Nesnesitelná lehkost bytí

67%

Komentáře a recenze 7

Dle počtu bodů
Psisko59
Psisko59
32 829 bodů
7
Rozumím tomu, proč Kundera tento film dost jednoznačně odmítl - adaptace jeho nejpřehlednějšího a "nejčeštějšího" románu se přesto povedla nad očekávání: jen mírně přehrávající Daniel Day-Lewis dokonale prodává své charisma i fyzické dispozice k roli Tomáše, nádherná Juliette Binoche jako Tereza je křehká a zranitelná a Sabina (plochá Lena Olin) prvoplánově smyslná. Samotný film se dá vidět, pokud jste předtím nečetli Kunderův text; vidíme muže, který se v kontextu doby odmítá citově vázat, ukotvit se - ale ve filmu zapadá, proč vlastně (i když doba Pražského jara přes absenci Prahy samotné je vylíčena až příliš okázale). Filmu chybí filozofický kontext, který v Kunderově textu patrný v každém odstavci. Je tu Tomáš-pochybovač a vyznavač každodennosti odmítající se podrobit diktátu závazků, ale do filmu nedosáhl Tomáš-vzdělaný znalec Nietzcheho (kterého Kundera miluje a rád k němu odkazuje), milovník klasické hudby a věčný hledač souvislostí v toku času a smyslu lidského bytí "v jeho lehkosti a tíze". Kdo ví ovšem, jestli by ho divák snesl a pochopil. K autentičnosti filmu přispěla řada záběrů vybraných z dokumentu Jana Němce Oratorium pro Prahu, zachycujících události ze srpna 1968.
Fingon
16 886 bodů
8
Hm. Tři hodiny, trošku moc. Trochu zvláštní Československo, budiž. Daniel Day-Lewis vypadající jako David Copperfield. Juliete Binoche k sežrání, Lena ještě víc. Pavel Landovský...
Sheldon
Sheldon
16 059 bodů
7.5
Knihu jsem četl a viděl i film a jestliže mi přijde u Kundery, že píše v podstatě pořád stejný příběh dokola a dokola, tak tento film mě příjemně překvapil. Potěšilo mě, jak se filmaři vypořádali s typicky českou látkou a jako u každé filmové adaptace literární předlohy šly stranou filozofické úvahy a šlo se po postavách. Vzhledem k obsazení Daniela Day Lewise, Leny Olin a Juliette Binoche to fungovalo slušně.
Klajnik
Klajnik
8 634 bodů
0
Amatérská režie a přepálená délka, která v souvislosti s naprosto břidkým obsahem dělá z této záležitosti jenom nudnou záležtost. Zbývá jen otázka: Proč se Kaufman vůbec obtěžoval? Celý ten metafyzický Kundera je pryč a zbyla jenom nepříliš pozoruhodná kostra milostného trojúhelníku lidí, z nichž ani jeden nemá moc co říct. Postava Terezy (J. Binochete) mě navíc srala. Srala mě i její tvář. Takové hloupé děcko. Postavy se zdají být zcela bez duše. A celá ta politická situace... Invaze, normalizace, zklamání. Prezentace těchto sebou provázaných aspektů je jedna velká bída. Přesto ono by to šlo zadaptovat. Kunderovy romány jsou melancholické, ale precizní. Plné intelektuálního bohatství. Filmař by nemusel pojmout celou šíři díla, ale mohl by pomoci audiovizuálními prostředků přenést řadu myšlenek do filmu. Něco ukázat, něco pronést v dialogu, něco ve vnitřním hlase postav. Chtělo by to jen trochu umu, který však Kaufmanovi došel. Tohle je jenom tříhodinový důkaz Kaufmanovi neschopnosti. Kokot. Jeden uživatel ten film nazval : “Nesnesitelná nuda k zblití” a to je přesné.
avenis
avenis
8 274 bodů
2
Když se cizinci pokouší zahrát Čechy a režíruje to Američan ve Francii, všichni to můžou považovat za výborné, jen ne Češi. Film mě hodně zklamal. (16.3.2013)
Jana Květoňová
Jana Květoňová
7 015 bodů
6
To je hezké, že na Západě natočili film o naší zemi, i když ho netočili u nás, ale to je jedno. To je dnes zcela běžné! Akorát že kdyby děj toho filmu zasadili kamkoliv jinam, třeba do New Yorku, tak by to bylo jedno. Stejně by to byla taková telenovela, kde se stále jen souloží, takže zhruba po hodině už je film věrný svému názvu. Philip Kaufman, známý spíše jako tvůrce béčkových trháků, chtěl natočit film, který by pohnul širokými masami diváctva. Podařilo se mu ovšem vytvořit pouze snímek plný nudy a nevěrohodností. Vždyť sám autor Kundera zakázal, aby se točily další filmy podle tohoto jeho románu!
stantheman
stantheman
2 399 bodů
8.5
Krásný film , drásající rány z 60tých let. Film o zvrhlosti komunistického režimu a o krysách kterí mu sloužily. Myslím , že nejen pro svou uměleckou hodnotu ale i pro pčipomenutí by měl být přinejmenším součástí školních osnov. Nemám tucha zda Kunderova předloha je v povinné četbě. Film je natočen s velkým citem pro reálie , s využitím a decentním začleněním dokumentárních snímků. Na chvíli se tady blýskne i Pavel Landovský a taky Daniel Olbrychski. Film , ke kterému se můžete vracet.