Mumie

81%

Komentáře a recenze 36

8
Brendan Fraser v jedné ze svých nejlepších rolí a na vrcholu slávy. Stephen Sommers je prostě borec na speciální efekty a akční sekvence a zde to dokazuje každou chvilku. Vše vypadá tak neskutečně dobře,že se jen těžko budete odtrhávat od televizních obrazovek. Příběh je povedený a nenudí,navíc chemie mezi hlavními protagonisty funguje na jedničku. Vše je navíc nenásilně prolože vtipnými pasážemi,které filmu přidávají na kvalitě. Mumie už od dětství patří mezi mé nejoblíbenější dobrodružné filmy.
30 023 bodů
8.5
Nikdy nezapomenu, když jsem byl v roce 1999 na Mumii v kině a byl jsem z efektů úplně paf.. Dnes už tomu tak samozřejmě není, ale já si zachovám ten první dojem a promítnu ho i v hodnocení. Mumie jako digitální počin ani dnes neztrácí své kouzlo a tvůrcům se velmi povedla. Ale nejen digitální zpracovani mumie, ale i obsazení Arnolda Vosloo byl dobrý tah a právě on dodal mumii správný charakter a zezření arcipadoucha. Jako podívaná i dnes velmi dobré. V roce 1999 pecka.
28 449 bodů
9
Scénář byl sice sepsán na základě původního ke snímku ´Mumie (1932), ale o úplný remake se nejedná. Motiv a zápletka je sice stejná, ale jinak si to jde v čirém popcornovém dobrodružství zcela svou cestou. A vedle snímku ´Dobyvatelé ztracené archy´ (1981) je to další honosný filmík z oblasti dobrodružné archeologie, jehož aspekt je výsostně excelentní. A to se tu jde o hodně dál. Oživlá mumie Imhotepa jdoucí za svým vysněným cílem impozantně ztělesňuje nezničitelnou sílu, jaká se reálně nedá ani představit. Vizuální efekty byly do uvedení snímku ještě neviděné, což také zajistilo jistou diváckou přitažlivost. Vedle toho tu máme zábavnou formou prezentovanou egyptskou kulturu, plnou stále okouzlujících tajemství a nevyčerpatelných bohatství. Hluboká úcta k takovému podání. Charakterová pestrost základních postav, a to i některých vedlejších, skutečně funguje nejen v rámci daného dobrodružství, ale hlavně i v humoru. Tomu dopomohl skvěle zpracovaný scénář a výborné dialogy, které jsou v plně uchopitelné jednoduchosti.. “Jaký je úkol?” “Vysvobodit slečinku, zabít zlosyna a spasit svět.” ”HA HA HA! Winston Havelock k vašim službám.” K tomu povedený soundtrack a kupodivu i kostýmy udělali své. O hereckých výkonech není třeba se zmiňovat.Ty to dělají samy za sebe. Snímek se po právu stal komerčně úspěšným, neb něco takového v devatesátých letech v kinech nesmírně chybělo.
22 289 bodů
8
Dobrý popcorn. Je tam dost akce a humoru, které se prolínají, ale při tom si nepřekáží. Navíc docela dobré triky a skvělé prostředí. Tenhle film mě neomrzí, přestože jde v podstatě o naprostý nesmysl. Je vidět, že i nesmysly můžou být dobré. Sommers se předvedl v tom nejlepším světle.
8
Nenáročná oddychovka, která pobaví v každém ročním období. Nový Indy se z Frasera sice nestal, ale v zábavnosti na něj moc neztrácí...8/10
9.5
Vystudovala jsem univerzitu v Bambridgi! Tohle je skvělé guilty pleasure, béčko s áčkovým rozpočtem a skvělými herci, které jsem žral už když jsem to viděl poprvé. Ono to ale všechno dohromady jakýmsi zázrakem funguje. Některé vtipy jsou totiž zatraceně vtipné a ústřední hrdinové jsou mimořádně sympatičtí. Zkrátka v jejich přítomnosti se divákům daří velmi úspěšně uniknout stereotypu a mladší diváci se budou královsky bavit a přitom je bude mrazit v zádech. Už od úvodní velmi atmosférické sekvence ze starověkého Egypta je nadmíru jasné, že dávné prokletí je také pekelně děsivé. Prostě pecka!
8.5
Mumii můžu bez ostychu označit za jeden ze stěžejních filmů svého dětství, a proto se jeho kouzlo pokusím vystihnout co možná nejjednodušeji: Neohrožený a sympatický hrdina Brendan Fraser, fakt hustej a děsivej záporák v podání Arnolda Voslooa plus spousta skvělých hlášek a hromada chytlavé a dynamické akce-) Aneb jak málo stačí dětem ke štěstí.
