Rok Draka

67%

Komentáře a recenze 2

Dle počtu bodů
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
28 483 bodů
9
Není to Bronx ani Brooklyn. Je to Čínská čtvrť, naprosto ničím se nevymykají. Má vlastní pravidla, zákony a struktury. Pro turisty svým způsobem exotická záležitost obsahující svou neproniknutelnou subkulturu. Číňané se snaží udržet i na americké půdě své tradice , včetně nechvalně proslulé mafie zvané Triáda. Jedná se o hodně drsný příběh poukazující na to, že do čínské čtvrti, jak je tu ukázána, by vstoupil skutečně jen šílenec. A takový policajt Stanley White coby válečný veterán z Vietnamu plný nenávisti právě k Asiatům je. A rozhodne se to tam svým arogantním přístupem patřičně vyčistit.  Mickey Rourke zde svou rolí nekompromisního poldy na sebe výrazně upozornil, ale dá se říct, že na tom měla vliv i výborná strukturální vize režiséra Michaela Cimina, který stojí vedle Ridleyho Scotta i za scénářem, mající v pozadí i určitou politickou kritiku dané situace, která by byla dnes plně nazvána jako rasisticky útočná proti. Atmosférou tedy snímek poukazuje na nový válečný stav. Vietnamem je nyní New York. Opět souboj bez hranic a bez pravidel. Snímek fascinuje a šokuje zároveň svou výpovědí a smyslem o střetu kultur. Místy je to hodně těžkopádné už svou hloubkou k dané problematice ve spojení s psychologismem stavu událostí. Temná stránka mnohé prohlubuje ještě více, čímž se stalo, že snímek musel několik let uzrát, aby se dalo říci, že se svým pojetím jedná o filmový klenot nesoucí roušku zaslouženého kultovního statusu.
Klajnik
Klajnik
8 672 bodů
7
Cimina jsem si jako režiséra docela oblíbil skrze první jeho 4 filmy, ačkoliv k nim chovám ambivalentní vztah. Něčím jsou vyloženě prvotřídní, ale v jiných ohledech mají zásadní nedostatky. Rod Draka stejně jako Nebeská Brána strádá na kvalitách scénáře, ačkoliv v tomto případě to není natolik závažné, protože tento film jednak netrvá 3,5h a jednak tu děj není zanedbán v takové míře. Přesto je to ale škoda, protože Rod Draka je velmi působivý film a kdyby byl dějově soustředěnější a tematicky prokreslenější, tak by byl do dnešního dne velmi vyzdvihován. ___Protagonista: Mickey Rourke (zde připomínající Willisova McClanea nebo Pacinova detektiva z Heat) hraje drsného detektiva (jak vystřiženého z nějaké staré školy) s prořízlou hubou, kterej všechny kolem posílá do hajzlu - jak mafiánské bosse, tak nadřízené a vzhledem k tomu, jak je zakouslej do případu a nehledí na ostatní, tak se mu rozpadá manželství a lidi kolem něj přichází o život. Takové postavy můžou být vzhledem k současnému stavu poměrně osvěžující. ___Po Ciminovsku má film skvělou kinematografii a dokonale rozmáchlé a členité kulisy s hromadou komparzu, díky čemuž film působí jednak krásně a druhak uvěřitelně - divák je takto více věří tomu, že se dění odehrává ve skutečném světě, což napomáhá imerzi - nejde tedy o pouhou režisérskou manýru. Po vizuální stránce režisér zdařile vtáhne diváka do zločinem a korupcí prosycené čínské čtvrti, ale náležitě tak nečiní po stránce obsahu dění. ___NEDOSTATKY: 1) Cimino prý strávil rok a půl rešerší na tento projekt a v některých momentech to probleskne na povrch. Třeba když protagonista vyřkne, že mafie není sicilský "výtvor", nýbrž čínský, kde se mafii říká triáda a přetrvává už tisíc let. Nebo tehdy, když mluví o míře kriminality v čínské čtvrti ve srovnání  jinými čtvrtěmi. Nebo tehdy, když poukazuje na to, že Číňani postavili Americe první železnice, dřeli se do úmoru, ale žádné uznání jim za výkon dáno nebylo. - Pokud by se film více ponořil do těchto sociologických a historických reálií a skrze propracovanější scénář akcentoval významy, které nesou, tak by byl o něco hodnotnějším dílem. 2) Filmu taky chybí citová rovina, protože scénář se příliš nezabývá vztahovostí postav a jejich psychologizováním. Nastřel tu pro to je (rozpad manželství/neotesaný hrdina-uhlazený záporák...), ale pořádně se to neprozkoumá, díky čemuž film nenabyde té kýžené emocionality, která obecenstvo primárně uspokojuje a skrze níž filmy přetrvávají v srdcích diváků. Kupříkladu: emocionalita již zmíněného filmu Heat leží ve vztahovosti mezi hrdinou a záporákem, kterýžto ač zastávají opačné strany, tak jsou jaksi ze stejného těsta. 3) Dějová postoupnost onoho detektivního příběhu rovněž nepůsobí příliš propracovaně. Příběh o jednom neúplatném drsném poldovi, co svrhne čínskou mafii (nebo ji alespoň naruší) bych si představoval podstatně propracovanější (zhruba někde na úrovni extended verze Amerického Gangstera). Zde mi totiž přišlo, že to nebylo zas tak těžké a současně je protagonista dost neopatrný. Klidně vezme manželku do klubu k záporákovi a jde mu vyhrožovat, aniž by ho napadlo, že si ji mafie může podat, když jim bude dělat problémy. To je něco, co by protagonista měl mít na mysli, když má našprtáno, k jakým praktikám se triády uchylují - jedná se tedy o plot hole. Kdyby tvůrci vychytali tyto nedostatky, tak by tento film nejspíš neprodělal. I přes to ale funguje lépe, než většina jiných.