Recenze: A Way Out - dokonalá hra pro fanoušky Útěku z vězení

A Way Out | Electronic Arts
Recenzovaná verze: PlayStation 4
A Way Out
A Way Out | Electronic Arts
Josef Fares byl známý především díky režii svých vlastních nízkorozpočtových filmů, kterými si získal kritiky i diváky. Poté se přesunul k psaní a režírování her. Už ve své první hře klad důraz na kooperaci - v Brothers: A Tale of Two Sons jste ovládali jedním ovladačem oba bratry (respektive, každou páčkou jednoho) a museli jste taktizovat, aby oba přežili.
V novince A Way Out se Fares rozhodl pro tu samou strukturu, tentokrát ale s tím rozdílem, že budete k ruce potřebovat dalšího člověka, který s vámi bude hrát. To je to nejpodstatnější a pro někoho možná i frustrující, ale bohužel, bez někoho dalšího si A Way Out prostě nezahrajete. Můžete zvolit hru s někým náhodným přes internet, ale pro lepší zážitek je vhodnější hrát s někým, koho znáte. Hra jde tedy hrát online nebo offline na jedné televizi.
Po celou dobu je obrazovka hry rozdělena na dvě části, levou a pravou. Každý hráč tudíž vidí, co hraje on i jeho kamarád. Naštěstí rozdělení nijak neruší a čas od času se změní na horizontální či v jednotnou scény.

A Way Out
K příběhu. Ten je zasazen do 70. let 20. století a už od začátku je značně napínavý a mnohdy i nepředvídatelný. O scénář se postaral sám Fares, díky čemuž jeho postavy mají hloubku a ke každé si vybudujete nějaký vztah. To samé platí i o struktuře příběhu, děj utíká kupředu rychlým tempem a i díky krátké stopáži si ani neuvědomíte, že něco podobného už jste někde viděli.
Pokud jde o dialogy, jsou s citem napsané a některé hlášky nezapomenete. Hra ale neobsahuje českou lokalizaci, což pro někoho může být problém. Fares naštěstí není Američan (narodil se v Libanonu a později přesídlil do Švédska) a jeho dialogy jsou díky tomu celkem jednoduché a nevyskytují se tady žádné složité slovní obraty. Pokud tedy alespoň trochu ovládáte angličtinu na pokročilejším stupni, nebudete mít s pochopením hry problém.
A Way Out
A Way Out | Electronic Arts
Za zmínku stojí i kamera. Hra využívá filmové úhly a odrazy světla a a to jak u krátkých filmečků, tak i při samotném hraní. Po celou dobu tak budete mít pocit, že sledujete kvalitní film. Minimálně ve vězení si nejednou vzpomenete na Útěk z Alcatrazu nebo legendu Vykoupení z věznice Shawshank.
Hra není nejdelší, ale ač se to tak nemusí zdát, během zhruba šestihodinové kampaně si zahrajete poměrně dost. Hlavní úkoly nejsou extra těžké a nezastavíte se nad nimi déle než pár minut. Jednou z věcí, kterou si hra vypůjčila, ale zároveň ji výborně využívá, je možnost volby. Ta je zajímavá hlavně tom, že se na ní musíte s kamarádem shodnout (ve smyslu "bude to po Leově či Vincentově způsobu). Což znamená i slušnou znovu hratelnost, abyste zjistili, jak by se věci vyvíjely při jiné volbě. Škoda jen, že následky jsou vždy stejné a až na jedno rozhodnutí se nic podstatného nezmění.
Žánrově hra spadá pod akční-adventuru, bohužel ono "akční" není úplně ideálně zvládnuté. To se ale týká hlavně finální části, která je místy až moc přepálená a do celku vyloženě nezapadá. Vše ale vynahradí samotné finále, které Fares zvládl vpravdě dokonale. Finiš je přímo dech beroucí.
Pokud hledáte hru na "jeden zátah", máte parťáka pro druhý ovladač a chcete si v rámci hry užit poutavý filmový příběh, pak je hra A Way Out přesně pro vás. A vy ostatní byste jí minimálně měli dát šanci.
Hodnocení: 90%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE