Recenze: Star Wars: Epizoda 1 – Skrytá hrozba pro 3D formát

Star Wars: Epizoda I - Skrytá hrozba | 1999 Lucasfilm Ltd. & 20th Century Fox
Liam Neeson, Jake Lloyd, Ewan McGregor
Myslím, že v případě znovuuvedení první epizody do kin není třeba dopodrobna rozebírat příběh ani kvalitu samotného filmu. Všichni dávno víme, že tenhle úvod se Lucasovi příliš nepovedl. Nicméně jde o platný kousek skládačky, který nelze minimálně pro souboj kluzáků a famózní finální šermířský souboj s Darthem Maulem plně ignorovat. I jednička má zkrátka své geniální chvilky. Buď Star Wars znáte a víte, co od dílu očekávat, nebo vás to nikdy nezajímalo a na tom se nic nezmění.

Klíčové je samozřejmě 3D, které je hlavním lákadlem a fanoušci s napjatým dechem očekávají, jestli se povedlo již tak bohatý svět ještě o jeden rozměr rozšířit. Netřeba zbytečně napínat – nepovedlo. A to tak fatálním způsobem, že je Epizoda I jednou z nejvýraznějších ukázek toho, že nálepka 3D slouží především k tomu, aby se mohly zvednout ceny lístků. Ale hezky popořadě.
Natalie Portman
| 1999 Lucasfilm Ltd. & 20th Century Fox
Nemám nic proti tomu, pokud se vezme klasika, vyčistí se a uvede znovu do kin. Další generace má jedinečnou možnost zažít kouzlo kultovek na velkém plátně a znalci si mohou „dobré dny“ připomenout. Blu-ray přehrávače s velkou televizí podobný přístup lehce tupí, je ale bez debat, že se nic nemůže rovnat velkému plátnu a monstrózní zvukové kinoaparatuře. Osobně jsem navíc v kinech epizody IV – VI neviděl a velmi rád si tento zážitek dopřeji. Respektive bych si ho rád dopřál.
To by ovšem nesměly mít podobná uvedení fatální mouchy, které kinematografický zážitek snižují. První je samotné 3D. Konverze je nevalná, v lepším případě vypadá jako leporelo, v horším není prostorová vůbec. Opravdových 3D efektů je méně, než kolik máte prstů na jedné ruce. Díky 3D je navíc obraz tradičně tmavší, takže v dobré polovině filmu toho není moc vidět. První chyba.
Star Wars: Epizoda I - Skrytá hrozba
Star Wars: Epizoda I – Skrytá hrozba | 1999 Lucasfilm Ltd. & 20th Century Fox
Druhá souvisí s naším trhem. Čeští distributoři razí tvrdohlavou cestu, že 3D a dabing k sobě patří a jejich kombinace zvyšuje zisky. Možná mají pravdu, nevím, nejsem analytik. Znám nicméně řadu těch, kteří dabing bojkotují. Nevadilo by mi cílení na širší spektrum tím, že by byly kopie rovným dílem titulkované i dabované. Star Wars se nicméně titulků v kině nedočkají, což je dle mého fatální nedostatek (o zoufalém hlasovém výběru pro některé postavy nemluvě, hlavně malý Anakin je téměř zrůdný).

Ukázka z filmu:

Epizoda I vždy oscilovala někde mezi 60 až 80% (záleží na lásce k sérii a momentálním rozpoložení). Samotný dabing spolehlivě 10% ubírá a 3D minimálně dalších 20%. Pro fanoušky se film stává de facto nekoukatelným, respektive se možná zavděčí těm, kteří ještě neviděli HD vyčištěnou verzi. V 3D dabingovém provedení se Star Wars stávají zábavou spíše pro nezasvěcené, kteří ještě sérii tolik pod kůží nemají. A přirozeně má film šanci zaujmout děti. Už se těším, až je rodiče optimisticky vezmou na trojku, kde se bude polomrtvý, sípající a značně „odkončetěněný“ Darth Vader sápat z lávového jezera. Pohled na dětské tvářičky bude k nezaplacení.

P.S. Ve filmu jsem nezaznamenal (oproti 2D Blu-ray uvedení) žádnou novou scénu.