Hororový megahit v kinech doprovází výtržnosti publika. Mnozí odcházejí před koncem
Pět nocí u Freddyho pojednává o samoživiteli Mikeovi (Josh Hutcherson), jenž přijímá místo nočního hlídače v dlouho uzavřené pizzerii Freddyho Fazbera. Ta v 80. letech prosperovala, jenže v jejím okolí se ztrácely děti. Mikea, jemuž před lety rovněž zmizel bratr a momentálně mu hrozí ztráta opatrovnictví desetileté dcery, čeká střetnutí s oživlými animatronickými hračkami, které lásku k dětem rozhodně zakódovanou nemají.
Nezávislá videohra se rychle stala kultovní a lidé na snímek režisérky Emmy Tammi (The Wind) vyrážejí často v kostýmech. A také s arzenálem naučených hlášek a memů, které hlavně při amerických projekcích s chutí a hlasitě vykřikují. „Na Pěti nocích u Freddyho jsme v kině vydrželi jen patnáct minut,“ podělila se o svůj zážitek uživatelka TikToku s přezdívkou @decepticommie. „Ne proto, že by to bylo strašidelné, ale protože všichni v sále se chovali bezohledně, bylo to nesnesitelné,“ vysvětlila.
I další lidé se shodují, že opravdoví fanoušci a fanynky udělají nejlépe, když si film pustí na streamovací službě Peacock. Tam totiž v USA vyšel souběžně s premiérou v kinech. Především na TikToku panuje konsenzus o nevychovaných divácích, kteří na sebe místo šeptání do ucha hulákají, křičí známé hlášky na plátno, tleskají v nevhodných okamžicích a dokonce rabují. Několik videí zachytilo návštěvníky kina, kteří si z vestibulu ve spěchu odnášeli vystavené kartonové postavy. Ty jsou přitom vyrobené v životní velikosti.
Diváci a divačky jsou jinak z filmu nadšení podstatně víc než kritici, kteří jej na webu Rotten Tomatoes ohodnotili kladně jen ve 25 % ze shromážděných 131 recenzí. Snímek ostatně adaptuje generační fenomén a jeho přijetí v kinech odráží také pozitivní kulturní dopad filmových událostí. Lidé s dětmi (film je přístupný už od dvanácti let) nosí kromě kostýmů také hračky nebo podobizny youtubera Markipliera, jenž roku 2014 zásadně pomohl rozšířit povědomí o první hře.
Videohrám se možná na stříbrném plátně tolik nedaří, ale samy o sobě mají zásadní mediální a kulturní vliv. Mnozí se dnes s horory seznámí právě na herních konzolích a populární žánr plenící v posledních letech kina z toho může těžit. Senzační otvírák Pěti nocí u Freddyho by mu měl vytyčit cestu ke druhému místu v žebříčku nejvýdělečnějších filmů na motivy videoher. Dosavadní druhý Warcraft má z celého světa „jenom“ 439 milionů dolarů, a pokud řádění u Freddyho bude listopadovou trvalkou, může ho trumfnout. Na první místo okupované letošním animákem Super Mario Bros. ve filmu (1,362 miliardy dolarů) však mohou zlé retro hračky zapomenout.