6.0

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Martin Sundland
Martin Sundland, norský filmový producent a scénárista, patří mezi nejvýznamnější osobnosti skandinávské kinematografie, především v oblasti žánrových filmů. Proslavil se jako producent úspěšné série katastrofických filmů, které získaly mezinárodní uznání a posunuly hranice norské kinematografie. Počátky kariéry a průlom Sundland se výrazně prosadil v roce 2006 jako producent a spoluautor scénáře hororu Cold Prey (Fritt Vilt), který režíroval Roar Uthaug. Tento slasherový film o skupině snowboardistů, kteří se stanou obětí vraha v opuštěném horském hotelu, se stal devátým nejúspěšnějším filmem roku v Norsku. Za produkci Cold Prey získal Sundland spolu s Magnem Lyngnerem ocenění za nejlepší produkci na festivalu Kosmorama v Trondheimu v roce 2007. Film se dočkal dvou pokračování, přičemž u Cold Prey 2 (2008) působil Sundland jako výkonný producent a spoluautor scénáře, a u Cold Prey 3 (2010) byl autorem námětu. Katastrofická trilogie Skutečný mezinárodní průlom přišel s filmem The Wave (Bølgen) z roku 2015, prvním norským katastrofickým filmem, který režíroval opět Roar Uthaug. Sundland jako producent pomohl vytvořit film s rozpočtem přibližně 6 milionů dolarů, který zobrazuje tsunami způsobenou sesuvem půdy v norském fjordu Geiranger. V rozhovoru pro Screen Daily Sundland uvedl: "Fascinovala mě tato událost od chvíle, kdy jsem o ní poprvé slyšel před šesti nebo sedmi lety. Je děsivé, že v Norsku existuje takové místo, kde nevyhnutelně dojde k další katastrofě." The Wave se stal nejvýdělečnějším norským filmem roku 2015 s přibližně 800 000 prodanými vstupenkami a celkovými tržbami 8,2 milionu dolarů. Film byl norským kandidátem na Oscara v kategorii nejlepší cizojazyčný film a získal několik ocenění, včetně ceny Amanda za nejlepší norský film v kinodistribuci. Úspěch The Wave otevřel cestu k pokračování. Sundland v rozhovoru vysvětlil, že při tvorbě katastrofických filmů v Norsku čelí stejným výzvám jako u jiných filmů, ale navíc musí řešit řadu specifických problémů. Režisér Uthaug byl fanouškem hollywoodských katastrofických filmů jako Twister a Armageddon a dlouho chtěl natočit katastrofický film v Norsku. Výzvou bylo podle něj kombinovat prvky amerického žánrového filmu s realitou situace v Norsku. Všichni herci předváděli vlastní kaskadérské kousky, což režisér označil za "naprosto nervydrásající." V roce 2018 následoval film The Quake (Skjelvet), který režíroval John Andreas Andersen. Tento sequel k The Wave sleduje příběh geologa Kristiana Eikjorda tři roky po tsunami v Geiranger. Kristian, nyní považovaný za hrdinu za své činy během tsunami, žije v ústraní, zatímco jeho rodina se přestěhovala do Osla, kde jeho manželka Idun pracuje v hotelu Radisson Blu Plaza. Sundland v rozhovoru o filmu uvedl: "Natáčení filmů je obtížné bez ohledu na žánr. U filmů jako The Wave a The Quake máme stejné výzvy jako u jiných filmů, a navíc máme spoustu věcí, se kterými se jiné filmy nemusí potýkat. Podle našeho názoru jsme s The Wave posunuli některé hranice. Film vidělo v Norsku obrovské množství lidí a prodal se do zbytku světa. Není divu, že jsme museli pečlivě zvážit, než jsme natočili pokračování tak úspěšného filmu. Jedna věc byla jasná: nemohli jsme dát divákům méně, museli jsme jim dát více!" Trilogii katastrofických filmů uzavřel v roce 2021 snímek The Burning Sea (Nordsjøen), opět režírovaný Johnem Andreasem Andersenem. Film začíná v roce 1969, kdy norská vláda oznámí objev jednoho z největších ropných polí v sousedním Severním moři, čímž zahájí prosperující období těžby ropy na moři. O 50 let později se začínají projevovat ekologické důsledky - na mořském dně se otevřela trhlina, která způsobila zřícení ropné plošiny. Tým výzkumníků včetně operátorky ponorky Sofie spěchá hledat pohřešované a posoudit příčinu škod, ale zjistí, že je to teprve začátek možné apokalyptické katastrofy. Další významné projekty Kromě katastrofických filmů produkoval Sundland také další úspěšné snímky. V roce 2013 to byl dobrodružný film Ragnarok, v roce 2011 kriminální komedie Jackpot a v roce 2012 historický film Escape. V roce 2020 produkoval válečné drama Betrayed, které se zabývá osudem norských Židů během druhé světové války. V současnosti Sundland pracuje na dalších projektech se svou produkční společností Fantefilm. Mezi ně patří válečné drama The Arctic Convoy (původní pracovní název Convoy), inspirované skutečnými historickými událostmi z druhé světové války. Tento projekt s rozpočtem 6,6 milionu dolarů produkuje Sundland společně s Catrin Gundersen a Theou Benedikte Karlsen. Přínos norské kinematografii Martin Sundland se svou produkční společností Fantefilm patří mezi inovativní tvůrce v norské kinematografii. Jak sám uvedl: "Snažili jsme se držet naší formule, kterou je produkce skvělých filmových zážitků pro široké publikum, žánrových celovečerních filmů založených na silných postavách v dramatických situacích, s jedním nebo více faktory, které je odlišují v norském kontextu. Zároveň děláme pouze filmy, které chceme vidět sami." Sundlandův přínos norské kinematografii spočívá především v tom, že dokázal vytvořit komerčně úspěšné žánrové filmy s mezinárodním přesahem, které zároveň zachovávají norskou identitu. Jeho katastrofické filmy jsou ceněny za realistické zobrazení přírodních katastrof, kvalitní vizuální efekty a silné lidské příběhy, což je kombinace, která oslovila diváky po celém světě.


Martin Sundland: Filmy a pořady 33

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.