Válka

73%

Komentáře a recenze 1

28 483 bodů
8
Krutost války bez použití hrubé síly. Tak by se jednoduše dal popsat ruský snímek z rusko-čečenského konfliktu, který překvapuje svou sirovou reálností dané atmosféry. Ačkoliv se jedná o válečné drama, bitvy tu k nalezení nejsou. Jen ke konci v rámci vývoje děje se nějaká ta přestřelka mezi jednotlivci objeví, což někteří označují jako finále dle Hollywoodských vzorů. Příběh je z válečného konfliktu o únosu a o snaze unesené zachránit. Příběh, který se může odehrát kdekoliv a kdykoliv. Mír nebo válka, jak se ukazuje, v podstatě je to jedno. Do všeho zasahuje politika a nastavená pravidla. S únosci se prostě nevyjednává a nějaké vykupování zajatců už teprve ne. Režisér Alexej Balabanov, který si napsal i scénář, tímto kriticky nahlíží na stav věci takové situace. Do zajetí se může dostat každý, a to i náhodně, a představitelé vlastní země prostě prokáží jen lhostejnost. Každá oběť je přijatelná. A tímto filmem máme možnost vidět, jak unesení lidé také mohou v zajetí trpět. Příběh vypráví nějaký Ivan, který se vydá s angličanem Johnem na vlastní pěst osvobodit unesené. Dva ruské vojáky a dva britské manžele. Sami proti čečenským rebelům. Ano, svým způsobem hrdinský film, ale zcela jiný, než jak známe z výše zmíněného Hollywoodu. Má to silný potenciál cílit na psychiku diváka. Dostat ho vnitřně do problematiky a vůbec do celé atmosféry. Situace jaká je a ne lecjaké popcornové výstřednosti. V celém průběhu děje se emoční stavy střídají pomalu. Od hrůzy k soucitu, od beznaděje k lehčímu pousmání. Takhle nějak se totiž setkáváme se soudy o nenávisti, válce a smrti. Sledovat tento film proto není zrovna jednoduchá záležitost. Upozornění na škodlivé informační vlivy k ovlivnění veřejnosti je tímto více než výrazné. Nic není tak, jak se říká. Snímek není žádným mistrovským dílem, ale tematicky k zamyšlení rozhodně je. Stačí jen pozorně naslouchat, co Ivan ve svém vyprávění říká a udělat si obrázek svůj. O nic jiného tu ani nejde.