Vladimír Dlouhý: "Byl bych krutější, obvzlášť v těch koncích."

Vladimír Dlouhý: "Byl bych krutější, obvzlášť v těch koncích."
Jak vzpomínáte na listopad 1989?
To by bylo na delší vyprávění. Bydlel jsem tehdy na Václaváku, takže po stávkách se vždycky chodilo ke mně. Spousta lidí v jednom bytě, takže jsem neustále uklízel. Když na to tak vzpomínám, tak listopad 89 mám spojený hlavně s uklízením. (smích)
Lidi k sobě tehdy měli nějak blíž, měli se víc rádi. Nebyl jsem tak naivní, že bych očekával  procházku růžovým sadem, ale přece jen – všechno jsem to čekal o něco lepší, to ano.
Kdybyste byl režisér, o čem byste po listopadu 1989 točil filmy?
Vybral bych si asi něco poetickýho. Jen tak bych si vymýšlel a hrál. Líbilo by se mi něco jako Nekonečný příběh.
Jednu z výrazných rolí jste si zahrál v Báječných letech pod psa. V čem je podle vás největší přednost Michala Viewegha? Pro je tak úspěšný jako spisovatel a proč diváci tak rádi chodí na jeho filmové adaptace?
Mám pocit, že je to tím zvláštním nadhledem, který má. Vidí to odněkud, odkud to nikdo jiný nevidí, z nějaké zvláštní pozice, která nám připadá zajímavá a příjemná.
Četl jste Báječná léta pod psa?
Četl, ale to bylo ještě ve chvíli, kdy jsem netušil, že bych s nimi měl mít někdy něco společného.
Pomohlo vám během natáčení filmu, že jste znal i knížku?
V tomhle případě to byla náhoda, že jsem knížku četl, jinak to nedělám. Točí se scénář, ne knížka! Knížku si rád přečtu, ale až když je práce dodělaná. Myslím, že obecně pro herce není dobré číst knížku, protože scénář nikdy nemůže být jako knížka. Navíc ani knížka není přesným obrazem reality. Je to „jen“ nějaký přístup k ní. Obojí je umění, ale pokaždé jiné.
Jak vzpomínáte na Bumerang?
Povedený film. To určitě. A příjemné natáčení, i když se to točilo v mrazech. Skvělá parta, Hynek Bočan, to mluví samo za sebe.
Váš parťák ve filmu Jiří Schmitzer byl za svůj výkon oceněn Českým lvem...
A právem. Každý, kdo film viděl, musí uznat, že byl skvělý. Už jenom to, jak se připravoval, bylo neskutečný. Cvičil a chodil do posilovny kvůli scéně, kde musí Karla Heřmánka zvednout a nést ho.
Vy jste se taky nějak speciálně připravoval?
Já jsem hubnul. (smích)
Opravdu?
Néé, dělám si legraci. To by u mě už ani nešlo. (smích)
Knoflíkářích jste se předvedl velmi neobvyklou rolí psychologa podléhajícího civilizačním návykům.
Po pravdě, když jsem si přečetl scénář, moc jsem mu nerozuměl. Něco se mi na tom líbilo, ale nevěděl jsem co přesně. Říkal jsem si: "Vždyť to tam je. Ale co?" Já nechávám číst scénáře bráchovi a i některým známým, ale pořád jsem to nemohl najít. Nakonec jsem se nechal vést Petrem. Situacím jsem věřil, to ano, ale oblouk jsem nechal na něm, ten jsem vyčíst neuměl. Jaký je výsledek, to musíte posoudit vy.
Překvapil vás Petr Zelenka něčím?
Spíš mě překvapilo, jak neuvěřitelně kladně byl film přijatý. Myslel jsem si, že to bude mít u diváků mnohem složitější.
Jak byste charakterizoval kostelníka Bártíka v Hlídači č. 47, za jehož ztvárnění jste dostal Českého lva?
To po mně nechtějte. Já vám tu postavu radši zahraju, než abych o ní mluvil.
Tak jinak: Co vás na té postavě nejvíc bavilo?
Jeho zakomplexovanost. Taky to neměl, chlapec, lehký. Přišel mi jako ze života. Věřil jsem všemu, co se kolem něj dělo.
Který český film se vám osobně za posledních dvacet let nevíc líbil?
To je direkt otázka. Těch filmů bylo hodně, nechtěl bych jmenovat jen jeden. Spíš bych složil poklonu českýmu filmu jako takovýmu, protože za těch dvacet let je určitě z čeho vybírat. Tím jsem si naprosto jistý. Jsem náročnej divák, protože jsem línej. Když už něčemu věnuji čas, chci výsledek, nestačí mi si sednout a říct si: "Tak mi něco ukažte."
Česká kinematografie je podle mě v naprostém pořádku.
Proč český divák po listopadu nezanevřel na český film?
Jo, to by mě taky zajímalo. Třeba je to tím, že některý ty filmy jsou opravdu dobrý.
A taky si myslím, že český divák má rád české herce.
Říká se, že tu chybí opravdu silná herecká generace, jakou byla generace Menšíka, Sováka, Brodského. Čím to?
Třeba se za dvacet let bude o naší generaci také říkat, že byla silná. Třeba to funguje podobně jako na školách, kde vám učitelé říkají: "Ten ročník před váma, ten byl dobrej, ale vy..." Podle mě každá doba má své herce, ale jinak s vámi souhlasím, mně se taky stejská po Sovácích, Brodských, Pivcích...
Jakou výhodou či nevýhodou je, když se scénář píše přímo na tělo konkrétnímu herci?
Mně na tělo roli nikdo nepsal. I když občas Vláďa Körner říkal, že ano, ale nevím, jestli mu můžu úplně tak věřit. (smích) Ale já se do rolí rád oblékám. Když je dobře napsaná role, tak to není problém.
O generaci Svěráků, Hřebejků, Gedeonů, Zelenků a dalších se svého času mluvilo jako o nové nové vlně. Souhlasíte s tím?
To teprve ukáže čas.
Je podle vás současný český film dost odvážný?
To si až tak nemyslím. Pokud je to téma ze současnosti nebo z doby, kterou většina lidí pamatuje, tak bych byl krutější, obzvlášť v těch koncích.