Stín v oblacích

51%

Zajímavosti 13

  • Když Roseanne Liang přepracovávala scénář, všimla si, že je napsán nesprávnou velikostí písma. Když to opravila, měl scénář 60 stran, což odpovídá 60 minutám stopáže. I když nechtěla na struktuře děje nic měnit, rozhodla se přidat další dialogy a delší akční sekvence, aby film získal adekvátnější délku. Nakonec měl scénář 86 stran.
  • V kresleném filmu s králíkem Bugsem "Padající zajíc" z roku 1943 se Bugs snaží zabránit gremlinovi, aby zničil bombardér B-24 armádního letectva. Kreslený film je popularizací vojenských obav z "gremlinů", tedy nerozpoznaných nebo neodhalených závad, které za války způsobovaly problémy ve vojenské technice.
  • Původní scénář z pera Maxe Landise byl během předprodukce výrazně přepsán režisérkou Roseanne Liang kvůli obvinění Landise ze sexuálního obtěžování. Liang a hlavní hvězda Chloë Grace Moretz tvrdí, že Landis byl od produkce zcela distancován a že jeho scénář byl před zahájením natáčení několikrát přepsán. Po zhlédnutí filmu však Landis tvrdí, že asi 90-95 % scénáře je stále jeho.
  • Během druhé světové války vznikla v USAAF organizace Women Airforce Service Pilots - zkráceně WASP. Těchto pilotek létalo na vojenských letadlech více než 1100. Jednomotorové i vícemotorové letouny. Od nebojových, jako jsou transportní a pozorovací letouny, až po stíhačky a bombardéry, včetně bombardérů B-17, B-26 a B-29. Henry "Hap" Arnold prohlásil, že si není jistý, "zda by se s řízením B-17 za těžkého počasí dokázala poprat nějaká ulízaná dívka". Později přiznal, jak moc se mýlil, když řekl: "Nyní v roce 1944 je zaznamenáno, že ženy mohou létat stejně dobře jako kterýkoli muž!".
  • I když lze tvrdit, že není správné, že žena letkyně je kapitánkou v americkém armádním letectvu, pilotky byly používány k převozu hotových letadel z montážních továren na letecké základny, odkud měly operačně létat. Ve Velké Británii pilotky samy dopravovaly bombardéry Lancaster na letecké základny RAF, někdy létaly dvě nebo tři denně zcela samy a za letu jedly jídlo. Není to neobvyklá nebo nepřesná představa, že by totéž dělala americká pilotka, i když její pověření je nepřesné.
  • Animovaný segment na začátku filmu vychází ze série krátkých instruktážních filmů pro dospělé, které mají vojáky poučit o diskrétnosti, hygieně, bojové připravenosti a každodenním životě v armádě. Vznikaly v letech 1943-1945 a vzhledem k tomu, že nebyly určeny pro veřejnost, nepodléhaly cenzurním omezením. Titulní postava, která je ve filmu parodována, pochází z vojenské zkratky "Situation Normal, All Fucked Up".
  • Když je třeba letadlo přetočit, druhý pilot vykřikne "levé kormidlo!", než se letadlo přetočí doleva. Kormidla se v letadlech nepoužívají k rolování, ale křidélka. "Pravé kormidlo" se vykřikne opět předtím, než se letadlo stočí doprava.
  • Vlajka USA zobrazená na konci animace Snafu na začátku je Heftova verze pro 50 států, která se začala používat až poté, co Aljaška a Havaj získaly status státu (1959). Obdélníková mřížka 6x8 hvězd byla pro tehdejší dobu vhodným designem.
  • Když "gremlin" plachtí pod letadlem a Maude Garrettová na něj hází skrz pumovnici bedny s municí, bedny s municí padají přímo dolů, aniž by je ovlivnil klouzavý proud letadla, který by bedny okamžitě zpomalil.
  • Žádná verze hydroplánu Aichi E13A "Jake" nikdy neměla kulomety nebo kanóny umístěné v křídlech.
  • Ve věži se Maude spojí se zbytkem posádky tak, že otočí spínačem a podrží ho. Ostatní členové posádky jí odpovídají, než přepne vysílačku na příjem. Tato chyba se opakuje v průběhu celého filmu.
  • Do kulové věže letounu B-17 nebylo možné vstoupit zevnitř letounu, když byl na zemi, protože pro otevření poklopu bylo nutné namířit kulové zbraně dolů a mezi letounem a zemí nebyl dostatečný prostor.
  • Ke konci filmu se zranění na Maudině levé ruce stále mění.