Elysium - když se napravený gangster s tváří Matta Damona postaví vyvoleným miliardářům z vesmíru

Elysium - když se napravený gangster s tváří Matta Damona postaví vyvoleným miliardářům z vesmíru
Elysium (2013) - Matt Damon | TriStar Pictures
Když je v průběhu pracovního procesu smrtelně ozářen a je mu férově sděleno, že mu zbývá několik dní života, Max se chce dostat na Elysium, kde existuje lékařské technika, která dokáže vyléčit téměř cokoliv (včetně ustřelené hlavy, jak zjistíme později). Dostat se na Elysium, kterému de facto šéfuje Jodie Fosterová, ale není vůbec jednoduché, takže Max spustí s pomocí kamaráda gangstera poměrně složitý plán, ve kterém figurují kyberskelet, únos a mozkový hacking, a všechno se to zkomplikuje JEŠTĚ VÍC, když se uneseným stane Maxův bývalý šéf (William Fichtner), který má shodou okolností v mozku uploadováno něco velice, velice důležitého.
Matt Damon
A to nemluvím o tom, že Maxova dětská láska (Alice Bragová) má teď vlastní malou holčičku, která by také nutně potřebovala vyléčit.
Jo, a skoro bych zapomněl - Jodie Fosterová aktivuje Krugera (Sharlto Copley), což je žoldák, který vždy nejdříve brutálně zabíjí a teprve pak přemýšlí, proč to udělal a jestli to měl udělat.
Režiséru Neillu Blomkampovi je 34 let a toto je teprve jeho druhý celovečerní film (po Districtu 9). Je ale jasné, že ten člověk má neuvěřitelný talent a můžeme od něj očekávat úžasné věci.
Alice Braga
Především umí (podobně jako jeho mentor Peter Jackson) natáčet filmy, které vypadají vzhledem ke svému rozpočtu neočekávaně výpravně. District 9 byla vlastně komorní záležitost za cca 30 milionů, a mohl se směle měřit s velkými hollywoodskými spektákly. Elysium stálo asi 3x - 4x více, a je to (čistě z hlediska výpravy) úžasná podívaná.
Elysium působí jako skutečné okno do homogenního, fungujícího světa budoucnosti. Stroje, nástroje a dopravní prostředky opravdu vypadají jako něco, co funguje a je používáno (takže je to omlácené). Interiér obrovské továrny opravdu vypadá jako fungující továrna budoucnosti a ne jako nápaditý výplod výtvarníkovy hlavy. Los Angeles budoucnosti vypadá jako chudinské předměstí v Mexiku, zatímco Elysium působí jako směs opulentní elegance a špičkové techniky. Uživatelská rozhraní počítačů jsou pečlivě navržena tak, že když programuje bohatý šéf továrny, má elegantní GUI, zatímco gangsteři jedou v oldschool textovém režimu. A tak dále, a tak podobně, desítky a stovky detailů...

Trailer:

O něco podobného se pokouší téměř každý sci-fi / comicsový film, ale málokterému se to podařilo tak dobře, jako Elysiu. Výtvarně se na něm dokonce podílel i Syd Mead, při vyslovení jehož jména si můžete vzpomenout na Blade Runnera (a to je co říct). Ani Nevědomí, ani poslední Superman se v tomto ohledu nemohou s Elysiem měřit.
Samozřejmě, většina z toho jsou triky. Ale nepoznáte to. Protože to téměř všechno působí REÁLNĚ. Moderní létající stroje, omlácení policejní roboti, i utržení něčí hlavy. Co do kvality triků se může Elysium měřit s tím nejlepším od Industrial Light & Magic.
Takže zatím super. Ale teď už k těm dalším věcem, jako jsou třeba herci, scénář a podobné drobnosti...
Sharlto Copley
Elysium má problém v tom, že jeho scénář není příliš zajímavý, a už vůbec ne ambiciózní. Netvrdím, že je předvídatelný - každou chvíli se v něm stane něco nečekaného! Ale zatímco District 9 byla břitká satira, v průběhu filmu se měnící v různé jiné zajímavé věci, Elysium má velmi standardní akčně / revoluční zápletku, která by se dobře vyjímala v nějakém akčním velkofilmu z 80. let s Arnoldem v hlavní roli, a která neomylně směřuje k neodvratnému totálnímu happyendu. Občasná satira ve scénáři je (velmi občasná), ale jinak je zápletka až překvapivě trapná a fádní, a je nutno složit poklonu Neillu Blomkampovi za to, že tuto trapnou zápletku režíruje tak dravě a nápaditě, že nám její trapnost příliš nevadí a nepřemýšlíme moc ani nad happyendem, který by v reálu těžko mohl fungovat.
SPOILER: Elysium má zdroje, které sotva stačí jeho pár tisícům obyvatel, ale na konci filmu najednou ty samé zdroje stačí pro celou Zemi a všichni jsou happy.
Matt Damon a Jodie Fosterová mají tak standardně napsané role, že se z nich nic extra zajímavého nedá vyždímat, byť by se snažili sebevíc. Nejzábavnější jsou ty vedlejší postavy, které jsou přehnaně padoušské, téměř zkarikované - což je jednak William Fichtner a především Sharlto Copley, jehož zarostlý africký psychopat se samurajským mečem Kruger se pro mě stává novým životním vzorem.
Sharlto Copley
Blomkamp je vynikající režisér a asi i producent. Měl by rychle dostat další hromadu peněz a rychle natočit co nejvíce dalších filmů, nejlépe nové Star Wars, nového Vetřelce, nového Batmana, adaptaci Halo, a tak dále... Tentokrát podle vypiplaných scénářů nějakých výborných scenáristů. Protože Elysium při vší své audiovizuální kráse působí jako něco, co bylo vymýšleno a improvizováno v průběhu natáčení (ale vymýšleno a improvizováno sakra dobře).
Hodnocení: 80%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE
P.S: Kruger má ve filmu dva žoldácké poskoky, kteří se jmenují Drake a Crowe. Tomu říkám sofistikovaný filmový humor pro fanoušky žánru...