Wah Chang

?

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Pro výpočet kariérního skóre nebyly splněny podmínky.

Wah Ming Chang se narodil 2. srpna 1917 v Honolulu na Havaji a stal se jedním z nejvýznamnějších designérů speciálních efektů a sochařů v historii Hollywoodu. Chang byl všestranný a talentovaný umělec známý svými významnými příspěvky v oblasti speciálních efektů, designu rekvizit a stop-motion animace. V roce 1939 se stal nejmladším členem Disney's Effects and Model Department, kde zahájil svou pozoruhodnou kariéru ve filmovém průmyslu. Počátky kariéry a práce pro Disney Chang vytvořil dřevěné modely Pinocchia a Bambiho, které používali animátoři Disney jako referenci pro studium pohybů těla při tvorbě těchto klasických filmů. Pracoval pro Disney Studios během produkce filmů Pinocchio a Fantasia. V roce 1941 byl Chang diagnostikován s dětskou obrnou po chřipkovitých příznacích. Po dlouhém pobytu v nemocnici Twin Oaks Sanitarium v San Gabriel v Kalifornii a léčbě, která zahrnovala umístění do železných plic, se nakonec znovu naučil chodit, ale po zbytek života neměl dostatek síly v plicích, aby dokázal nafouknout balónek. Spolupráce s Georgem Palem a Project Unlimited Po několika letech produkce vzdělávacích filmů se Chang v roce 1956 spojil s Gene Warrenem a založili Project Unlimited Inc., společnost, prostřednictvím které vytvořili některé ze svých nejznámějších děl, včetně speciálních efektů pro The Time Machine. Chang a tým Project Unlimited zpracovali efekty pro filmy jako Dinosaurus, The Time Machine (Chang vytvořil titulní stroj a „Sfingu"), Master of the World, The Wonderful World of the Brothers Grimm, náhradní efekty pro Journey to the Seventh Planet, 7 Faces of Dr. Lao, The Outer Limits a mnoho dalších. Chang byl nekreditovaným členem týmu speciálních efektů, který vyhrál Oscara za The Time Machine (1960), ačkoli jeho práce na filmu nebyla oficiálně uznána. Ikonické příspěvky pro Star Trek Chang, tajně najatý společností Desilu Productions Inc., byl zodpovědný za design a konstrukci mnoha známých předmětů používaných v Star Trek: The Original Series. Pro Star Trek Chang vytvořil kostýmy pro solného upíra („The Man Trap"), Gorna („Arena") a Balokův falešný obraz („The Corbomite Maneuver"). Vytvořil tribbles pomocí umělé kožešiny naplněné pěnou, neandertálce v „The Galileo Seven", romulanský Bird of Prey („Balance of Terror") a vulkánskou harfu poprvé viděnou v „Charlie X". Původně jeho práce nebyla kreditována, ani si Chang kredit nenárokoval později, a jeho práce pro Star Trek zůstala nepovšimnuta až do 70. let. Teprve prostřednictvím fandomu a odpovídajícího okruhu Star Trek konvencí 70. let se jeho příspěvky staly známými. Pozdější tvorba a odkaz Chang se se svou ženou Glenellou Taylor přestěhoval do Carmel Valley v Kalifornii v roce 1970, kde se připojil k Carmel Art Association a začal vytvářet bronzové sochy volně žijících zvířat a ohrožených druhů. Changovy další výtvory zahrnují dinosaury z Land of the Lost, čelenku Elizabeth Taylor v Cleopatře, hlavu prvního Pillsbury Doughboye, loutkový model používaný animátory Pinocchia a další efekty pro The Outer Limits, Spartacus a Planet of the Apes. Chang zemřel 22. prosince 2003 v Carmelu v Kalifornii ve věku 86 let, zanechav po sobě bohaté dědictví v oblasti filmových speciálních efektů a designu.


Wah Chang: Filmy a pořady 12


Dodatečné informace

Narození:
2. 8. 1917
Úmrtí:
22. 12. 2003

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.