Půlnoc na LFŠ bude letos patřit italským sci-fi brakům, fackám i zhůvěřilé dekadenci

Půlnoc na LFŠ bude letos patřit italským sci-fi brakům, fackám i zhůvěřilé dekadenci
Sudá a lichá | Columbia TriStar
Na programu je celkem sedm snímků, promítaných od pátku do středy, přičemž na středeční odpoledne je v plánu ještě jeden titul. A tím se vyplatí začít, neboť se v řadě ohledů jedná o nejextrémnější kousek letošní nabídky.
Letošní Filmovka láká na Ivana Trojana, legendu pomalosti i velkolepé české novinky
Festivaly a ceny25. 7. 2023
Letošní Filmovka láká na Ivana Trojana, legendu pomalosti i velkolepé české novinky

Římské zvrhlosti

Italský král nevkusu Tinto Brass založil svou mnoho dekád trvající kariéru na voyeurském pozorování odhalených žen, povětšinou v rámci laciných melodramat či košilatých komedií. Párkrát se pokusil i o náročnější tvary, například v erotických dramatech Salon Kitty (1976) či Černý anděl (2002), v nichž se vracel do období nacismu.
Za jeho opus magnum však dodnes platí dvě a půl hodiny dlouhý, výrazně stylizovaný životopis římského císaře Caliguly z roku 1979. Výpravnému snímku vévodí uhrančivý výkon Malcolma McDowella, paranoidní atmosféra neustále hrozící zrady a také dekadentní sexuální scény, leckdy nepokrytě spadající do ranku pornografie. Snímek lze dohledat v několika verzích, návštěvníci Filmovky však budou vystavení té plnohodnotně necenzurované.
Caligula
Caligula | Produzioni Atlas Consorziate

Stroje na zabíjení i na facky

První půlnoční film s názvem Roboválka (1989) je lacinou italskou odpovědí na Predátora (1987). Podobně jako před pár lety na LFŠ uváděný Vetřelcátor (shodou okolností ze stejného roku a od stejného režiséra Bruna Matteie jako Roboválka) se jedná o nízkorozpočtovou vykrádačku v té době populárního akčního hitu. Namísto ikonického vesmírného zabijáka nastupuje tajemná mašina s názvem Omega-1, jejíž podstata je tak zhůvěřile naivní, že právě ve finálním twistu tkví největší a nejzábavnější rozdíl oproti Predátorovi. Jinak se totiž jedná o podobnou, i když samozřejmě výrazně béčkovější naháněčku v džungli mezi nelítostným strojem na smrt a skupinkou vojáků, již si neskromně říkají Bad Ass Motherfuckers.
Po Roboválce se v sobotu představí zdaleka nejznámější snímek celé sekce, a to klasika s Budem Spencerem a Terencem Hillem. Akční buddy komedie Sudá a lichá (1978) o dobráckém řidiči kamionů a vychytralém armádním důstojníkovi patří mezi nejoblíbenější fackovačky tohoto hereckého dua a momenty pojídání fazolí, hraní pokeru, dortové bitvy či vrcholných výkonů v bizarních sportech jsou dodnes nezapomenutelné.
Nájezdníci z Atlantidy
Nájezdníci z Atlantidy | StudioCanal

Postapo násilí nechybí

Hned dva kousky z letošní půlnoční nabídky představují postapokalyptickou dystopii. V neděli promítaní Nájezdníci z Atlantidy a úterní dílo s názvem 2019: Noví barbaři vznikli v roce 1983 a inspirace poetikou Šíleného Maxe (1979) je nepopiratelná. V prvním snímku se skupina žoldáků a vědců snaží vypořádat s invazí gangu Atlantiďanů, kteří v podstatě trestají lidstvo za vynález jaderné bomby. Kontroverzní autor děsivých Kanibalů (1980) Ruggero Deodato si zakládal na tom, aby natáčel ve stejných filipínských lokacích, kde vznikla Coppolova Apokalypsa (1979), výsledek je však přece jen poněkud odlišný.
I v Nových barbarech je hlavním postrachem nemilosrdný gang, nevěřící v budoucnost lidstva a snažící se s náboženskou zarputilostí vyhladit zbytky civilizace po nukleárním holokaustu. Vedle trudných vyhlídek na osud lidského pokolení nechybí ani značná dávka neskrývané homofobie, příběh o souboji gangu Templářů s dvojicí odvážných jednotlivců je však přece jen hlavně záminkou pro existenci mnoha dravě sestříhaných akčních scén.
Hvězdná srážka
Hvězdná srážka | Splendor Films

Zbožňovaný dabing i hvězdný brak

V pondělí večer nastane očekávaný vrchol celé sekce – promítání filmu spojené s již tradičním živým dabingem v duchu zmíněného Otrlého diváka. Dabérské duo Alžběta Šáchová a Jiří Flígl tentokrát ironicky okomentuje nesčetné množství bitek v akčňáku Superborci, superženy, supernakládačky (1974). V mixu sandálových velkofilmů, superhrdinských komiksů a spaghetti westernů se utkají kruté amazonky, tajemný lidový hrdina Dharma i zástupce východoasijských bojových umění.
Rozlučku s italskými braky ve středu o půlnoci obstará kultovní Hvězdná srážka (1978), parodující Star Trek a Hvězdné války s místy ještě větší naivitou a bezelstností než jejich nechvalně známá turecká verze. Vedle absurdity příběhu nepůsobí laciné vizuální efekty až tak tragicky a z dnešního pohledu je rovněž úsměvné sledovat start kariéry Davida Hasselhoffa. Jedná se tedy o více než vhodné završení letošní půlnoční sekce.