Druhé Dobré ráno, Brno! není jen pro Moravany. Komediální seriál skončil v nejlepší formě

Recenze: Dobré ráno, Brno! 2 není jen pro Moravany. Komediální seriál skončil v nejlepší formě
Dobré ráno, Brno 2 | Česká televize / Radek Miča
Režisér Mirek Kurš (Jan Kolařík) se po pádu z okna nachází v kómatu a vedení Dobrého rána se ujímá dramaturg Šmarda (Vojtěch Hrabák), do jehož bytu se stěhuje Mirkova dcera Johana (Beáta Hrnčiříková). Šmarda přizpůsobuje Dobré ráno vkusu mladší generace, díky tomu se v brněnském studiu střídají hosté jako youtuber Mikýř, drag queen Miss Petty či herec Marsell Bendig. Po probuzení se Mirek, který o sebe nechává pečovat moderátorku Radku (Zuzana Zlatohlávková), navzdory svému zdravotnímu stavu hodlá opět chopit kormidla a kuje proti Šmardovi pikle. Do toho všeho řeší Cyril (Ondřej Kokorský) a Andrea (Simona Lewandovská) lapálii v podobě nahrávky jejich milostného dovádění v kulisách Sama doma, jež se dostala do bulváru.
Dobré ráno, Brno!
Dobré ráno, Brno!
76%

Střet generací

Jan Prušinovský již mnohokrát dokázal, že disponuje vyváženou schopností dělat si z protagonistů svých děl legraci bez toho, aby se musel oprostit od jistého pochopení a sympatií vůči nim. Hlavní hrdinové Okresního přeboru, Čtvrté hvězdy, Mostu či Grand Prix tak často působí směšně, málokdy ale sklouznou až za hranici karikatury, proto působí autenticky a živě. Nejinak tomu je i v pokračování Dobrého rána, ač zde nastává jistý posun; dosud nejvýrazněji v režisérově filmografii se do popředí dostává vztah dvacátníků s generací jejich rodičů.
Dva páry, od nichž se odvíjí hlavní příběhová linie druhé série, tvoří kontrast v pohledu na vnitrovztahovou dynamiku a rozdělení rolí je nepřehlédnutelné. Pořádkumilovný Šmarda doma uklízí, vaří, a dokonce své spolubydlící sám od sebe dokoupí vložky. Temperamentní Johana jeho starostlivost oceňuje, což nic nemění na tom, že by z jeho strany uvítala i trochu důraznosti.
Dobré ráno, Brno: upoutávka na 2. sérii | ČT
Věčně nabručený a občas lehce dezorientovaný Mirek oproti tomu znamená pro Radku jen další břemeno vedle dětí a starosti o domácnost, nikoli podporu. Její nekriticky obdivný pohled na stárnoucího režiséra se v ní proto pomalu mění a frustrace narůstá. Možnost seberealizace hledá v účinkování v experimentálním představení pražské režisérky Daniely Špinar, držitelky Ceny divadelní kritiky, na což Mirek reaguje slovy „Na tyhle bacha, to jsou komunisti.“
Právě postavu Mirka nové díly problematizují. Z pragmatického, laxního bohéma zastávající práci několik úrovní pod svým intelektuálním potenciálem se stává prototyp toxického chcípáctví, kterému ale stále nechybí charizma. Sebestředný padesátník si nechce připustit vlastní zranitelnost a fakt, že jeho vrcholná léta už asi minula. Je příliš zaměstnán sám sebou a milující Radku bere spíš jako řešitelku pro něj podřadných každodenních praktických věcí a poskytovatelku občasného sexu, do něhož už se mu ostatně ani příliš nechce. Nezdravost takového přístupu bije do očí v porovnání se Šmardovým modernějším pojetím maskulinity, v níž se péče a zájem o druhé nijak nevylučují s tvůrčí ani intelektuální prací.
Dobré ráno Brno, 2. série
Dobré ráno Brno, 2. série | ČT
Kromě pohledu na mezilidské vztahy seriál odráží i situaci v některých tuzemských kulturních i mediálních institucích, v nichž si generace nastupující do profesního života v 90. letech drží svá teplá vedoucí místečka a zavedené postupy, zatímco čelí tlaku na změny a prosazení z řad mladších kolegů.
Ač Prušinovský dokáže dloubnout do obou stran, nesnaží se naznačovat vyhrocený konflikt známý ze sociálních sítí, kde proti sobě často nesmiřitelně stojí staří „boomeři“ a mladé „sněhové vločky.“ V jeho pojetí tak neshody směřují ke snaze o pochopení a soužití navzdory rozdílnostem, což je sympatické.

