Jubilejní 30. ročník Českého lva patřil hlavně tvůrcům snímku Il Boemo, kteří kromě řady technických kategorií uspěli i v hlavních disciplínách nejlepší film a režie. Vedle Il Boema se prosadil i debut Vojtěcha Maška Arvéd pojednávající o pražském okultistovi a na mobilní telefon natočený BANGER. Adama Sedláka, který uspěl ve dvou kategoriích.
Články 18
Ceny české filmové kritiky za rok 2022 znají své vítěze. Snímkem roku je Arvéd, který navíc získal další dvě ceny. Dohromady třikrát uspěly i počiny Michala Blaška, který se stal objevem roku díky filmu Oběť a minisérii Podezření. Všechny ceny byly vyhlášeny na slavnostním večeru v pražském Divadle Archa. V přímém přenosu České televize ho moderovali herci Tereza Dočkalová a Jiří Panzner.
Česká filmová a televizní akademie (ČFTA) oznámila nominace jubilejního 30. ročníku Českého lva. Podobně jako v případě Cen české filmové kritiky mají nejvíce šancí na úspěch snímky Arvéd (12 nominací), Il Boemo (11), následované titulem BANGER. (8) a filmem Terezy Nvotové Světlonoc (7), který naopak Česká filmová kritika naprosto opomenula. Čeští lvi se budou udílet 4. března v pražském Rudolfinu.
Loni vstoupilo do českých kin 76 českých a koprodukčních snímků. Po redakční a šéfredaktorské topce představujeme patnáctku titulů, které byly nejvíce vyzdvihované uživatelkami a uživateli Kinoboxu a tuzemskou kritikou. Jde o mimořádně pestrý mix, který nemá v naší porevoluční kinematografii obdoby.
Ceny české filmové kritiky představily nominovaná díla, z nichž kritičky a kritikové vyberou vítěze, které ocení na galavečeru 4. února. Nominace se dočkalo celkem sedmnáct snímků, po čtyřech želízcích v ohni mají Arvéd, BANGER. a Il Boemo, které se do výročních anket tuzemských publicistů a kulturních médií na sklonku loňského roku často dostávaly.
V roce 2022 bylo v českých kinech uvedeno téměř 350 filmů. Vyznat se v tomto množství je nemožné i pro profesionály, kteří chodí na několik projekcí týdně. Následující žebříček pomáhá k nejrychlejší možné orientaci, co vám mohlo uniknout a co má smysl dohánět.
Když se člověk podívá na námět Zkoušky umění, na první dobrou možná pokrčí rameny. Máme sledovat průběh přijímacích zkoušek na AVU? Fakt ne, díky. Možná by to ale byla jedna z největších chyb, jaké lze letos udělat. Tento dokumentární snímek, který byste si neměli nechat ujít, vstoupí do českých kin ve čtvrtek.
Padesátý šestý ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary byl oficiálně ukončen, takže známe názvy filmů a jména výherců jednotlivých soutěžních sekcí. Na závěrečném ceremoniálu převzali z rukou Jiřího Bartošky hmotná ocenění také herci Geoffrey Rush, Benicio Del Toro a Bolek Polívka. Ke každému vítěznému snímku je přiložena festivalová synopse.
Karlovy Vary možná lákají nejhlasitěji na Geoffreyho Rushe a Benicia Del Tora, ale je to přece jenom český festival! A čeští filmaři se tam jezdí nejen opít a pomlouvat, ale pouští tam i své nejnovější kousky.
Cenu Pavla Kouteckého v kategorii celovečerní dokumentární film a krátkometrážní film předala ve čtvrtek v Ústí nad Labem porota pátého Mezinárodního filmového festivalu ELBE DOCK. Již šestnáctý ročník přehlídky je pojmenovaný po talentovaném dokumentaristovi Pavlu Kouteckém, který tragicky zahynul v roce 2006 během natáčení po pádu z výškové budovy.
Pátý Mezinárodní filmový festival ELBE DOCK a 16. Cena Pavla Kouteckého se odehrají v Praze, Ústí nad Labem a Drážďanech od 12. do 21. května. Tématem letošního festivalu je otázka: Kam směřuje naše (digitální) budoucnost? Doprovodný program v nepřístupných prostorech bývalého protiatomového bunkru či nákladového nádraží v Drážďanech toto téma zobrazí ve spojení s umělou inteligencí a novými médii.
Nový časosběrný film Heleny Třeštíkové René – Vězeň svobody vstoupil ve čtvrtek 7. dubna do českých kin. Autorka v něm navázala na předchozí snímek René z roku 2008, v němž sledovala notorického kriminálníka a mimořádně inteligentního Reného Plášila během let 1988 a 2008. Režisérka nový film představila na letošním festivalu Jeden svět, kde za něj obdržela zvláštní cenu poroty v české soutěži. Nejen o natáčení se dočtete v následujícím interview.
Snímek Okupace vyhrál Ceny české filmové kritiky za rok 2021. Odnesl si cenu za nejlepší film, režii a scénář. Režisér Michal Nohejl navíc dostal i Cenu innogy pro objev roku.
Jaké snímky uvedené v roce 2021 nejvíce zaujaly členy a členky naší redakce? Podívejte se a nechte se inspirovat, možná mezi nimi najdete tituly, které jste minuli a které by vás mohly zaujmout.
Loni uvedla režisérka Adéla Komrzý do kinodistribuce poctu videoartu (Viva video, video viva), letos přináší o poznání citlivější a důležitější téma – paliativní péče v českém nemocničním prostředí. Jednotka intenzivního života se představila na filmovém festivalu v Karlových Varech a na začátku září vstoupila též do klasické kinodistribuce. S dokumentem autorka stále obráží republiku. S jakými motivacemi se do náročného tématu pustila? Nejen o tom se dočtete v následujícím rozhovoru.