Recenze: Legenda o sovích strážcích se legendou nestane

Příběh filmu je velmi prostý. Dva soví bratři jsou uneseni ze svého domova skupinkou elitářských sov, které chtějí ovládnout svět (a jakýsi strom, který je zřejmě strategicky důležitý). Budují armády a hodí se jim každé mladé peří. Bratr/snílek uteče a vydá se za hodnými sovami na strom, aby jim o plánu zlých sov řekl a všechno tím zachránil. Dojde na bitvu. No, a to je všechno.
Legenda o sovích strážích je adaptací prvních tří dílů slavné knižní série. To mi přijde celkem překvapivé, neboť se ve filmu nic moc neděje a neumím si proto představit, jak ono „nic“ někdo natáhl na tři knihy (na druhou stranu, hitové Twilight takhle vlastně funguje). Paradoxní ovšem je, že i přes ono dějové vakuum mi film přišel extrémně krátký. Jednak proto, že má úžasnou animaci a tudíž se na to „nic" dobře kouká. Za druhé jsem stále čekal na něco osobitého, čím se předloha proslavila (marně, takže pořád  nevím proč) a za třetí jsou tam velmi rychlé časové skoky, díky kterým se film prakticky nezastaví. Těžko říct, zda jsou na vině střihačské nůžky, v Sovích strážcích je každopádně normální, že scénu smrti střídá scéna veselí, postavy tu prakticky z minuty na minutu získávají letecké schopnosti i bojový výcvik a nikdo se nad tím nikdy nepozastaví.
Snímek režíroval Zack Snyder, tedy autor, který již třikrát dokázal natočit „něco jako geniální film“ (Úsvit mrtvých, 300: Bitva u Thermopyl, Watchmeni). Legenda o sovích strážcích mu bohužel očividně nesedla. Není patrné, komu má být určena. Bitvy jsou temné a „dospěle“ vystupňované, pošťuchování mimo vřavu naopak vrcholně infantilní. Ono přepínání z módu „jako Pán Prstenů“ do módu „Disney“ je maximálně otravné a vytrhává z dění. Těžko se lze ponořit do světa, který jakoby nechápal svá vlastní pravidla (respektive s nimi neumí pracovat). Efektní, současně ale těžce únavné jsou tentokrát i Snyderovy zpomalovačky. Vidět sovu prolétat kapkami deště je sice vizuálně ohromující, tempo filmu ale trpí. Soví strážci jsou v některých chvílích podobným způsobem otravně pomalí, jako čtvrtý Resident Evil (technicky jsou ale samozřejmě mnohem lepší).
Alespoň vizuální stránka filmu je bezchybná. Australská společnost Animal Logic již v Happy Feet dokázala, že mají její zaměstnanci velmi šikovné animační prsty. Legenda o sovích strážcích ohromuje každým políčkem a osobně si myslím, že (pokud jde o úroveň animacie) na tohle nemá ani samotný Pixar. 3D funguje více než slušně, bohužel má jeho přítomnost opět ten dopad, že jde film do kin v českém (průměrném) znění a byl tak i promítán novinářům. Nemůžu proto zhodnotit původní hvězdné hlasové obsazení (Helen Mirren,  Sam Neill, Geoffrey Rush, Hugo Weaving). Upřímně, tahle tvář moderní kinematografie mě začíná docela...
Pro Snydera je Legenda o sovích strážcích jednoznačnou tvůrčí prohrou. I když nejde o vyloženou tragédii, je to poprvé, co ho látka přemohla. Výsledek je příliš rychlý, aby si člověk oblíbil značně schematické postavy, příliš roztěkaný, aby ho nějaká generace mohla vzít za své a žánrově neukotvený. Pokud existuje nějaká unrated verze, sem s ní! V téhle podobě jde o nepodařený filmařský experiment o sovách, co se chovají jako nacisti (vyloženě se nabízí zkratka Legenda o SS). Sry, Zacku, zasloužený propadák. A doufám, že jde jen o škobrtnutí. Jeden Shyamalan stačí.
Hodnocení: 55%
P.S. Vrazit doprostřed "snaživé seriózní fantasy" tuhle písničku, to už je ryzí nevkus.