V sobotu večer se v pražském Divadle Archa uskutečnilo slavnostní vyhlášení 14. ročníku Cen české filmové kritiky, jež každoročně organizuje Sdružení české filmové kritiky za podpory České televize, Státního fondu kinematografie či Ministerstva kultury ČR. Ceny se snaží odlišit od ještě zavedenějších Českých lvů, což potvrdily i letošní nominace. Zatímco u lví konkurence získalo nejvíce nominací drama Bratři, u kritiků příběh bratrů Mašínů vyšel naprázdno a nejvíc želízek měla před dnešním večerem hororová komedie Přišla v noci. Nakonec dominovala i během samotného večera.
Články 6
Celkem osmnáct titulů se letos uchází o Ceny české filmové kritiky, jež každoročně organizuje Sdružení české filmové kritiky za podpory České televize, Státního fondu kinematografie či Ministerstva kultury ČR. Nejvyšší počet – pět nominací – obdržela černá hororová komedie Přišla v noci od režisérů Jana Vejnara a Tomáše Pavlíčka, která po úspěchu na karlovarském festivalu pobavila publikum v listopadu také v českých kinech.
Zatímco Češi vyslali do boje o Oscary řemeslně zvládnutý, jenže rutinní a mimo kontext českého prostoru zcela irelevantní „národní velkofilm“ Bratři, Slováci mnohem lépe pochopili zadání. Ne že by Světloplachost měla opravdovou naději některou ze sošek vyhrát, tomu stojí v cestě jak dokumentární formát, tak i pořádný rozpočet na nutnou lobby. Přesto je nepochybné, že slovensko-česko-ukrajinský snímek, jenž už se dočkal uvedení a úspěchu na několika evropských festivalech, budou mít američtí akademici a akademičky důvod brát vážně. Nyní vyhrál i tuzemskou sekci na jihlavském festivalu.
V neděli skončil 27. ročník Mezinárodního filmového festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě. Ceny se rozdaly, ale dokumentární žně nekončí. Až do 12. listopadu totiž probíhá Ji.hlava Online, zahrnující více než 170 filmů včetně většiny oceněných titulů.
Již sedmadvacátý ročník mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava proběhne od 24. do 29. října. Program nabídne více než tři sta padesát snímků. Mimo jiné přinese objevnou retrospektivu bratří Gastona a Georgese Mélièsových a Václava Táborského, obrazy z podzemí charkovského metra nebo fenomén deep fake. Chybět nebudou ani filmy natočené umělou inteligencí nebo portrét francouzského bestsellerového spisovatele Édouarda Louise.
Jubilejní 80. ročník benátského festivalu 9. září večer vyhlásil vítěze. Pro prestižní ceny nejstaršího festivalu na světě dokráčeli především odhadovaní favorité, přesto se našlo pár nečekaných úspěchů. Velká režisérská jména, kterých letos bylo požehnaně, vyšla nasucho.