Krajina střelců

69%
Krajina střelců

Charley Waite a jeho kamarádi Boss Spearman, John "Button" Weatheral a Mose Harrison jsou kovbojové, kteří se snaží uniknout své minulosti. Jediné místo, kde se cítí svobodní, je kraj, kterým ženou dobytek - země, kde vládne pouze zákon přírody. Všichni čtyři ctí nepsaná pravidla Západu, stojí při sobě ve jménu cti a spravedlnosti a snaží se vyhýbat násilí. Až pohraniční město Harmonville, které ovládá strach a tyranie hrstky mocných, změní jejich zásady a přinutí je k boji. Nedaleko Harmonville se střetnou se zkorumpovaným šerifem Poolem a rančerem Dentonem Baxterem, kteří městečku krutě vládnou. Zatímco se kovbojové připravují na rozhodující bitvu, musejí se zároveň vypořádat se stíny vlastní minulosti.




Milandob
Milandob
8 900 bodů
4
Costner sa po poslednom rezijnom megaprepadaku (postman) rozhodol vratit k zanru ktory mu vydobil slavu a uznanie reziserskej hviezdy a to westernu... opat je tu vidiet costnerovska obsesia sebou samym a zbytocna natahovanost stopaze (ani jeden jeho film, ktory reziroval nema pod 2 hodiny!!!), takze prvu hodinu sme nuteni sledovat costnera s duvallom (ktori prinajlepsom predvadzaju iba svoj slusny standard) ako pasu kravy americkou krajinou a za doprovodu (posledneho) kamenovho soundtracku prenasaju zivotne mudra... ked uz sa pribeh trocha rozbehne, kevin sa i tak nikam neponahla a so zaverecnym showdownom si dava na cas, ale ked uz nanho konecne pride je podany celkom realisticky a konzervativne (az old schoolovsky)... ak by producent (costner) pritlacil viac na rezisera (tiez costner) a donutil ho zamerat sa viac na pribeh nez na krasne zabery americkeho zapadu, krajine strelov by to iba prospelo...
Klajnik
Klajnik
8 615 bodů
4
Krajina Střelců není zásadním ani příběhově nejsilnějším westernem, ale v rámci žánru patří k těm, jež jsem si užil více, protože je funkční a neobsahuje výrazně otravné či rušivé prvky - snad až na tu romanci. Westerny mám rád právě kvůli tomu, jaké jsou chlapské, jak se zaměřují na přátelství mezi muži a opomíjí ohrané, samoúčelné a nezajímavé romance mezi ženou a mužem, které bývají všude, protože takto jdou filmy více vstříc ženám, jejichž prachy nesmrdí. Krajina Střelců jednu takovou blbou romanci má. Annette Bening je skvělá herečka, ale romance, která se mezi ní a Costnerem rozvine, mě příliš nezaujala a v úplném závěru mě dokonce lehce otrávila. Nejblíže má tento western asi k Nesmiřitelným, ač ti jsou tematicky soustředěnější a vypointovanější (a také tam romance nemá prostor). Oba filmy však mají dva postarší protagonisty, podobnou režii, podobné light-motivy a podobné tempo. Krajina Střelců má však ve svém závěru jednu z nejlepších přestřelek, kterou jsem ve westernu kdy viděl. Ta začne až po 100 minutách stopáže a trvá asi 20 minut. Díky ní dávám také o hvězdičku víc... Ta akce mi byla jakousi odměnou za to, že jsem u filmu vydržel těch prvních 100 minut, v nichž se nic moc zajímavého ani emocionálně silného nerozvinulo. Kdyby Krajina Střelců měla sofistikovaněji vystavěnou zápletku, byla tematicky bohatší a výraznější, měla prokreslenější postavy (hlavně záporáka) i jejich vztahovost a důsledněji se zaměřila na jejich příběhové oblouky, tak by se na tento western vzpomínalo určitě více. Film je to totiž poměrně dlouhý a lepší scénárista by na tom prostoru dokázal rozehrát působivější děj. AKCE: Je tu celá řada pravidel, které je radno dodržet, pokud tvůrce chce zpracovat akci co možná nejkvalitněji. Režisér by měl mít na mysli uvěřitelnost (konzistence, destrukce, explicitní násilí, smysluplnost, snaha vyhnout se dojmu z plot armoru) a choreografii (pohyb postav v prostoru, dění a jeho natočení). Jestliže je akcí přestřelka, tak zásah do těla (i do neživého objektu) musí být "cítit" a z rány musí prýštit krev. I proto třeba mám tak rád Divokou Bandu a nemám rád Sedm Statečných, kde akce postrádá impact, jelikož bychí destrukce, z těl neteče červená a postavy při zásahu podají k zemi v teatrálních/umělých pózách. Krajina Střelců se sice vyloženě nevyžívá v explicitním násilí (žádné ustřelené končetiny, střeva a kusy masa), ale když kulka zasáhne tělo, tak to s ním vyloženě hodí. Peckinpah jednou na place začal střílet ze zbraně do zdi, aby demonstroval, jak to má vypadat a jak to chce. Také jednou pronesl: "When Jack Palance shot Elisha Cook Jr. in Shane, things started to change." Podle mě Shane sice není dobrej film, jelikož je utahaný, načančaný a otravný, ale je pravda, že režisér chtěl divákům demonstrovat sílu výstřelu, takže k hercům přivázal neviditelná lanka a synchroně s výstřelem za ně nechal trhnout vzad, což vytváří poměrně silný dojem. Divák pak nemá pocit, že by to celé bylo jenom jako. Je to zkrátka uvěřitelnější a uvěřitelnost je ve vážných dramatech klíčovým aspektem umožňujícím se divákovi v díle rozplynout (imerze).
p.a.douch
p.a.douch
8 362 bodů
8
Dobrý western. Costner, Duvall, Gambon, Jeter fakt zajímavý výkon. Příběh uvěřitelný. Pěkný zážitek. Tímto filmem se u mě Costner rehabilitoval za slátaniny typu "Pošťák". Je vidět, že když dostane dobrý scénář, zvládne režii i herectví na vrcholné úrovni. Robert Duval se mi na stará kolena líbí ve westernech čím dál víc.

Dodatečné informace

Původní název:
Open Range (více)
  • USA Krajina střelců
  • USA Open Range
  • USA Krajina strelcov
Premiéra v ČR:
18. 3. 2004
Země původu:
USA
Rozpočet:
22 mil. USD
Tržby:
68,3 mil. USD (celosvětově)
Ocenění:
Žádná ocenění

Podobné