Mission: Impossible: Posedmé a nejlépe? Tom Cruise má pořád recept na dokonalý akční film

Mission: Impossible Odplata - První část | Paramount Network
Odplata zahájila produkci před třemi a půl lety v Itálii, načež ji dostihl koronavirus a náročný proces zpomalila řada logistických výzev. McQuarrie, jenž do špionážní série přispěl už dvěma předchozími díly Národ grázlů a Fallout, natáčel souběžně sedmou a osmou část. A vedle dalších kaskadérských bláznivin Toma Cruise, jenž stále pátrá po svém fyzickém limitu, musel koordinovat především dřív nepředstavitelný tlak globální pandemické krize.
Mission: Impossible Odplata – první část
81%
Zpětně se zdá, že při psaní sedmičky jej vedla prozřetelnost. Také známí navrátilci Ethan Hunt, Benji (Simon Pegg) a Luther (Ving Rhames) stojí proti dosud nepoznané hrozbě, před níž takřka neexistuje bezpečné útočiště. Umělá inteligence zvaná Entita se vymkla kontrole, každou sekundu přežvýkává miliardy různých pravděpodobností a řídí kroky lidského antagonisty Gabriela (Esai Morales), jenž se hodlá zmocnit přístupového klíče a ztracenou ponorku vypátrat.
Mission: Impossible Odplata - První část: 2. trailer | Paramount Network
Ačkoli má film 156 minut a příběh bude za rok pokračovat, McQuarrie s Cruisem předkládají nejvíc vzrušující hon za klíčem v dějinách kinematografie. Odplata je velkolepá a dynamická nejen častou změnou lokací a variacemi akčních scén, které umí zároveň vyčerpat i bavit, ale také samotným vyprávěním. Huntova mise přitahuje pozornost nejméně čtyř stran, přičemž každá má s klíčem trochu jiné plány. A rozhodně ne tak ryzí jako Ethan, jenž opět vystupuje jako morálně nezávadný protagonista uprostřed závodu o světovou nadvládu. Publikum objímá neúprosný pocit, že na hrdinech každou vteřinu ulpívá mnoho nebezpečných pohledů a že tentokrát nejsou o krok před ostatními.

Geniální zápletka o umělé inteligenci

McQuarrie pojímá zápletku seriózně. Napomáhá mu reálná diskuze kolem umělé inteligence, která se v posledních měsících zintenzivňuje. Režisér přesto nezapomíná, že točí zábavní špionážní blockbuster, od něhož se očekávají redefinující akční scény. Těch možná není tolik jako ve Falloutu a žádná nevyrovná strhující kompozici operní sekvence v Národu grázlů, avšak jejich kreativita a hladké začlenění do příběhu mají znovu učebnicové parametry. Už brzká naháněná na letišti v Abú Dhabí spojuje tolik perspektiv, hrozeb a dedukce, že Holmes s Watsonem by hodili ručník do ringu.
Najednou sledujeme Ethana eskortujícího tajemnou Grace (Hayley Atwell), která polovinu klíče zčistajasna ukradla, Benjiho deaktivujícího jadernou nálož v zavazadlovém prostoru a agenty CIA v čele s Briggsem (Shea Whigham), již mají rebelujícího Hunta zneškodnit. Na vše dohlíží Luther pomocí dvou monitorů a vedle strhujícího pohybu se dostává i na testování důvtipu, neboť zneškodnění nálože si žádá odpovědi na hádanky.
Mission: Impossible Odplata – první část | Paramount Network
Kolem postav, které jako tradičně využívají masky ke změně identity a komunikují spolu přes štěnice, je smyčka tak utažená, že většinou nemohou dopředu plánovat. Entita kalkuluje veškerá možná východiska a Ethan musí víc než kdy dřív improvizovat. Z toho vyplývá, že věci se zkrátka nedaří. A McQuarrie to zužitkovává k zakomponování několika akčních scén, v nichž se moderní blockbusterový šmrnc prolíná s až groteskní a oddechovou inscenací. Platí to hlavně pro honičku v ulicích Říma, kdy vzájemně spoutaní Ethan a Grace obsazují „špionský uber“ a řízení starého fiata jim dělá značné problémy. Jako by nestačilo, že je v tu chvíli stíhají hned tři skupinky nepřátel.

