Bezbranná kořist

71%

Komentáře a recenze 2

Dle počtu bodů
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
28 434 bodů
9
Příběh o muži, který byl v africké buši místním domorodým kmenem loven jako lidská kořist. Dobrodružný, místy až děsivý, snímek s minimem dialogů a v podstatě i zápletkou. Celý příběh se drží hesla v boji o přežití - Zabij nebo budeš zabit. Přijatelné tempo srovnatelné s přírodopisným filmem neponechává nic náhodě a předkládá po obrazové stránce nádherný film z afrického kontinentu. Scény z domorodé vesnice vzrušují a děsí zároveň svou komunitou, kulturou a tradic. K tomu je přizpůsoben i soundtrack. Nic než zvuk domorodých bubínku po celou stopáž prostě slyšet nelze. Domorodá komunita, africká fauna a zvěř. Scenérie hodné dokumentu celý vypravěčský koncept dobře doplňují pro větší představu stavu nebezpečí v dané situaci. A svým způsobem snímek působí i jako varování. Být netolerantní k domorodému obyvatelstvu se někdy nemusí vyplatit. Nedat jim při setkání jakýkoliv dar, obzvlášť když natahují ruku, může mít zkrátka katastrofální následky. Cornel Wilde seděl na režijní stoličce, spolupracoval na soundtracku, vše si produkoval a s chutí si zahrál hlavní roli průvodce skupiny lovců, která je nečekaně přepadena, zajata a brutálně zavražděna. A věděl do čeho se pustil. Asi málokde je například k vidění situace, kdy je zajatec silně obalen blátem, do pusy dána dutá tyčka k dýchání, napíchnut na tyč a zaživa opečen nad ohněm. Jen průvodce měl štěstí. Pokud se to vůbec tak dá nazvat. Svlékli ho, pustili, dali náskok a začali lovit. A právě o tom je celý film. Ubránit se před domorodci a před nepřízní přírody. Tady vzniká otázka, co je nebezpečnější. Divocí domorodci nebo divoká buš? V takové situaci moc osamocený člověk na vybranou nemá. Musí bojovat a bránit se před vším. Ano, jen ten silnější přežije. Je to film poměrně neznámý a je to také poměrně škoda. Sice se tady toho moc nenamluví, ale jako by to nevadilo. Plně postačuje, co je k vidění. Není zase až tak často v hraném filmu vidět africký domorodý kmen, který se s vůlí sobě vlastní hrdě postaví proti bílým kolonizátorům, kteří narušili jejich způsob života a napadli jejich kulturu. Domorodá vesnice je se svými obyvateli vyobrazena tak, jak ji poznal i náš český cestovatel Emil Holub. Nezaslouží si nic jiného než respekt. Film poměrně relevantní a takových skutečně moc není.
lamps
lamps
15 156 bodů
7.5
Oblíbený koncept honu na člověka v neokoukaném prostředí divoké africké savany. Cornel Wilde si očividně udělal celý film skoro sám, ale vzhledem k svižnému a inteligentnímu výsledku mu tvůrčí narcismus nelze mít za zlé. Film skóruje hlavně díky silnému protagonistovi, nezkreslené jednoduché zápletce a důrazu na fyzické propojení s okolní nebezpečnou přírodou. Tempo v závěrečné třetině trochu kolísá, ale vyprávění zase zapojuje sympatický humánní přesah a dojímá závěrečným gestem, které zdůrazňuje přirozený respekt a řád krutých, ale spravedlivých domorodých tradic.