Videorecenze: Dvě slova jako klíč vyhrává mistrovství světa v předstírání hlubokomyslnosti

Dvě slova jako klíč | BontonFilm
Dvě slova jako klíč
Dvě slova jako klíč
57%
Lidé v jednotlivých nedějových liniích spolu nejsou moc propojení. Z jejich příběhů nevidíme začátek ani prostředek, jenom konce. Ta významná rádoby dojemná vyvrcholení, velké situace, velká slova.
Dvě slova jako klíč – videorecenze | Kinobox
V umění by mělo být vždy něco nevyjádřeného, neukázaného a nejednoznačného. Dvě slova jako klíč jsou kýčovitou pohlednicí o lidech bez života. Všichni se tu zpovídají jak v telenovele, říkají si směšná moudra a jako by nevnímali nikoho okolo sebe i ve svém údajném osvícení. Ano, všichni se musí smířit se starými otci a ti musí umřít v úhledných zátiších. Smrt střídá zrození, země střídá zemi, ach, jak je to všechno propojené a hluboké!

Režisér a scenárista Dan Svátek se chtěl možná přiblížit tomu, jak své dějové skládanky dělá Alejandro González Iňárritu – například 21 gramů nebo Babel. Možná chtěl navodit stejnou spirituální atmosféru, jakou umí Terrence Malick ve Stromu života nebo Carlos ReygadasTichém světle. Tyto filmy jsou autentickým uměním. Dvě slova jako klíč umění jen vzdáleně připomínají.
Dvě slova jako klíč
Dvě slova jako klíč | BontonFilm
Najde se určitě dost lidí, jimž se takové dílo bude líbit a budou mít pocit, že něco podobného v české produkci nikdy neviděli. Navíc je to produkce a řemeslo kvalitní, i herci jsou charismatičtí. Byl jsem uchvácený tím, že Pierre Richard má i po devadesátce silný hlas a pevnou chůzi, tak velkou životní sílu, průzračnost duše a vyzařující klid.

Ale to, že se Dvě slova jako klíč nepodobají ničemu jinému českému, není žádné velké plus. Je to pokus o to říct něco velkého. Ale spíš jde o neschopnost vyprávět, vystavět postavy a konflikty, vytvořit napětí, nechat lidi prožít tajemství nebo umožnit autentickou obrazovou meditaci. Tento film je naprostý omyl. Ale když to řeknete, působíte vždycky jako zlý povrchní člověk. Odmítnutí nevychází ze strachu z hloubky, ale z požadavku na mnohem větší hloubku.