Recenze: Mafia II: Definitive Edition - legenda se vrací ve vyleštěné podobě

Mafia II: Definitive Edition | 2K Games
recenze-mafia-ii-definitive-edition-legenda-se-vraci-ve-vylestene-podobe-1
Mafia II: Definitive Edition | 2K Games
Recenzovaná verze: Xbox One X
Třetí díl dává z toho všeho nejmenší smysl, protože vyšel čtyři roky zpátky na současnou generaci konzolí. A navzdory tomu, že kritici poměrně jasně adresovali problémy trojky (což je hlavně repetitivní náplň misí, kterou by šlo lehce vyřešit odstraněním nutnosti znovu čistit oblasti, kam se po splnění misí konečně vydá boss), studio Hangar 13 Games, které legendární českou značku převzalo, na nějaký feedback zcela kašle a hru nijak v rámci definitivní edice neupravilo. Osobně nevnímám Mafia III jako špatný díl. Počáteční stav hry byl, pravda, katastrofální. Po opravách jde o ale vizuálně působivý kousek, navíc s fantastickými produkčními kvalitami (pro sérii typické filmové pojetí příběhu, soundtrack, herecké výkony). Ale proč jsem o tom vůbec začal. Ta absence jakékoli reakce na kritiku v prvé řadě vyvolává otázku, jak remake jedničky dopadne a za druhé hodně vypovídá o tom, jak je to s remasterem dvojky.
Druhý díl sice vyšel před deseti lety, ale v 2K si správně spočítali, že tady se překopávat grafiku od základu nevyplatí - i dnes totiž hra vypadá skvěle. V rámci definitivní edice tak kabát hry jen přeleštili a... tím to hasne. Málokdy tolik platí, že jsou změny ryze kosmetické. Pokud jste totiž původní verzi hráli na opravdu dobrém stroji, dost možná vám přijde vizuál totožný. Věc se má tak, že vylepšení jsou a není jich málo, ale grafická kvalita původní hry byla natolik vysoká, že je zkrátka obtížné je docenit. Ale budiž. Hlavní je, že to Mafii II hodně sluší a proč zbytečně přepracovávat něco, co to nepotřebuje?

Mafia II: Definitivní edice
To jsme ale u grafiky. Se zbytkem je to... složitější. Dobový problematický vývoj hry je dobře známý (kvůli nedostatku času se dost škrtalo, něco později použilo v DLC a to včetně vedlejších misí), takže bylo otázkou, zda s tím studio nově něco udělá. Inu, neudělalo nic. Pořád tu máme přímočarou hlavní linii a k ní jako bonus trojici DLC, kde příběh nahrazují hlavně časové mise.
Na druhou stranu. Za sníženou cenu je to více než přijatelný balík, který hráčům nabízí zábavu na desítky hodin. Navíc se změnila doba, takže to, co jsme před dekádou považovali za handicap, dnes spíše mluví v prospěch hry. Na mysli mám hlavně to, že hlavní příběh Vita Scaletty, jenž se snaží propracovat na mafiánský vrchol, jde čistě po příběhu. Ač je k dispozici otevřené město, slouží jen jako nádherná kulisa pro mise. A je to paradoxně osvěžující! Dnes má snad každá druhá hra otevřený svět a své hráče nutí k tomu, aby - pokud se chtějí posunout v ději - tu i onde dělali tunu opakujících se vedlejších misí. Mafia II naproti tomu jde na přímo, od jednoho questu k druhému a to s co největší rozmanitostí. Svým obsahem je v maximálním kontrastu s trojkou, která se naopak snažila nabídnout větší volnost a více konců, ale pohořela na tom, že uměle natahuje délku hratelnosti. To se v v druhé Mafii děje jen v rámci DLC. A tady je jen na hráčích, zda si je dopřeje.
recenze-mafia-ii-definitive-edition-legenda-se-vraci-ve-vylestene-podobe-2
Mafia II: Definitive Edition | 2K Games
Přesto bych byl rád, kdyby v 2K projevili alespoň nějakou iniciativu. Například do děje integrovali Joeova dobrodružství, nebo přímo propojili původní hru s obsahem DLC. Ono je ale možná lepší, že se autoři definitivní edice o nic takového nepokusili, protože i ten port dali s odřenýma ušima.
Největším prohřeškem definitivní edice je totiž její stav. Hrál jsem původní hru několikrát (na PC i PS3) a nepamatuji si, že by se mi kdy zasekli naskriptované postavy (zde několikrát), případně aby se hudba přenesla ze hry do filmečků. "Klouzání" postav místo chůze bylo tuším i v původní hře, občas podivně asynchronní dabing jsem naopak zaznamenal jen tady.
Nejhorší je každopádně pravidelný propad fps, který byl několikrát tak velký, že hrana pár vteřin v podstatě přešla do slow motion módu. I hrátky se světlem nejsou nejlepší a celkově je to dost lajdácká práce. Jedna věc je, když někdo jen pohodlně hru vezme a nic do ní dalšího nepřidá. Ale pohnojit u deset let staré hry i optimalizaci, to už je na pováženou. Updaty to nejspíš časem vyřeší, přesto je prostě špatně, že se dnes hry takhle vydávají.
recenze-mafia-ii-definitive-edition-legenda-se-vraci-ve-vylestene-podobe-3
Mafia II: Definitive Edition | 2K Games
ALE pořád je to Mafia II. Hra, která disponuje výborným příběhem, sympatickými postavami, fantastickým soundtrackem, velmi solidním českým dabingem (leč ten anglický je paradoxně o něco lepší, ale bohužel si k němu nelze zapnout cz titulky), řadou pamětihodných momentů a dost možná nejkrásnějším zasněženým městem, jaký kdy open world hra nabídla. Pokud jste Mafii II milovali a máte chuť si jí dát pohodlně na moderních konzolích znovu, nemáte vlastně moc důvodů, proč tu necelou tisícovku neobětovat. Nicméně osobně bych spíše počkal na konec srpna, kdy vyjde celá trilogie v jednom balíčku. Už proto, že v té době už snad updaty vychytají všechny bugy. Právě kvůli nim musím v hodnocení srazit 5% za současný stav.
Hodnocení: 75%