Nejlepší kapsářské cvičení od dob Kapsáře

Jedna akce má ostatně vždy více paralelních linií a neustálé napětí pramení z nejistoty, co vedlejší aktéři a aktérky v příští vteřině provedou a co zrovna mají či nemají v kapse. Sedmá Mission: Impossible je ostatně nejlepší kapsářské cvičení od dob Bressonova artového Kapsáře. Klaďasové neváhají v případě nouze tajně využít ošacení svých protivníků, aby zabránili odhalení klíčového předmětu a měli před publikem permanentní náskok. Vypočítavost těchto hrátek je místy úsměvná, ale to byl evidentně McQuarrieho cíl.
Odplata je filmem, u něhož se žánroví fandové budou po celou dobu spokojeně culit a který upřednostňuje formální komplexnost před tou logickou. Dravý střih spojuje souběžnou akci, již zase řídí silné motivace postav a jejich vztahy, které se do vyprávění emocionálně promítají. Ethan si například v jednu chvíli musí vybrat, zda by raději obětoval život Grace, nebo dlouhodobé parťačky llsy (Rebecca Ferguson). Jednoduše proto, že Entita smrt jedné z nich předpověděla. Systém plánování, který byl pro Mission: Impossible vždy esenciální, se zde však rozkládá. Postavy se sice pokoušejí vymyslet efektivní postup, ale předpokládaný vývoj se zvrtává často ještě předtím, než na akci vůbec dojde.
Mission: Impossible Odplata - První část: speed flying - ukázka ze zákulisí | Paramount Network
Není divu, že McQuarrie zasadil finální sekvenci do vlakové soupravy, v níž se všechny zainteresované strany setkávají. Jednak tím podtrhl přímočarý pohyb, v němž nezbývá prostor pro košaté odbočky a který místy připomene pátého Indiana Jonese, hlavně střídáním lokací a přesouváním kladných postav, jimž je soustavně v patách záporná delegace. A také proto, že tím navazuje na plodnou historii žánru plnou památných vlakových honiček.

Řemeslně zvládnutý film, který je zábavný a smutný zároveň

Trend, který odstartoval roku 1926 Frigo na mašině a zábavně jej dojil i zmíněný pátý Indy, zde pokračuje dosud neviděnými atrakcemi. A přestože si už fyzikální zákony žijí vlastním životem, závěr je strhující a originální. A zvýrazněný gradujícími vztahy mezi aktéry, jejichž fatální rozhodnutí nám scénář dopředu předesílá.
McQuarrie, jenž se rovněž podílel na scénáři k fenoménu Top Gun: Maverick, si zachovává sebejistý rukopis a zároveň novou Mission: Impossible opět posouvá oproti předchozím filmům řady. Příběh je nesmírně hutný a ani minuta se nejeví nadbytečná. Zřejmě málokdo si uvědomí, jak složité je ukočírovat blockbuster, který se za vší zábavou a nadhledem tváří jako epitaf civilizace. Nelze se divit, že mnoho lidí považuje tuhle sérii za novodobé a lepší bondovky. Kromě špičkové akce s povedenými efekty to dokládá hlavně Huntův vývoj. Cruisův ikonický hrdina se vrhá do nových podniků vždy zdánlivě od nuly, ale osobní minulost i strach o kolegy jej dohání a formuje jeho rozhodování takřka v reálném čase.
Možná je to celé především zábava, kde si supervýkonná AI nedokáže poradit s několika zestárlými hackery. Ale pokud by každá hollywoodská zábava měla vypadat takhle, tak ambiciózní filmy z kin snad ještě nějaký pátek nezmizí. Kdo jiný než Cruise ostatně vezme motorku a padák a naostro sjede ze strmého útesu? A kdo jiný než McQuarrie to do příběhu začlení tak, že to vyzní vtipně, naléhavě a tak nějak nevyhnutelně? Odplata je žánrová radost, u níž musíte poslouchat dialogy a nechat se strhnout. Odmění se vám suverénním řemeslem, jaké už dnes zvládá málokdo.
95%
Vzestupná tendence Mission: Impossible pokračuje také v Odplatě, která má veškeré žádané ingredience zasazené do aktuálního a strhujícího konceptu. Je to absolutní filmová špionáž z futuristicky formované reality, kde nikdo není v bezpečí a jediný boj proti neviditelné hrozbě spočívá v improvizaci, kapsářství a skákání do hlubokých strží. Kupte si popcorn, užijte si projekci a za rok se těšte na velké finále.
Jakub "lamps" Vopelka
Jakub "lamps" Vopelka
Žebříček TOP filmů 2023.