Recenze: Pustina nekopíruje zahraniční kriminálky, ale upozorňuje na palčivé problémy severních Čech

| HBO
Zuzana Stivínová ml., Jaroslav Dušek
Pustina | HBO
Člověku nezbyde než uznale přikyvovat - originálnímu výběru lokací (bezútěšná měšíční krajina kolem Horního Jiřetína), dokonale soustředěné kameře Štěpána Kučery, hereckým představitelům se Zuzanou Stivínovou v čele. Ivan Zachariáš ve svém prvním nekomerčním projektu působí jako protřelý profesionál, který jako kdyby podobné žánrovky točil dlouhé roky.
V Pustině (2016) roztáčí nekompromisně chladné lopatky těžařského stroje na uhlí. A není náhodou, že Stivínová v roli starostky obce Pustina bojuje právě proti prolomení limitů těžby. Na prvoplánový boj proti těžařským oligarchům zapomeňte, v Pustině si to rozdají místňáci při projednávání referenda. Kromě toho se vyšetřuje zmizení starostčiny dcery, její psychicky narušený manžel (Jaroslav Dušek), zámecký pasťák, lesní školka nebo radovánky severočeských teenagerů.
Čímž se minisérie snaží odlišit od dokonale vysoustružených severských kriminálek, které jsou v posledních letech tak populární (a výdělečné). Podařilo se to Zachariášovi, Alici Nellis (režírovala čtyři z osmi dílů), scenáristovi Hulíkovi a producentům z televize HBO? Po dvou dílech to vypadá na dost slibný seriál.
Pohltí vás celá řada mysteriózních motivů (zmizení dcery, smrt osla, rozporuplná postava Jardy Duška). Vaši duši zaplní bezútěšnost severočeské měsíční krajiny. A kromě toho téměř dokonalého řemesla uvěříte autentičnosti prostředí, postav a jejich problémů. Což vyvolává dotaz, proč něco podobného již před lety nenatočila místo Vražd v kruhu (2014) veřejnoprávní televize.
Pustina
| HBO
První dva díly Pustiny vystavěly velmi solidní základ pro naléhavé drama. Co z něj vzejde? Neztratí se divák v přehršli motivů a témat? Dají tvůrci Severočechům návod na život? To bych rozhodně nečekal. Návod na to, jak dělat kvalitní tvorbu, tu nicméně je. Dejte dohromady talentovaného mladého scenáristu, který se nebojí tnout do bolestivých ran (Hulík). Najděte investora s penězi a otevřenou myslí (HBO). Oslovte zkušené filmaře, kteří pro tento druh tvorby skutečně žijí. V televizích si na Pustinu budete muset do letošního podzimu počkat.
Hodnocení prvních dvou dílů minisérie: 80%