Méně satiry, více života

Kromě ústřední čtveřice dostávají své drobné příběhové linky i vedlejší členové štábu. Kuchař Slávek (Slávek Bilský)a kostymérka Pája (Nikola Mucha) řeší problémy se všechno okolo požírající maskérkou Bohunou (Růžena Dvořáková). Zvukaři Miki a Luki pak musejí co nejrychleji sehnat náhradu za zničenou techniku. Naopak méně prostoru se tentokrát věnuje vtípkům kolem mocenských bojů v České televizi na ose Praha-Brno-Ostrava, které si však v předchozí sérii užívali nejspíš hlavně insideři.
Dobré ráno Brno, 2. série
Dobré ráno Brno, 2. série | ČT
S odkloněním od této linie ustupuje, s výjimkou zápletky s vnitřním auditem a závěrečným plesem ČT, do jisté míry i satirický tón seriálu. Velmi dobře napsané a vypointované dialogy se přesto stále nezdráhají sáhnout pro sprostém slovo a, snad kromě předposlední epizody, odsýpají stále stejně svižně.
Nechybí ani až groteskně absurdní humor, jemuž vévodí pasáž s koňskými sedativy zfetovaným Mirkem. Ten při tripovém plazení brněnským studiem, jež dává vzpomenout na Leonarda DiCapria ve Vlkovi z Wall Street, narazí i na halucinace v podobě Večerníčka v doprovodu s Jů a Helem. Ke slovu opět přicházejí i osobnosti české audiovize hrající v epizodních rolích samy sebe, z nichž tentokrát nejvíce zaujme sebeparodický Václav Marhoul v roli nešikovného režiséra potácejícího se v dluzích za své artové snímky.
Dobré ráno Brno, 2. série
Dobré ráno Brno, 2. série | ČT
Milovníci moravské metropole pak musí trochu oželet menší míru důrazu na místní reálie, exteriérové scény natáčené na nejen Brňanům povědomých místech ovšem přetrvaly. Stejně jako účast lokálních osobností, v druhém plánu lze zahlédnout třeba známého brněnského umělce a performera Radka Belance.
Na konci posledního dílu tak možná zamrzí jen závěrečné titulky ve stylu „jak to s každým dopadlo,“ které mění dobře odstínované figury zpět v pouhé komické postavičky. To trochu kazí jinak přesvědčivé vyznění. Alespoň ale dokazují, že Prušinovský již další řadu Dobrého rána neplánuje a povedlo se mu přestat v nejlepším.
Viděli jste již Dobré ráno, Brno! 2? Nezapomeňte seriál ohodnotit na Kinoboxu!
80%
Jan Prušinovský v druhé sérii Dobré ráno, Brno! potvrdil, že se jedná o jeden z jeho nejlepších seriálových projektů. V rychlém tempu zvládá dávkovat vtipné situace i hlášky a nerezignovat přitom na věrohodnost postav. Oproti první řadě sice možná ubylo satiry trefující se do České televize a „brňáctví", o to víc však zbylo sil na promyšlení rozvíjející se zápletky. To vše doplněné o místy nesmlouvavý humor způsobuje, že si seriál mohou ještě daleko víc užít i diváci a divačky mimo Brno i ČT.
Štěpán Nezbeda
Štěpán Nezbeda