Režisér Lásky nebeské se kaje za nedostatek diverzity, který kritizovali i uživatelé a uživatelky Netflixu

Režisér Lásky nebeské se kaje za nedostatek diverzity, který kritizovali i uživatelé a uživatelky Netflixu
Láska nebeská | Universal Pictures
Vánoce bez Lásky nebeské si řada z nás neumí představit. Odpočinková vztahová mozaika plná příjemného humoru a skvělých britských herců na publikum zafungovala už v době svého uvedení a pravidelné televizní reprízy její popularitu posvěcují. Schéma epizodického děje, v němž každá postava zažívá různé podoby lásky a který se slévá do jednotného vyvrcholení, inspirovalo mnoho zahraničních napodobenin. Poláci například zkusili štěstí s Nocí plnou zázraků a čeští filmaři navázali s Šťastným novým rokem či Přáním Ježíškovi.
Pro spoustu diváků a divaček představuje Láska nebeská naivní sentiment a mnoho se napsalo třeba o linii, v níž nešťastně zamilovaný Mark (Andrew Lincoln) vyznává lásku manželce svého nejlepšího přítele (Keira Knightley). Jako správný kamarád se rozhodně nezachová a navrch svou vysněnou, leč zapovězenou ženu voyeuristicky natáčí na její svatbě. I v této neopětované podobě ale láska klíčí a rozhodně nejde o zápletku, jíž by režisér a scenárista Richard Curtis zpětně litoval.
Hugh Grant
Láska nebeská | 2003 Universal Pictures
Curtis, jenž napsal a režíroval rovněž komedii Piráti na vlnách a sci-fi romantiku Lásky čas, minulé úterý vystoupil ve speciálu ABC s názvem The Laughter & Secrets of Love Actually: 20 Years Later (Smích & Tajemství Lásky nebeské: 20 let poté). A překvapivě se přiznal, že s odstupem let nemá zcela čisté svědomí. „Některé věci bych změnil, ale společnost se díkybohu vyvíjí a můj film je předurčený k tomu, aby v určitých momentech působil zastarale,“ prozradil renomovaný scenárista Mr. Beana, Deníku Bridget Jonesové či Válečného koně.
Narážel konkrétně na diverzitu, na niž se v dnešní tvorbě klade větší důraz a kterou jeho film víceméně odbyl. „Kvůli nedostatku diverzity si přijdu nekomfortně a trochu hloupě,“ sypal si Curtis popel na hlavu. Vzápětí přitom zdůraznil, že nemá na mysli pouze barvu pleti jednotlivých postav, nýbrž i celkovou strukturu vyprávění. „Jsou tam hned tři linie, kde máme šéfy a pak lidi, kteří pro ně pracují,“ přiznal. To se opravdu týká jak premiéra v podání Hugha Granta, jenž se zamiluje do nové asistentky Natalie (Martine McCutcheon), tak i linie Alana Rickmana, jenž zaměstnává dvě důležité ženské aktérky (a s jednou si začíná milostný poměr), a Colina Firtha, který má pletky s portugalskou služebnou.
Tvůrce tedy mezi řádky doznává převážně patriarchální náturu filmu, který se více věnuje mužské perspektivě a místy i mokrým snům mužů, jak dokládá záměrně absurdní návštěva amerického baru, kde na Colina (Kris Marshall) čeká trojice sexuchtivých atraktivních žen. Uživatelé a uživatelky Netflixu se ovšem roku 2018 zaměřili spíš na to, jak je snímek „bílý“. Někteří diváci a divačky černé pleti si tehdy stěžovali, že po rozkliknutí titulu viděli fotografii herce Chiwetela Ejiofora.
Černošský představitel Petera se přitom objeví jen ve dvou scénách a Netflix čelil nařčení z nepravdivé demografické reprezentace. Již v době natáčení bylo obyvatelstvo Británie mnohem pestřejší, od dokončení filmu v čele země stanuly premiérky a nyní i premiér, jehož předkové pochází z Indie. Láska nebeská zároveň jako velká společenská mozaika vynechává i jiné páry než heterosexuální.
reziser-lasky-nebeske-se-kaje-za-nedostatek-diverzity-ktery-kritizovali-i-uzivatele-a-uzivatelky-netflixu
Richard Curtis a Emma Thompson | Universal Pictures
Právě Netflix ale nyní společně s Disneym dbá na dodržování genderové či etnické diverzity víc než jakákoli konkurence a Richard Curtis cítí, že Láska nebeská by dnes takový úspěch zřejmě nezaznamenala. Na druhou stranu, její popularita minimálně u tuzemského publika neklesá (na ČSFD má film dokonce 86 %) a hřejivým poselstvím se většina z nás každoročně nechá strhnout. Vztahové filmy se ale točí jinak než před dvaceti lety a sám Curtis to okusil s krátkometrážním dodatkem Red Nose Day Actually, který debutoval roku 2017 na BBC One a nedočkal se nijak nadšeného přijetí. Lidé zkritizovali absenci nosného nápadu a všímali si, že jde spíš o nostalgickou reklamu na nestárnoucí, a přitom v mnohém přežitý film.

Kinolog: Maminky a padouši mají vždy pravdu. Alespoň v komiksových filmech

Marvelovské komiksy se rozrostly na třicet titulů. Druhý díl Black Panthera však postrádá původního hrdinu, nahradily ho hned čtyři hrdinky. A padouch je ještě méně padouchovitý než předtím.