Po letech se opět schyluje k tomu, že hollywoodské herecké hvězdy přijdou o svou výsadní pozici komerčních vábniček na úkor talentovaných lidí za kamerou. Režisér a scenárista oscarového hitu Oppenheimer Christopher Nolan má za sebou výjimečnou kariéru, již aktuálně zpečetil právě oscarovým triumfem a téměř miliardovými tržbami pro papírově méně přitažlivý životopis konstruktéra jaderné zbraně. Snímek plný slavných herců přetavil konverzační i politickou látku v mainstreamový kulturní zážitek a zlaté sošky zajistil také Cillianu Murphymu a Robertu Downeymu jr. Největší hvězdou ovšem zůstal Nolan, jenž si dle zákulisních informací přišel až na sto milionů dolarů a jehož další tvůrčí kroky bedlivě monitoruje celý Hollywood.
Články 89
Oba patří k nejoblíbenějším hercům své generace a v březnu zřejmě oba poprvé potěžkají Oscara za role dvou ideologických soupeřů v životopisném hitu Oppenheimer. Cillian Murphy v něm ztvárnil vývojáře atomové bomby J. Roberta Oppenheimera, jehož senátní kandidát Lewis Strauss v podání Roberta Downeyho Jr. předvedl před výbor zabývající se prokomunistickými aktivitami. Downey, jemuž po letech drogové závislosti nakopla kariéru úloha Tonyho Starka v Iron Manovi, nově prozradil, že roku 2005 mohl hrát záporáka Scarecrowa v komiksové adaptaci Christophera Nolana Batman začíná (Batman Begins). Ta ovšem připadla právě Murphymu, jenž se díky ní mezinárodně proslavil.
Christopher Nolan je možná nejoblíbenějším režisérem své generace, jenž právě sklízí uznání i ocenění za svůj nejúspěšnější snímek. Loňský Oppenheimer o vývojáři jaderné bomby propletl Nolanův mysteriózní vrstevnatý narativ s důležitým nadčasovým tématem a kromě publika, které na Britova hutně strukturovaná díla reagovalo vždy vstřícně, se chytají i lidé rozhodující o prestižních filmových cenách. Ty se Nolanovi zatím spíše vyhýbaly a na Oscarech jej Akademie vyloženě odbývala. Avšak loňská nadšená kritická i divácká reakce, téměř miliardové tržby a čerstvý triumf na oscarovém předvoji v podobě Zlatých glóbů naznačují, že tvůrce Počátku či Temného rytíře se bude smát jako poslední.
Kvůli stávce hollywoodských scenáristů a herců odsunulo studio Warner Bros. premiéru dlouho očekávané druhé Duny Denise Villeneuvea na rok 2024. Fanoušci režiséra a knižní předlohy smutní, profitovat by z toho ale mohl jiný ceněný autor, Christopher Nolan a jeho novinka, biopic Oppenheimer, pojednávající o vynálezci atomové pumy. Proč?
Jsou filmy režiséra Christophera Nolana moc hlučné? O tom se mluví někdy od dob jeho snímku Batman začíná (2005). Sci-fi Počátek i Interstellar zvýšily hladinu hluku i hudby ještě víc, pro spoustu lidí byl neposlouchatelný válečný Dunkerk. S tříhodinovým dramatem Oppenheimer to není jiné. Nolan sice změnil hudebního skladatele Hanse Zimmera, ale i jeho nástupce Ludwig Göransson pokračuje ve stejně lomozivém duchu.
Filmy Christophera Nolana jsou s námi již čtvrt století. Cesta tohoto metodického filmaře začala v roce 1998 zdánlivě nenápadným mysteriózním thrillerem Sledování a od té doby nám přináší jeden památnější zážitek za druhým. Který je ale nejlepší? A kdo takzvaně tahá za nejkratší konec?
Když vyrazíte na Oppenheimera do IMAX kina, po odbytí všech trailerů a reklam na vás vyskočí hlava Christophera Nolana. S úsměvem vysvětlí, že pražští diváci a divačky mají jako jedni z mála na světě a jediní v kontinentální Evropě možnost zhlédnout snímek v nejvyšší možné kvalitě tak, jak zamýšlel. Po novinářské projekci jsme proto vyrazili do projekční kabiny, kde nám technik Michal Matys a jeho kolegové vysvětlili, co všechno obnáší promítání z nejvyšperkovanějšího filmového pásu všech dob.
Krátce po pařížské premiéře historického dramatu Oppenheimer, v němž režisér Christopher Nolan líčí vývoj atomové bomby, se na Twitteru a jiných sociálních sítích vynořují první reakce. Očekávaný a hvězdami přeplněný snímek startuje v tuzemských kinech od příštího týdne a všichni se jednohlasně shodují, že jde o impozantní mistrovské dílo.
Každý jeho film je minimálně událostí sezóny. V rámci propagace volí marketingoví specialisté superlativy a často skloňují zaklínací formuli IMAX. Oppenheimer, novinka režiséra, scenáristy a producenta Christophera Nolana, vstoupí do českých kin již 20. července. Tvůrci lákají na třaskavý tříhodinový portrét vynálezce atomové pumy Roberta Oppenheimera v poutavém zákulisním videu a opět posouvají technologické hranice.
Nejprve přijde teaser na minutu, který neukáže skoro nic, ale naladí nás na atmosféru. Potom první trailer kolem dvou minut, v němž se dozvíme základy příběhu a uvidíme hlavní postavy. Druhý trailer, jenž mívá dvě a půl minuty, obvykle jen variuje první a ukazuje jiné záběry a scény. Občas však vznikne tříminutové umělecké dílo. Jako v případě Oppenheimera od režiséra Christophera Nolana o výrobě první atomové bomby v USA za druhé světové války.