Muž, který nebyl

76%

Komentáře a recenze 8

28 449 bodů
10
Joel a Ethan Coenovi se vrhli na počátku jednadvacátého století do natáčení snímku ve stylu noir, a ruku na srdce, povedlo se. Minimalistický příběh bohatý na detaily, hra světla a stínu, okouzlující úhly kamery a Billy Bob Thornton v hlavní roli, který tu po herecké stránce až neskutečně vyniká. Atmosféra udržuje mírně záhadnou náladu celého seskupení děje. Příběh není nijak složitý, avšak vygradovaný do té nejskvělejší dokonalosti. Film je černobílý, což svým kontrastem velmi zapadá do temné nálady v hloubkové analýze děje, což činí snímek příjemný a nezapomenutelný. Coenovi tímto dokázali, že noir ještě stále nevymřel a že stále má své kouzlo působnosti.
22 290 bodů
10
Gradace a atmosféra mě naprosto strhly. Tohle se opravdu nevidí často. A nejlepší na tom je, že se Coeni nebáli udělat ve vstřícnosti krok zpět a po svých nejslavnějších, ale ne nejlepších filmech se zvládli vrátit k začátkům.
8
Černobílý film noir, ze kterého filmoví kritici chrochtali blahem a diváci seděli po dvojičkách ve ztemnělých kinosálech. Tohle není nejlepší film od slavné filmařské dvojice a po pravdě čekal jsem, že se to pořád nějak rozjede nebo že se to bude odehrávat trochu zajímavěji. Nestalo se tak. Ale nepodarek to určitě není, ale majstrštyk také ne. Pořád je to však lepší než většina filmů.
8.5
Psychologické drama ve stylu padesátkových noir filmů nemohlo být natočeno lépe. Je pravda, že bratři Coenové už asi nikdy nenatočí nic úplně "normálního" a jejich lehce monotónní vyprávění nepadne každému do noty, ale zde to všechno fungovalo naprosto skvěle. Ruku v ruce s parádní kamerou, dobře zvoleným černobílým zpracováním a v neposlední řadě již tradičně famózním Billy Bob Thorntonem v hlavní roli to jde hold ihned o něco snadněji, navíc řídí-li to všechno režiséři, jejichž filmy mají jednoduše zcela jinou krevní skupinu než všechny ostatní. Možná to není dokonalé, příběh není zrovna nadupaný a rozhodně by mu stačilo mnohem méně než 110 minut, ale už jen za Thorntonův podmanivý hlas a závěrečný pohled tenhle film stojí za to vidět... A ne jen jednou.
8 634 bodů
4
Historka vyprávěná vyprázdněným protagonistou, která jestli vůbec řízne, tak rozhodně ne hluboko. Když jsem se koukal na nečinnou a lhostejnou tvář Boba Thorntona, vzpomněl jsem si na atarexii (viz. ideál duševního klidu a cíl lidského života v epikurejské a stoické filosofii. Je to stav naprostého klidu, kdy duše není obtěžována žádnými afekty a může vyrovnaně čelit všem vnějším událostem, protože jsou jí lhostejné).
Kamil Fila
Kamil Fila
4 112 bodů
10
Smolař, který nebyl noir.
bidlobox
3 802 bodů
7
No, na první pohled mi film zaujal, ale ne zas tak moc, abych si dneska vzpomněl, o co tam vůbec šlo. Filmy bratří Coenů se mi zatím nijak nezaryly pod kůži, ale třeba jim ještě přijdu na chuť při dalších shlédnutích. Tedy bude-li vůbec nějaká chuť je shlédnout.
voleman
voleman
927 bodů
9
Další vynikající film bratří Coenů. Coeny mám hodně rád a tohle jejich dílo by se určitě vešlo do jejich TOP trojky. Je to znovu takový ten Coenovský styl, který je ovšem něčím malinko odlišný od jejich ostatní tvorby. Muž, který nebyl má skvělí noir styl, atmosféru i herce v čele s vynikajícím Thorntonem. Pro mně byl i příběh a jeho vyprávění výborné a nic proti němu nemám. Černobílé provedení pak výsledek ještě určitě vylepšuje. Prostě je to taková stylová tichá pecka, která sice asi nesedne každému, ale mě určitě sedla a beru jí jako silně nadprůměrný film. 90%