Riverdance – slavné taneční vystoupení, zprostředkované dětem, každého nezaujme

Riverdance | Sky Cinema
Legenda vypráví, že kouzelné světlo za majáku River's End zahání temnotu v podobě Lovce. Jeho snahou je vstoupit na magickou půdu jelenů a ukrást jim paroží. Jeleni svým tancem udržují proudy řek, bez nichž by nebyl život. Pokud by Lovec uspěl, všechny řeky by vyschly a svět by ovládla temnota. Tuto legendu vypráví každý den strážce majáku svému vnukovi, jedenáctiletému Keeganovi, kterého se svou ženou vychovává od smrti chlapcových rodičů. Keegan vede díky dědovi a babičce šťastný a spokojený život na irském pobřeží. Rád dělá dýdžeje, každý večer s dědou rozsvěcí maják starým způsobem a často ho nabádá, že by v naší době mělo být něco takového již automatizované. Děda o tom ale nechce ani slyšet, nebyla to by to zábava.
Po smrti milovaného dědečka se ale vše změní. Keegan truchlí, odmítá slavit svátek svatého Patrika, na kterém měl dělat dýdžeje, a nechce slyšet nic ani o jelenech, ani o majáku. Kamarádka Moya, které zemřela babička, takže zná Keeganův zármutek, se mu snaží pomoci. Vezme ho na kouzelné místo u řeky pod vodopády, kde sídlí jeleni. V jejich společnosti Keegan ožije, ale s hrůzou zjišťuje, že je uvrhl do nebezpečí. Zapomněl totiž rozsvítit maják a dovolil tak Lovci dostat se na jejich území. Dokáže Keegan jeleny zachránit a pochopit, co znamená pokračovat v dědečkově odkazu?
Riverdance: The Animated Adventure
Riverdance | Sky Cinema
Krátké vystoupení Riverdance sestavené pro Eurovizi vyvolalo takový ohlas, že si o rok později vynutilo vznik kompletního dvouapůlhodinového tanečního cyklu, jehož premiéra proběhla v roce 1995 v Dublinu. Dodnes patří mezi nejslavnější taneční představení na světě, jež získalo řadu ocenění včetně Grammy za nejlepší hudbu z muzikálu. Snímek Riverdance převyprávěl jeho příběh dětskému publiku. Jde vlastně o animovanou verzi tohoto vystoupení, které oslavuje tradici irského tance spojeného s keltskou kulturou a mýty provázanými s přírodou. Z celého snímku prýští hrdost k tradicím a dějinám Irska. Není to totiž jen tanec, který se zde prezentuje, ale i další tradice, jako jsou oslavy svátku svatého Patrika, keltské ornamenty a symboly v podobě křížů a spirál (viz jelení paroží), všudypřítomná sytě zelená barva, hurling jako národní kolektivní sport a také dvě herecké ikony – Pierce Brosnan a Brendan Gleeson. Ti v originále namluvili postavy jelena a Lovce (český dabing rovněž zabodoval a Pierce Brosnana zastoupil, jako již tradičně, Vladislav Beneš).
Snímku se daří zachovat strukturu vystoupení irských tanců. Obsahuje totiž různě dynamické taneční pasáže, které skládají příběh. Jsou tu akčnější taneční bojové scény, pomalejší romantické tance dívek nebo skřítků, jež doplňují písně a vystoupení hudebníků. Jednotlivá taneční čísla propojuje dobrodružství Keegana a Moyi s roztomilými zvířátky a jejich kousky. Tyto pasáže jsou do děje zasazeny uměle, aby se děti nenudily, zasmály se se zvířátky a udělaly nutné: „Jé, ti jsou roztomilí!“ Pro samotný příběh ale jejich přítomnost nutná není. Snad jen vyjma žabího ohňostroje, který je originální, zábavný a do dané situace poměrně zapadá.
Riverdance: The Animated Adventure
Riverdance | Sky Cinema
Devadesátiminutový snímek Riverdance je ale každopádně o tanci, nezaujme tedy každého. Choreografie je povedená, nožky všech tanečníků (lidských i zvířecích) přesně kopírují pohyby irského tance, a jelikož je to snímek, chytře pracuje i s náhledy shora, takže jsou krásně vidět ornamenty, které tanečníci svým pohybem vytvářejí. Děj není nijak složitý a bez již zmíněných vložených scén se zvířátky by netrval možná ani hodinu. Hlavním tématem snímku je však tanec a ten se filmařům v čele s režiséry Eamonnem Butlerem a Davem Rosenbaumem (pro které je Riverdance režisérským debutem v oblasti animovaných snímků) podařilo zachytit skvěle.
Ačkoli jsem se bavila a smála, nemohu bohužel snímek hodnotit nijak vysoko. A rozhodně ne pro jednoduchost příběhu, ale spíše kvůli samotné animaci. Riverdance pro Sky natočila britská animační studia Cinesite a Aniventure a jejich práce se bohužel nedá srovnávat s velkými animačními studii. Snímek je ostrý jen v pohledu na hlavní hrdiny a postavičky, pozadí je velmi rozostřené. Auta jezdí a pohybují se reálně, příroda a městečko vypadají hezky, kytary visící na stěně správně odráží světlo, listy i vlasy ve větru se pohybují, ale vše je rozostřeno tak chytře, abyste neviděli detaily a strukturu jednotlivých věcí. Zkrátka poznáte, že je to namalované. Nikdo se nesnaží o vysokou míru realističnosti, jak jsme zvyklí u Disneyho nebo Pixaru. Pochvalu si ale zaslouží použité 2D animace, které vypadají jako oživlé papírové vystřihovánky.
Riverdance: The Animated Adventure
Riverdance | Sky Cinema
Riverdance bych tak doporučila všem milovníkům a fanouškům irských tanců. Vizuální stránkou možná tolik neuchvátí, ale tančit budete chtít určitě.