10
Když se po letech diskutuje na téma ´´ nejlepší nástupce Indiana Jonese ´´, většinou dojde ke shodě na Mumii z roku 1999 od Stephena Sommerse. A to ne náhodou. Indiana Jones je možná jenom jeden (respektive čtyři, brzy pět) a srovnávat Indianu Jonese a Mumii není tak jednoznačné, minimálně duchovním nástupnictvím a faktem, že po téměř 25 letech se těchto nástupců vyrojilo ještě méně než šafránu je ovšem jasné, že by se na Mumii z roku 1999 nemělo zapomenout. I proto, že se na ní zub času prakticky nepodepsal, nepřišla tak o své kouzlo a spolu například s prvním Matrixem, Americkou krásou, Klubem rváčů, Šestým smyslem či Magnolii tvoří jeden z důvodů, proč je rok 1999 v rámci filmu tak zásadním pomníkem. Mumie z roku 1999 z dnešního pohledu působí jako přesně ten ideální blockbuster v té nejčistší podobě, za které by byl dnes rád každý. Funguje v něm děs, napětí, dobrodružství, humor i romance. Stephen Sommers vzal Mumii a dávno po výkonech Borise Karloffa jí pojal tak ideálně svěže na sklonku mezi 20. a 21. stoletím. Sommers měl tehdy velké štěstí na casting (Brendan Fraser svým podáním Ricka O´Connella automaticky stvořil nového oblíbeného akčního hrdinu) a i když nejspíš nikdy nebude vnímán jako fenomenální režisér, z Mumie tehdy vytěžil maximum. Výpravou v Egyptě, scénářem, který dokázal spousty prvků zpracovat do jednoho funkčního celku a natočil jednoduše bravurní akční blockbuster, ze kterého vyskakují velmi milé vzpomínky i po x zhlédnutích. Poměrně epické měřítko se solidními vizuálními efekty, které se velmi drží i čtvrt století od vydání (na rozdíl od pokračování Mumie se vrací a legendárního Dwaynea Johnsona v roli Krále Škorpióna). Jednoduchou zápletku Sommers vykoupil tím, že ze své Mumie udělal jednu obří atrakci, která by dnešním blockbusterům mohla být čirou ukázkou, jak na to. Stačí se zaposlouchat do famózního soundtracku Jerryho Goldsmitha, sledovat ty nádherný kamerový výjevy, sledovat herce, které si své role očividně užívají (i Arnold Vosloo byl na Imhotepa skvělá volba) a především skutečně sledovat, že to Sommers celé vede schopnou rukou, která má šarm, styl, funkční atmosféru v mnoha ohledech (v momentech, které mají být napínavé i čistě zábavné) a především skutečně schopnou ruku. Sommers se možná i díky svým následujícím filmům nezapíše do historie jako světoborný tvůrce, za svou kariéru ovšem dokázal, že má minimálně zajímavé tvůrčí nápady. Což je velmi přítomné i právě v jeho první Mumii. Mumie není jedním z nejoblíbenějších dobrodružných filmů posledních 25 let pro nic za nic, Sommers v roce 1999 skutečně dokázal v jistém ohledu navázat na původní trilogii Indiana Jonese a dodat prostě skvělé dobrodružství, které šlape i po letech a funguje jako balíček mnoha různých emocí. Parádní vizuál, výrazný styl a především i po letech ukázka toho, jak natočit parádní dobrodružnou záležitost......
6.5
Pěkný dobrodružný film s napětím a solidním příběhem. Akční podívaná v rámci žánru je dostatečná a po efektní stránce film nestrádá.
9 364 bodů
8
Další z nabídky filmových žánrů, o které v posledních letech nouze jsou dobrodružné kousky.. A téměř každý pokus, se kterým tvůrci dnes přichází je jen v podobě další adaptace nějaké populární herní série, ovšem úplně se vytratila potřeba řešit legendy a objevovat tajemství.. Jako možnou příčinou se nabízí skutečnost, že právě diváci přesedlali na možnost si tahle dobrodružství prožít z první linie, tedy spíše než sáhnout po filmovém zážitku, jdou rovnou za tím herním, kde oni sami jsou v ústředí děje, což samozřejmě není trend jen tohoto žánru, ale jakoby to právě podobně laděné snímky odnesly s největší intenzitou.. Mumie je jeden z těch nejsilnějších nástupců nejlepší dobrodružné série všech dob, tedy filmů s nejznámějším archeologem Indiana Jonesem, a i když ve mnoha odlescích už nemá takovou dravost, jde spíše o přizpůsobení se trendu doby a diváckých možností... Mumie je pastva pro oči dělaná pro všechny milovníky starověkého Egypta a jeho doby pyramid a faraonů, na něž se právě soustředí i ústřední příběh. Je taky odměnou trpělivému Brendanovi Fraserovi, který se po tolika maximálně průměrných televizních kouscích konečně dočkal svého velkého hitu a souběžně s krátkým odskokem na natáčení intelektuálnějších "Bohů a monster" dotlačil letní blockbuster se vším všudy.. Právě v jeho obsazení se jinak průměrný tvůrce Stephen Sommers trefil na výbornou. Fraser nejen že oplýval nějakým komediálním a hereckým talentem, ale navíc byl pro postavičku Rick O'Connella ochotný udělat všechno. A tak v nejlepších letech si odbýval všechny akčnější scény a zvládal i kaskadérské kousky, a to za cenu všech zranění, které si Fraser přiznával jako nutnou součást svého velkého úspěchu (bohužel později ho tenhle přístup spolu s dalšími okolnostmi odstavil v branži na druhou kolej).. Ale nedá se říct, že by šlo o tak silnou charakterní figuru, která by celý snímek oddřela sama, podobně jako již zmíněný Indiana Jones, ale naopak Mumie fungovala jako skvělá kombinace menších hereckých individualit, které ale společně vytvořili jedinečný náboj a chemii.. A přitom pro každého hrdinu šlo o jednu z prvních velkých rolí a nebyli zvláště známější, i když třeba John Hannah už zvládl pár britských komedií, ale všímat si ho v nich začali až zpětně, a zase Arnold Vosloo si myslel, že by se z menších akčních béček mohl vypracovat na pořádnou žánrovou hvězdu, ale nejen že neměl charizma (a díky ksichtu ani možnosti hrát klaďase) ale bohužel si vybral dobu, kdy už byla políčka hvězd akčních bijáků obsazená, no a Rachel Weisz se stala hezkou tvářičkou až po tomhle... Dohromady nejen že vytvořili naprosto ikonickou sestavu, která protáhla sérii o celý jeden další film (nakonec až do trilogie, ale v posledním díle se už všichni nesešli a navíc kvalitativně už tolik nestíhal), ale právě jejich kouzlo stojí za oblíbeností celého projektu.. Kde se Mumie od Indiana Jonesem vydala jinou cestou je určitě práce s humorem, což vlastně lemuje celé devadesátkové období, kde bylo samozřejmostí, že akční hrdina v blocbusterovém pojetí bude vtipkovat a podobně jako Indiana Jones tak zaseli příležitost rodinného filmu, na jehož zábavnosti si ale přijde na své skoro každý. A i když po letech, možná díky okoukanosti mísení humoru s akcí, už některé gagy nerezonují s takovou silou.. Kde ale Mumie zastává svůj ikonický status je její napojení na celý Starověký Egypt a jeho mytologii. A právě v tomhle si nejen tenhle první díl, ale vůbec celá série udržela svoje kouzlo.. Po celou dobu se pohybujete v pískem zalité krajině, kde si na každém kroku užíváte bohatosti původní kultury. A i když samotná postava Mumie slouží čistě jako účelový prvek, tak její samotný origin v podání náboženských střetů a paranoie uvnitř říše, je něco, čím příběh má svoji specifickou přidanou hodnotu. Navíc, je-li si vůbec možné tyhle otázky klást, tak postava kněze Imhotepa je ve skutečnosti prorok a vizionář, který zpochybňoval tehdejší vnímání náboženství ztělesněné v božské polidštění faraona a věnoval se vlastní sektě, která opravdu skrze jeho osobu napříč filmem skutečně dokázala konat zázraky.. Proto je dokonce možné brát jeho postavu jako osvícence a jiskřičku moderního pojetí víry.. Ale chápu, že skutečnost, že jde o zábavnou akční naháněčku v kobkách, kde vás někde honí padouši a jinde zase žerou brouci, působí více sexy.. A i když se Mumie nikdy nestane vrcholem žánru a postupně bude možná pro některé svoje efekty zatracovanější, nedá se jí upřít její kouzlo, které dokázalo předat Egypt v tak popcornovém a pořád nosném mixu. /viděno v kině/ 75%