Recenze: Wonderbook - Book of Spells (Videohra, PS3)

recenze-wonderbook-book-of-spells-videohra-ps3
Koncept Wonderbooku je smělý a odvážný současně. Jeho cílem je jakási forma kvazi-virtuální reality, do níž je hráč ponořen za pomoci nových technologií. Zkraje je dobré si vše podrobněji vysvětlit. Playstation 3 disponuje kamerou Playstation Eye, která dokáže pro potřeby her zaznamenávat hráče a pohybový ovladač Playstation Move. Novinkou, která se ke hře Book of Spells váže a jež je novou periferií PS3, je modrá kniha Wonderbook. Její obrazce na jednotlivých stránkách mají stejnou úlohu, jako QR kódy u produktů (znáte to - zaměříte na ně svůj mobil a přes čtečku zjistíte, co je třeba): Kamera PS Eye zaznamená obrazce na konkrétní stránce a na základě dat ve hře, kterou právě hrajete (her pro Wonderbook bude do budoucna více), z nich vytvoří v televizi příslušný obraz pro danou knižní kapitolu (a podle toho upraví i prostředí okolo vás).
V praxi to vypadá tak, že si vás kamera celého změří (musíte být vsedě) a takového vás přenese do televizoru. Před sebou si na podlaze rozevřete modrou knihu, která se díky nakreslenému kódu změní v televizi na to, co hra zrovna v danou chvíli vyžaduje. Move ve vaší ruce se změní na hůlku a hurá, můžete začít čarovat. V praxi to pak v televizi vypadá zhruba nějak takhle:
recenze-wonderbook-book-of-spells-videohra-ps3-1
Hra nabízí na první pohled čtyři kampaně. Jsme přece v Bradavicích, takže si můžete vybrat jednu z kolejí. Volba nicméně není pro výsledné hraní důležitá, díky čemuž si nejsem jistý, jestli někdo (vyjma těch nejmenších) bude chtít po dohrání jedné kampaně projet ty zbývající. Motivovat k opakovanému hraní může leda touha po lepším učitelském ohodnocení (za užití kouzel, které se naučíte, jste postupně známkováni), ale je to náplň značně stereotypní.
Technicky ne vždy všechno funguje, jak by mělo. Sem tam se člověk při nějakém tom kouzle netrefí na místo určení, občas mi hůlka problikla do klasického ovladače, přestože jsem byl v dostatečně osvětlené místnosti a zůstával na jednom místě. Ale to jsou kiksy, s nimiž se počítá. Horší je bug v podobě vyvolávání kouzla hlasem - kouzlo lze totiž vyvolat buď pohybem hůlky, nebo filmovějším hlasitým vyslovením. To však během testu vždy fungovalo jen jednou a pak už mě hra ignorovala. Z centrály Sony mě nicméně ujistili, že o problému vědí a hodlají ho updatem napravit.
Zatím zní recenze kriticky, ale jde spíše o jakési povzdechnutí nad úžasným konceptem, který je v rámci Book of Spells využit „aby se neřeklo“ a nenabízí žádnou nadstavbu. Ano, čarování ohromí. Napoprvé je to zajímavé, kouzelné, opojné a bezesporu novátorské. Jakmile se ale člověk oklepe z pozlátka, nemá hra dostatečně promyšlené herní mechanismy, aby si člověka získala na víc jak dva večery (dohrát kolej trvá cca 5 hodin).
recenze-wonderbook-book-of-spells-videohra-ps3-2
"Historické" vložky vyprávějící příběhy objevení jednotlivých kouzel jsou sice hezky zpracované, ale jejich obsah je ze slabšího ranku. Přestože se hra odehrává v Bradavicích a na všem se podílela sama Rowling, je propojení se samotným světem Harryho Pottera minimální. Známé postavy s vámi nekomunikují, neprovázejí vás, ani na ně nenarazíte. Skoro to vypadá, jako by nechtěli v Sony platit žádné extra licence (za dabing postav, dějové linie knižních předloh atd.). Je to škoda z toho důvodu, že i přes magickou složku si málokdy člověk během hraní připadá, že je v tom světě Harryho Pottera.
Všechny popsané výtky ale platí hlavně pro starší pařany. Děti budou nadšené (i díky výbornému českému dabingu – hra je kompletně lokalizována) a je velmi pravděpodobné, že pokud jim Book of Spells na Vánoce pořídíte, budete nějakou dobu „nejúžasnější rodič na světě.“
A samotný herní koncept má ohromný potenciál a hrozně se těším, až ho využije ve hře někdo pořádně. Taková BBC už připravuje hru s dinosaury.
Hodnocení: 65%