Recenze: Stopa do minulosti - Sylvester Stallone hledá nové dno své kariéry

Stopa do minulosti | Lionsgate
Stopa do minulosti
Stopa do minulosti | Lionsgate
Když bylo ohlášeno, že natočí Plán útěku 2 packal Steven C. Miller, nevěřícně jsme jen kroutili hlavou. Proč si Stallone, do té doby poměrně pečlivý ve výběru svých projektů (ač ne všechny samozřejmě trefily cíl), dobrovolně přizval k pokračování série člověka, který nás v posledních letech zásoboval akčními videoohavnostmi s koženým Willisem v záporných rolích, nad tím zůstával rozum stát. Doufali jsme, že půjde o výjimku potvrzující pravidlo. Jak jsme byli naivní! Přichází příšerná rádoby akční kriminálka Stopa do minulosti Briana A. Millera, neboli druhého "dvorního režiséra" Willisových líných let.
Miller s Willisem natočil filmy Elitní zabiják, Vice a Reprisal. Všechny otřesné, prakticky ve všech ohledech. Vždy se stejnými herci ve vedlejších rolích a s minimem snahy o nějaký nápad nebo zajímavý záběr. Všechny jsem viděl (víte jak, láska k dětským hrdinům snese mnohé) a bylo to zlé. Takže by jeden řekl, že jdu do tohohle souboje dostatečně vybaven. Jenže omyl, Miller se překonal a natočil svůj zatím nejlacinější a nejpitomější film vůbec.

Stopa do minulosti
Je dobré mluvit v číslech. Film si vystačí s pěti prostředími (plus pár jedoucími auty). Ano, pěti - policejní stanicí, polní cestou s kouskem lesa, opuštěným starým silem, rodinným domkem a blázincem. A většina těch míst využívá jeden prostor. I české kriminálky působí vedle Stopy do minulosti výpravněji! Stallone je přirozeně okrajová figurka, takže se na plátně ohřeje cca 10 minut, z toho nějakých 7 na policejní stanici, což mohlo zabrat tak den natáčení. Extrémně komická je snaha udržet ho mimo akční záběry (kde by se jeho účast prodražila) v rámci finální přestřelky, do které jede snad třetinu filmu a vždy nám to krátkým prostřihem na auto filmaři připomenou.
Stopa do minulosti
Backtrace | Lionsgate
Scénář nemá smysl řešit. Již tak poměrně banální základ (ztráta paměti a následné hledání "zakopaného" lupu) se řeší tou nejjednodušší možnou cestou, protože na nic jiného nebyly peníze. Ostatně, zápletka se točí okolo loupeže, kterou nevidíme (a která by logicky naopak měla film otevřít).
A Sly? Na toho je nejsmutnější pohled. Nejspíš si vzal na natáčení Willisova hereckého kouče jednoho "jak projít filmem bez mimických svalů" výrazu. Pokud patříte mezi fanoušky akční legendy, ne, vážně ne, prostě to ani nezkoušejte. Z pohledu na jeho znuděnou tvář vás akorát zabolí u srdce.
Byl jsem si jistý tím, že Plán útěku 2 bude nejhorším filmem Stalloneho kariéry. Zmýlil jsem se. Stopy do minulosti jsou ještě mizernější podívaná, protože tady už vážně není nic, co lze vzít na milost. Slyi, snažně tě prosím, níž už ne!
Hodnocení: 10%