Recenze: Lovecraftova země - dočkali jsme se konečně nejbizarnějšího náhlednutí do světa amerického hororu?

Lovecraftova země (2020) | Home Box Office (HBO)
Lovecraftova země (v anglickém originále Lovecraft Country) je americký hororový a dramatický seriál, který je založený na stejnojmenném románu od spisovatele Matta Ruffa. Premiéru na HBO měl 16. srpna letošního roku a poslední díl byl uveřejněn 19. října. Příběh se nyní se svými deseti díly s hodinovou stopáží zdá být uzavřen.

Na základě knižní předlohy je nám vyprávěn příběh válečného veterána Atticuse Freemana (Jonathan Majors), který se se svým strýčkem Georgem (Courtney B. Vance) a přítelkyní z dětství, Letitií Lewisovou (Jurnee Smollett-Bellová), vydávají do tajemstvím zahaleného Ardhamu v Massachusetts, aby zde pátrali po Atticusově ztraceném otci. Kromě toho, že se po cestě setkávají se segregací, která byla v 50. letech minulého století v USA na denním pořádku, stanou tváří tvář prapodivným monstrům, které Atticus nazývá Shoggothy.
Cesta jim obrátí životy vzhůru nohama a zamotávají se do příběhu plného černé magie a nesmírné touhy po nesmrtelnosti, kráse a hlavně snahy porozumět celému vesmíru. Temná kouzla a kulty se zničehonic zdají všudypřítomné a neznalí hlavní hrdinové upadají do jejich spárů na každém kroku. Jaké spojení má ale s monstry a kouzly Atticusova rodina? Vrátí se jejich životy ještě někdy do normálu, nebo skončí jako oběť nějakého krvavého rituálu?
recenze-lovecraftova-zeme-aneb-dockali-jsme-se-konecne-toho-nejbizarnejsiho-nahlednuti-do-sveta-americkeho-hororu-13
H. P. Lovecraft byl americký spisovatel, který na počátku dvacátých let otevřel světu zcela nové hranice hororového žánru a svou tvorbou inspiroval mnoho autorů nejen své doby, ale i té naší. Právě Matt Ruff, autor románu Lovecraft Country, je důkazem tohoto tvrzení. Ti, kteří se alespoň trochu vyznají v Lovecraftově tvorbě, naleznou v mnou výše uvedené krátké anotaci jistou podobnost s jeho hororovými povídkami. Převážně se jedná o povídky zaměřené na tajemný kult Cthulhu a Prastaré bytosti, nebo dokonce božstva, která jeho literární tvorbě dominují.
Lovecraftovo dílo nás přivádí do tajemného města Ardham, podle kterého měl údajně Lovecraft čerpat fantazii pro své vlastní příběhy a vytvořil podle něj fiktivní město Arkham. Alespoň to si hlavní postavy seriálu myslí a na základě této myšlenky je příběh odvíjen. Ve skutečnosti ale sám Lovecraft prohlásil, že se pro své fiktivní město Arkham inspiroval Salemem, proslulým místem spojeným s nejrůznějšími okultními obřady, černou magií a temnou minulostí. Právě v Ardhamu se postavy poprvé setkávají s magií a monstry a po poměrně katastrofické nehodě se vliv magie dostává do všech koutů Spojených států.
recenze-lovecraftova-zeme-aneb-dockali-jsme-se-konecne-toho-nejbizarnejsiho-nahlednuti-do-sveta-americkeho-hororu-3
Matt Ruff se ve svém díle zaobírá zkoumáním Lovecraftových hororových motivů a propojuje je s obdobím rasových nepokojů v USA v polovině minulého století. Pohrává si s absurditou, nelogičností, zkoumáním vesmíru a jeho moci, černou magií, magickými kronikami, fanatickými kulty a prastarými monstry. Tyto motivy se dle mého názoru kupodivu podařilo zachovat i v seriálové adaptaci.
Jedná se o jedno z mála ztvárnění lovecraftovských motivů, které se mi líbilo a ve kterém jsem dokázala hned na první pohled najít jeho specifický druh hororové až absurdní atmosféry, která jeho povídky značně odlišuje od dalších autorů své i dnešní doby.
recenze-lovecraftova-zeme-aneb-dockali-jsme-se-konecne-toho-nejbizarnejsiho-nahlednuti-do-sveta-americkeho-hororu-16
Pro mnoho diváků se seriál může zdát šílený, zmatený, zvrhlý, absurdní a místy až odporný. Propojení tradičních hororových prvků (duchové a tajemná stará panství) se ve spojení s vesmírnými až sci-fi prvky může pro mnoho Lovecraftem nedotčených diváků jevit jako změť absolutního šílenství, která nemá hlavu ani patu. Abych ale pravdu řekla, přesně o tom Lovecraftova tvorba je. Ten, kdo si přečetl autorovy povídky, moc dobře ví, o čem mluvím. Když čtete Lovecraftovo dílo, ze začátku vám trvá, než si na styl psaní zvyknete, a bude vás také stát trochu úsilí pochopit, jak vlastně jeho svět funguje.
Přesně toto se ale podařilo zachytit seriálovým tvůrcům. I když se mi místy jisté scény zdály přitažené za vlasy nebo nevysvětlené tak, jak by mohly být, zachovávají Lovecraftovu specifickou šílenou atmosféru, kterou si buď zcela zamilujete, nebo nebudete schopni seriál dokoukat. Nedokážu ani nic vytknout způsobu ztvárnění všemožných sci-fi efektů a monster, které v seriálu vystupují. Vše působí "věrohodně" a děsivě.
recenze-lovecraftova-zeme-aneb-dockali-jsme-se-konecne-toho-nejbizarnejsiho-nahlednuti-do-sveta-americkeho-hororu-14
Pro ty, kteří se s tvorbou tohoto hororového génia ještě nesetkali, doporučuji přečíst pár povídek ještě předtím, než se pustíte do sledování seriálu. Jestli vás ale knižní tvorba netáhne, připravte se na to, že vás Lovecraftova země přivede do zcela nepoznaného světa, ze kterého vám pěknou chvíli půjde hlava kolem.
Co se týče doporučení, rozhodně to není seriál určený pro diváctvo mladší patnácti let. Já sama bych si troufla říct, že povolit jej od osmnácti by nebylo vůbec na škodu. Setkáte se zde s opravdu krvavými brutálními scénami, kusy mozků a dalších vnitřních i vnějších částí těla, se sexuálními scénami a dalšími tématy, které by měly zůstat mladistvým zapovězeny.
Seriálu nedám plný počet bodů z toho důvodu, že jsem na filmech / seriálech vzniklých na motivy Lovecrafta doslova závislá a stále čekám na něco, co mi jednoho dne vezme dech a já budu moct s čistým svědomím udělit 100%. Když ale srovnám Lovecraftovu zemi s jinými adaptacemi autorových děl, tak se rozhodně jedná o vysoce nadprůměrný kousek.
Hodnocení: 85%