum ze zmíněných 105 stoprocentně hodnocených titulů spadá mezi komerční a narativní filmy, většinou jde o dokumenty, avantgardní arthouse díla nebo o klasiky jako Křižník Potěmkin, Sedm samurajů, Frajer Luke, Dvanáct rozhněvaných mužů či Terminátor. Příběh hraček je v tomto ohledu výjimečná série, kterou můžeme s klidným srdcem považovat za nejzdařilejší vůbec.
zdroj: Collider, Rotten Tomatoes