Recenze #3: Závěr nových Star Wars by měli přetočit

Star Wars: Vzestup Skywalkera (2019) | Lucasfilm Ltd.
Star Wars mě životem provází už od raného dětství. Pamatuji si na doby, kdy mi můj táta přepnul Teletubbies nebo Pokémony a zapnul mi VHS kazety, na kterých se neustále opakovaly první díly Star Wars, které mě už jako dítě dokázaly zaujmout, pobavit a vůbec mi nevadilo, že mají několik hodin. Tak kde se stala chyba teď? Nejnovější trilogie mi díl od dílu ubíhala pomaleji a její poslední díl to dokonale završil.
recenze-zaver-novych-star-wars-by-meli-pretocit-a-tentokrat-ho-udelat-divacky-snesitelny-13
I přesto, že se mi snímek vlastně docela líbil, neubíhalo to tak, jak by mělo. Něco mi tam zkrátka dřelo. Už od začátku jsem dokázala vytušit, jak to vlastně dopadne, a tak jsem jen vyčkávala a doufala v zázrak, který se bohužel nedostavil. A je mi to neskutečně líto. Samotné rozuzlení zápletek, které nám tvůrci doteď úspěšně skrývali, vlastně nebylo úplným propadákem. Dozvěděli jsme se poměrně zajímavé informace, které ale ve výsledku děj zase nijak extrémně neposunuly. Naopak prvky, které na to měly potenciál, studio Disney zahrabalo hluboko pod zem.
Star Wars: Vzestup Skywalkera
Co ale Disney nemůžeme zapřít je, že co se týče vizuální stránky, tak té se nedá nic vytknout. Veškeré scény (ať už ty akční či ty pomalejší) byly dokonalou pastvou pro oči i pro duši. Na každém novém díle Star Wars lze vidět, jakým neskutečným tempem se vyvíjí technika, ale také animační zručnosti a schopnosti herců. Po této stránce tudíž snímku nemohu vůbec nic vytknout. Dávám rozhodně palec nahoru.
To samé bych mohla říct o soundtracku, který celkový dojem z vizuálu ještě podtrhnul a společně vytvořili úžasné kombo, kvůli kterému se na tento film rozhodně vyplatí zajít. Zvažuji, že film navštívím podruhé a zkusím si ho užít, už nebudu muset řešit na děj, tak by to mělo jít snadněji.
recenze-zaver-novych-star-wars-by-meli-pretocit-a-tentokrat-ho-udelat-divacky-snesitelny-4
Jak jsem již naznačila, děj je pro mě absolutním zklamáním. Nemohu si pomoci, ale postrádal jakoukoliv originalitu či zajímavost, která by mě dokázala zvednout ze židle. Filmů s podobnými zápletkami dnes existuje přes milióny, a tak se posouvají nejnovější Star Wars: Vzestup Skywalkera někam na hranice průměrnosti, možná dokonce i do lehkého podprůměru.
Možná se vám to může zdát zbytečně kritické a radikální, ale já také očekávala nějaký radikální zlom. Něco nového, originálního, nebo alespoň něco, co mě překvapí. Bohužel pro mě ale Star Wars spadaly chvílemi na hranici nějakého trapného klišé, které mě spíše naštvalo, než-li potěšilo. Tím mám na mysli samotný závěr.
recenze-zaver-novych-star-wars-by-meli-pretocit-a-tentokrat-ho-udelat-divacky-snesitelny-17
Každý jsme čekali, někteří stále čekáme, jak to vlastně skončí. Těšíme se na legendární a epické zakončení několikagenerační filmové série a co místo toho dostaneme? Naprosto nedořešenou a nedokončenou zápletku, která mě donutila sedět v kině až do konce titulků, protože jsem marně čekala na nějakou potitulkovou scénu, která by zápletku uzavřela. Jak jsem již ale naznačila, čekat bylo absolutně zbytečné. Tvůrci by měli závěr přetočit a tentokrát ho udělat pro diváky a ne pro sebe.
recenze-zaver-novych-star-wars-by-meli-pretocit-a-tentokrat-ho-udelat-divacky-snesitelny-7
Celkový dojem je velmi rozporuplný. Tak nějak jsem naivně doufala v něco lepšího. Místo pozitivního pocitu z kina jsem ovšem odcházela se slzami v očích a se slovy, že už ten film nikdy nechci znovu vidět. Ačkoliv pro mě měla celá série obrovský potenciál a rozhodně by si zasloužila epický závěr, společnost Disney jí ho bohužel nedopřála.
Celý snímek zachraňovala jeho vizuální stránka, hlavní postava Rey (Daisy Ridley), která si u mě po všech předchozích dílech konečně vysloužila trochu respektu, samozřejmě má životní láska Kylo Ren (Adam Driver) a hudební doprovod. Tyto aspekty pro mě film zachránily, ale díky špatně uchopenému potenciálu příběhu musím hodnocení snížit. Ačkoliv je mi to velmi líto, nemohu hodnotit lépe než lehkým nadprůměrem.
Hodnocení: 60%