Svět patří Taylor Swift. Zpěvaččin koncertní velkofilm vkládá průmysl do rukou kinařů a žen

Svět patří Taylor Swift. Zpěvaččin koncertní velkofilm vkládá průmysl do rukou kinařů a žen
Taylor Swift: The Eras Tour | Taylor Swift Productions
Swift hladce překonala Justina Biebera a jeho dvanáct let starý film Nikdy neříkej nikdy, který v USA celkově vydělal 73 miliony dolarů. V posledních měsících se ostatně zdá, že na světě není populárnější a sledovanější osoba než Swift. Její americká šňůra zaznamenala rekordní příjem a swifties, jak si zpěvaččini fandové a fanynky přezdívají, zaplavili zápasy amerického fotbalu poté, co Taylor začala chodit s hvězdou NFL Travisem Kelcem.
Taylor Swift: The Eras Tour
Taylor Swift: The Eras Tour
85%

Udělej si sama

Prostřednictvím snímku Eras Tour Swift začíná dobývat Hollywood, který k ní už vzhlíží s respektem. Třiatřicetiletá zpěvačka je minimálně dle kameramana Rodriga Prieta (Barbie) nadanou režisérkou, což mu dokázala během společného natáčení několikahudebních videoklipů. Swift už rovněž režírovala patnáctiminutový kraťas All Too Well: The Short Film a chystá se na celovečerní debut, který by chtěl snímat právě oscarový Prieto.
Respekt ze zářivé star-power přešel v hotovou bázeň poté, co interpretka v srpnu ohlásila říjnovou premiéru filmového záznamu Eras Tour. Tři filmy, které měly jít do kin  ve stejný den, tedy v pátek 13. října, ze strachu před hudebním gigantem vyklidily pozice. Universal dokonce o týden předsunul očekávaného Vymítače ďábla, na což musely padnout miliony dolarů.
Eras Tour je v USA první velkou filmovou událostí od červencového souběžného uvedení Barbie a Oppenheimera. Jenže zatímco oba miliardové hity (Barbie má na kontě přes 1,4 miliardy a Oppenheimer může magickou devítinulovou hranici brzy pokořit) měly v zádech velké hollywoodské studio a silnou propagaci, Swift si zdánlivě vystačila sama. Popová ikona uzavřela dohodu přímo s AMC Entertainment, vlastníkem nejrozsáhlejšího kinořetězce v Severní Americe – AMC Theatres.
Méně než polovina zisku z prodaných vstupenek zůstane lokálním uvaděčům, zbytek si rozdělí AMC a samotná Swift. To je běžnou praxí i při studiové distribuci a Swift údajně s velkými hollywoodskými hráči jednala. Jenže Universal, Disney a další společnosti by uvedení odložily minimálně o rok, během něhož by aktuální fenomén přece jen utichl. A pravděpodobně by nedošlo na širokoplošné uvedení, jaké zajistilo AMC.
Taylor Swift: The Eras Tour: trailer | Aerofilms
Zpěvačka si uvědomila, že při jejím současném vlivu nepotřebuje velkého distributora. O jejím filmu není zapotřebí šířit povědomí, neboť Swift dostatečně odbyla marketing jen několika příspěvky na sociálních sítích (na Instagramu ji sledují 274 miliony lidí). Využila rovněž toho, že se rozpadá přes sedmdesát let platný systém uvádění, který v Hollywoodu nastolil Paramountský výnos z roku 1948.

Vyvrcholení zápasu mezi kiny a studii?

Ten v podstatě ukončil klasickou hollywoodskou éru, kdy vertikálně integrovaný průmysl ovládala studia vlastnící své řetězce kin. Lidé, kteří filmy vyráběli i distribuovali, je tehdy mohli rovněž uvádět v kinech a rozhodovat o tom, jaká bude nabídka. Paramountský výnos kina osvobodil, jenže v posledních letech se už jeví jako zastaralý. Kontrolu nad průmyslem přebírají streamovací služby, které už často slučují výrobu, distribuci a uvádění. Každoročně vznikají nové společnosti, na něž se dřívější omezení nevztahují, a obvodní soud v New Yorku v srpnu 2020 zvrátil výnos ve prospěch studií.
Disney a další distributoři tedy znovu mohou vlastnit kina. Jenže to se týká i majoritních uvaděčů jako AMC Entertainment, kteří mohou být sami sobě distributory. V případě dohody s Taylor Swift zřejmě nikdo necítil potřebu studia upozornit, že se chystá netradiční uvedení. Od koronaviru ostatně studia platí spíš za nepřítele kinařů, který neváhá dle libosti přesouvat domluvené kinopremiéry na stream. Trpělivost přetekla s uvedením marvelovky Black Widow souběžně v kinech a na Disney+. Tehdy se kvůli osekaným příjmům soudila i herečka Scarlett Johansson, což na kontroverzní studiové kroky strhlo značnou publicitu.
Odboj proti všemocným studiím završily letošní stávky herců a scenáristů, které oddálily premiéru druhé Duny od exkluzivního listopadového okna. Kina prochází těžkými časy a díky Taylor Swift našla způsob, jak se ve vzniklé chaotické situaci v éře odeznívajícího Paramountského výnosu prosadit. Skeptici momentálně poukazují na to, že swiftmánie po dvou týdnech odezní. I tak se však rýsují čísla, která by pod studiovou kontrolou pravděpodobně zeslábla.

Nabídka i poptávka vedená ženami

Na oslavování nového distribučního modelu je brzy, ale je vidět, že publikum lze do kin přitáhnout i bez korporací, s nimiž se filmová distribuce úzce pojí po celé století. Hybnou silou jsou přitom ženy, které dlouhodobě stojí v pozici podceňovaného a přehlíženého aspektu filmové tvorby. Barbie natočila režisérka, scenáristka a herečka Greta Gerwig, jejíž autorský otisk je v satiře kreativně zesměšňující patriarchát patrný. Kina braly útokem divačky v růžových kostýmech, jež dle průzkumu zveřejněném na webu The Hollywood Reporter zajistily 69 % za rekordní otevírací víkend.
Barbie
Barbie | Warner Bros.
S Eras Tour je situace podobná a za první víkend tvoří 76 % publika ženy. Jde o radikální odpověď na vývoj posledních let, kdy klíčová poptávka přicházela od mužů mezi 18 a 35 lety s jejich superhrdinskými komiksovými preferencemi. Barbie i záznam Eras Tour jsou navíc společenské události, jež lidé navštěvovali a navštěvují pravidelně a z nichž by si také studia měla vzít poučení. Nikoho by už nemělo překvapovat, že projekty orientované kolem žen a na ženské publikum mohou být tak úspěšné, pokud jim studia nehází klacky pod nohy a neomezují jejich distribuci.
Za měsíc a půl dorazí do kin také další hudební ikona – Beyoncé, která ve spolupráci s AMC Theatres uvede svůj koncertní snímek Renaissance. I v tomto případě se očekává enormní zájem, neboť mnoho fanoušků a hlavně fanynek se na vyprodané letní koncerty nedostalo. Jestliže se systém bez studiových distributorů osvědčí, může jít o plnohodnotný a časem i lukrativnější protipól „mužského“ Hollywoodu.
zdroje: The Hollywood Reporter, Far Out, Den of Geek

Čtete nás rádi? Podpořte nás, prosím, v hlasování o Křišťálovou lupu. Děkujeme.