Tmavomodrý svět
Zajímavosti

Celý film je natočený pouze pomocí dvou funkčních Spitfirů. Ostatní letadla jsou modely nebo počítačové triky. Pronájem Spitfiru přišel na 300 tisíc korun za hodinu. Filmaři je měli k dispozici jen na dva týdny.

Ve filmu byly použity kostýmy ušité pro film Nebeští jezdci.

Na filmu začali Zdeněk a Jan Svěrákovi pracovat již během dokončování Kolji v roce 1996.

Svěrákovi se nechali inspirovat vyprávěním asi třiceti skutečných válečných pilotů z ČR a Anglie, nejvíc ale generála Františka Fajtla a generála Antonína Lišky. Rovněž vyslechli vdovy po těch, co už zemřeli.

Snímek byl natočen na Cinemascope (formát s maximální možnou šířkou). Širokoúhlý záběr s sebou nesl i komplikace a zvýšené požadavky na aranžování scén. Např. lustry se musely zavěšovat níže, herci a stoly naopak stavět na špalky atd.

Záběry na moři se měly původně natáčet přímo ve vodách kanálu La Manche. Producenti filmu Jan Svěrák a Eric Abraham se ale nakonec rozhodli pro JAR, hlavně kvůli nižším cenám a divočeji vypadajícímu, přesto relativně teplému, moři (15 °C).

Historické Spitfiry pilotovali Nigel Lamb (bývalý automobilový závodník) a Robs Lamplough (syn velitele letky RAF a bývalý válečný pilot v Zimbabwe). Padesátník Nigel létal na Spitfiru MkVb, zapůjčeném se sbírky The Fighter Collection, sedmdesátník Robs řídil svůj vlastní stroj MkVIII.

Ve své době nejdražší český film - stál 8 milionů dolarů.

Nejnákladnější scéna celého filmu je útok Spitfiru na německý vlak. Scéna byla dražší, než celý film Kolja.

Scéna, kdy je bombardován německý vlak, se musela točit dvakrát. Už natočený materiál byl totiž při zpracování na Barrandově poničen.

Aby se tvůrci vyvarovali historických chyb, letadlům byla přidělena jednotná výzbroj i kamufláž, odpovídající období Bitvy o Anglii, tedy roku 1940.

Celý projekt s finálním rozpočtem 240 milionů korun se podařilo finančně zabezpečit hlavně díky producentu Ericu Abrahamovi.

Vnitřek domu, v němž bydlí ve filmu Susan s londýnskými dětmi, vyrostl v prázdné hale pražského podniku ČKD.

Výraznější kusy nábytku (např. pohovka v Susanině obývacím pokoji) byly kvůli vyvolání autentického dojmu přivezeny přímo z Británie.

V továrních halách ČKD se natáčely také scény z vězení. Otřískané dveře cel a zašlé záchody i se splachovacími řetízky byly zapůjčeny z uherskohradišťské věznice. Kvůli šíři obrazu byly použity i objemné kamery, které přenášeli dva silní muži, a objektivy použité i při natáčení Star Wars - ty byly pro svou tíhu převáženy dokonce na valníku.

Anglické letiště nechal architekt Jan Vlasák postavit v prostoru bývalého vojenského letiště Hradčany. Filmové letiště Fowlmere bylo postaveno za pouhé dva měsíce.

Natáčení začalo 27. března 2000, trvalo 102 dní, a probíhalo především v Čechách.

Pro nasnímání letících Spitfirů posloužilo rozjeté auto s plošinou a bombardér B-25 Mitchell, v němž byly umístěny celkem čtyři kamery.

Ve filmové historii dosud nikdy nebyly letící Spitfiry tak blízko kameře.

Při natáčení z vrtulníku musely Spitfiry snížit svou obvyklou rychlost na půlku, aby neuletěly ze záběru.

V průběhu natáčení nedošlo k žádné vážnější nehodě. Jen jediný úraz - zlomeninu nohy - si přivodil rozvášněný komparsista při fotbale.

Makety Spitfirů byly tak dokonalé, že se oba angličtí piloti místo ke svým strojům občas rozběhli k těm laminátovým.

Ve filmu bylo použito mnoho historických originálních "maličkostí" od odznaků a pouzder na pistole přes záchranné čluny a vesty až po celou uniformu plukovníka Billa Adamse či padáky s původními přezkami, jednu kompletní přístrojová deska Spitfiru nebo skutečnou radiostanici i s bakelitovými sluchátky.

Ne všechny předměty a oblečení jsou samozřejmě originály. Šedomodré stejnokroje a čepice českých důstojníků z devětatřicátého roku byly ušity podle dobových fotografií, nové jsou i speciálně vyrobené letecké kombinézy, brýle a další doplňky.

Ondřej Vetchý nosí na zápěstí také unikátní „psí známku“, s níž vzlétal do skutečného boje inženýr Karel Langhammer z 311. bombardovací perutě.

Realizačně nejnáročnější scénou bylo nouzové přistání pilota Vojtíška na louce ve Francii. Pro tento jediný záběr byla navržena speciální konstrukce - model letadla v měřítku 1:4. Ten byl zavěšen na rameno, jež se pohybovalo po kolejnici, přičemž potřebnou dynamiku dodávalo pohybu bungee-jumpingové lano. Trikově pak byla vyretušována nosná konstrukce letadla, přidán kouř a mraky.

Studio Universal Production Partners, které se podílelo např. na filmu Talentovaný pan Ripley, vyrobilo celkem 189 trikových záběrů o délce asi 10 minut.

Kožená kukla a rukavice, jež má na sobě Ondřej Vetchý, patřily Karlu Kuttelwascherovi, legendárnímu esu 1. perutě, jenž byl považován za jednoho z nejlepších nočních stíhačů II. světové války.

Na filmových tricích se začalo pracovat s dvouletým předstihem.

V rámci 26. ročníku MFF v Torontu proběhlo 9. září 2001 galapředstavení filmu, jež bylo zároveň jeho světovou premiérou.

Další světové festivalové projekce se uskutečnily 10. října 2001 na MFF v Los Angeles a 13. listopadu 2001 na MFF v Londýně.

Uznání v každoroční anketě "10 Actors to Watch" prestižního časopisu Variety za svůj herecký výkon získal debutující Kryštof Hádek.

Film navštívilo v kinech 1 196 520 diváků a vydělal 89 021 318 Kč.

79 84 ?
  • Hazel 65%
  • hcfort 70%
  • marus 100%
  • Jan Hans 30%
  • Jana Květoňová 50%
  • Karel72 85%
  • Mondyes 100%
  • Standa. 65%
  • radek svadla 75%
  • Had 15%
všechna hodnocení (401)
jak hlasovat?

V žebříčcích uživatelů

2. místo z 2 v žebříčku uživatele Sidonia
6. místo z 17 v žebříčku uživatele Ronie Gray
10. místo z 357 v žebříčku uživatele Simkova
13. místo z 15 v žebříčku uživatele hp24
15. místo z 33 v žebříčku uživatele limeta
25. místo z 43 v žebříčku uživatele ferry-farka
48. místo z 160 v žebříčku uživatele ivca-houskova
51. místo z 51 v žebříčku uživatele martin-kubista
213. místo z 381 v žebříčku uživatele David Bátor
Sdílet tuto stránku:

Partneři: