Blondýnka

64%

Komentáře a recenze 23

22 296 bodů
8
Andrew Dominik chtěl zjevně tnout do živého, což je u tohohle příběhu velmi složité, protože "dekonstrukce Marilyn" je v podstatě mainstream - další film jednoduše rozebírající, jak byla nešťastná a jak žila život v masce, by fakt neměl smysl. Tvůrci tedy nabízí film, u kterého se nejde dojímat, nejde souhlasně kroutit hlavou nad narativem, který se odvíjí přesně tak, jak čekáme. V mnoha ohledech to je povrchní film - po površích klouže a ulpívá na nich, mnohdy nepříjemně dlouho. Ikonické obrazy z života Marylin protahuje tím nejméně příjemným směrem. Místy to balancuje na hraně směšné doslovnosti a řešení je, že to ještě zdvojnásobí intenzitu. Je to rozhodně skvělý experiment. 4 a 1/2
8
Skoro 3 hodiny vesměs černobílé artoviny, ve které jsou všichni herci ve větších rolích (zas tak moc jich tu není) zralí na nějakou tu nominaci (a i tak si je maže na chleba skvělá Ana de Armas). Hudba fain, kamera fain /těch nápadů tady!, takže jsem ochotný překousnout i ten fakt, že víc než film to připomíná slepenec náhodných scének z Marilynina života plus že to vlastně není biografie, ale fikce. 7.5/10
8
Andrew Dominik jeden z nejlepších filmů všech dob nenatočil, na to je jeho Blondýnka v jistých momentech vypravěčsky až příliš nepřehledná a především dohromady dvakrát nefunguje jako celek a potřebovala i zásadnější zápis. Audiovizuálně vyšperkovaná podívaná se skvělým hlavním hereckým výkonem to ovšem je a minimálně za neobvykle pojatý biopic se Dominikovi klobouček sklonit musí. Koho bude Blondýnka urážet kvůli tomu, že Monroe potencionálně dehumanizuje, ten jen jaksi pořád nepochopil význam slov „historická fikce“ a význam „inspirováno životem“, Blondýnka přitom především zůstává filmem, ve kterém se dá hezky nimrat v jeho detailech. Nevybízí sice k opětovnému zhlédnutí, minimálně ovšem v paměti zůstane ještě hodně dlouho.... více zde
9 382 bodů
6
A já si říkal, že biografický snímek o životě Marilyn Monroe s Aničkou de Armas v hlavní roli snad nemůže neuspět a mohl by Netflix zase vrátit k platformě, která ty svoje velké očekávané filmy zvládá nějak točit. Jestli byl Grey Man zklamáním, tak Blonde bolí ještě o kus více. Ana de Armas přitom svoji dost možná i životní roli zvládá velmi dobře a několikrát mě vskutku potěšila. Ta dívka je sladká a hrát opravdu umí.. Životopisné filmy jsou vesměs šablonovité, protože zkrátka všechny ve své podstatě chtějí odvyprávět ten jejich životní příběh. Velmi snadno se tak stane, že snímek má pořád takové stejně chladné tempo a vesměs pořád přešlapuje na místě. Ani asi nejde o zajímavost života dané osoby, ale o šikovnost tvůrců si s tématy pohrát, ještě lépe je přenést nějakým poutavějším způsobem. A kde to nepůsobí tak svěže, tak doplnit nějakým netradičním vizuálem či zkrátka něčím extravagantnějším.. Ano, narážím na letošní životopisnou pecku a vůbec jeden z nejlepších filmů roku - Luhrmannův Elvis. Ale tam jde o daleko zkušenějšího režiséra s jasně osobitým stylem dělání filmů. To se může Andrew Dominik jít klouzat, stačí si jen vzpomenout na jeho poslední snímek "Zabít tiše" a nenávidím sám sebe, že jsem od Blondýnky vlastně čekal něco více. Je ve finále neuvěřitelná škoda, jak jsou vynikající herecké výkony v čele s Aničkou (i ten Cannavale zahrál famózně) utopeny v uchylných střípkách z života MM. Za jedinou zajímavě pojatou pasáž paradoxně považuji ten potrat, jehož nepříjemnost je pozvednuta kreativním pojetí záběrování. Jinak veškeré pikantnější scény jsou pro mě až nechutné a pro příběh zcela irelevantní. Štáb dostal povolení si Anu svlékat dle chuti, a tak není o scény na hoře bez nouze. Jen by s tím detailováním na hereččiny exotické bradavky místy mohl šetřit. Nerozumím tomu, ať se snímek snaží několikrát pokládat nějaké otázky nebo rozvířit některá zajímavější témata, vše je pokaždé utopeno stejným způsobem. Chybí mi tak vize, nosnější kompozice, jež by jednotné střípkovité scény vázal k sobě. Jsem zklamán.. Filmová kariéra? We do not care, but aby dostala roli musela roztáhnout tomuhle a tomuhle. Hudební kariéra? We do not care, but.. Kde je ten Kennedy? Jasně nikdy není čas ukázat všechno, ale ve téměř třech hodinách a tolika přešlapovačkách je to neodpustitelné. Nechápu, co to mělo o postavě MM říct, ale pro mě z toho nevychází dobře nikdo. Nezaslouží si to, ale při vzpomínce na Aničku v blonďaté paruce se po pár hodinách od vidění slituji, ale pořád jsem smutnej. 45%
9 035 bodů
5.5
Strašně bych rád, aby se mi to líbilo, vážně rád, ale Dominik zkrátka neumí scénáristicky nabídnout nic víc, než jen "rádoby umělecký" paskvil. Přitom režijně je skvělý, herce vede naprosto úžasně (Aničce de Armas to neskutečně sluší a její Marylin jsem jí bez problémů věřil), casting je perfektní (u Billy Wildera jsem měl pocit, že ho snad pro tu roli znovuoživili) a vizuálně je Blondýnka nádherný kus filmařiny. Ale co s tím, když 166 minut dlouhý snímek trvá pocitově stejně dlouhou dobu, jako období, ve kterém Marylin zachycuje a skládá se převážně jen z epizodek, kde se skoro nic nevysvětluje, ale jen se děje. Chybí mi tu ohled na diváka, který se nemá čeho chytit, protože Andrew Dominik to takhle prostě chce. Ta zahleděnost do sebe mě od půlky pěkně iritovala, protože mně zprostředkování pouhého pocitu hlavní postavy vážně nestačí. Navíc o Marilyn nevím vůbec nic a film nejen automaticky počítá s tím, že backstory jejího života znám, ale dokonce že znám i vznik tohohle filmu. Ona je to totiž prosím adaptace fiktivního 700 stránkového románu, ve kterém autorka využila podklady, ale poté si jela svoje. PS: A pokud někdo chtěl na film kouknout kvůli NC-17 ratingu, tak si prosím nechte zajít chuť. Andrew Dominik pro vás nenatočil 365 dní s Anou de Armas, ale hodně stylizovanou pseudoartovku pro sebe.
8 642 bodů
2
Filmařsky krásný a Ana de Armas je skvělá herečka, ale obsahově je to k hovnu. Do hloubky charakteru to moc nejde. Jenom takové útržky Marilynino trápení a toho, jak s ní každej vyjebává a ona si to nechává líbit. Nedokážu moc soucítit s postavama, který nejsou vůbec asertivní a film ještě chce, abych je litoval. Po hodině jsem se už nudil a poslední hodinu už musel přetáčet, protože nemám rád, když tvůrce není soudnej a ztrací divákův čas zbytečně dlouhými a zdaleka ne tak předmětnými scénami. - Nemám rád oslavné a neodvázné biografie slavných lidí, kde se divák pokochá nad skvělostí hvězdy a poslechne si nějaké písníčky, ale tohle nebylo o nic lepší.
avenis
avenis
8 476 bodů
8.5
O této filmové bohyni už toho bylo napsáno a natočeno tolik, že každý další film se může jevit jako zbytečný. Mám za to, že se točí mnohem víc zbytečných filmů. Tento k nim podle mého názoru nepatří. Řekla bych, že asi nejvíc zrcadlí duši Normy, která pouze předstírá, že je Marilyn. Nikdo nemůže vědět, jaká byla doopravdy, jen ona a možná pár blízkých. Přesto se mi jeví toto zpracování jako velmi realistické a to navzdory tomu snovému a vizuelně psychedelickému pojetí. Možná právě tak nějak vnímala herečka tento svět. Markantní je zobrazení zvuku zvonění telefonu, který Marilyn vnímá jako dětšký pláč, to bylo hodně silné... Hudba podtrhuje celé vyznění filmu stejně jako barvy. Tedy jeden z nejlepších filmů o Marilyn, co jsem zatím viděla. Ještě dodatek... ta piha, co v čase filmu 1:52 už není na její tváři, nýbrž na bradě, to není chyba, ale historický fakt. Během natáčení filmu Somebody like it hot ji tam její maskér skutečně zvýrazňoval. (25.10.2022)
mojmir.sedlacek
6 049 bodů
6
„V Kalifornii je težké říct, co je skutečnost a co sen.“ Roberta Forda a Jesseho Jamese sice Andrew Dominik suverénně našel, ale s Marilyn Monroe se mu to už nepodařilo. Baz Luhrmann na realistické zpodobnění Elvise okázale rezignoval a v rozmáchlém životopisu se dokázal bez adekvátně prokreslené hlavní postavy obejít, avšak Dominik nenabízí podobně bohatý ranec zábavy, kterou by udržel divákovu pozornost; a to navzdory příjemným momentům, jež připomínají Malicka či Wese Andersona. Hlavním problémem Blondýnky je fakt, že oněch pár reálií, které o Marilyn všichni víme, není během filmu hlouběji rozpracováno, a tak se v mnoha variacích opakuje povaha jejího smutného osudu. Ano, Norma Jean měla velmi těžké dětství a Hollywood ji následně semlel – ale co dál? Až příliš doslovnými symboly se Dominik snaží zhmotnit významy, jež jsou však od začátku zřejmé. Díky obětavému výkonu Any de Armas a spoustě zajímavých, i když často jen na efekt hrajících nápadů se ony bezmála tři hodiny ve společnosti blonďaté ikony stráví celkem příjemně, ale ke skutečně drtivému dopadu toho přece jen dost chybí.
countcess_drella
3 910 bodů
6
Tree of Marilyn aka Terrence Malick ale s méně voice-overy.
blackkocour
blackkocour
3 745 bodů
2
Destruktivní pohled na svět v očích nadané blondýny, co si svou cestu ve filmovém šoubyznysu zadláždila s vyslečeným análem. Tohle chtěl Dominik sdělit světu, nebo je jen zasraný misogyn? Marilyn Manroe je v tomhle filmu jen hloupou submisivní kačenou, co udělá cokoliv, co si chlap usmyslí, a pro spokojenost tatínka (daddy issues), si začne svlékat kalhoty, což se opět přikláníme k tomu, že taková Monroe do své míry nebyla. Příšerně nekonzistentní “plakáč” s nepochopením střídajíc černobíle a barevné scény. Vrátil jsem se zpět, protože mě zasáhla informace, že film si udělá zájezd do zlatých malin, a jako fanoušek anticen, a celkové zesměšnění vážných uměleckých retardérů nemůžu jinak než jít ještě níže..