„Hollywoodský průmysl umírá a brání autorské tvorbě,“ tvrdí Martin Scorsese

„Hollywoodský průmysl umírá a brání autorské tvorbě,“ tvrdí Martin Scorsese
Martin Scorsese | Paramount Network
Martin Scorsese
Martin Scorsese

Režisér, Scenárista

8.7
Legendární americký režisér, milovník klasického Hollywoodu a především jeden z posledních velkých cinefilů Martin Scorsese se veřejně negativně vyjádřil o hollywoodském průmyslu. Sám se připravuje na distribuční premiéru revizionistické westernové krimi Zabijáci rozkvetlého měsíce, která je dle prvních reakcí jedním z nejlepších filmů, jež osmdesátiletý tvůrce vytvořil.
Scorsese již před čtyřmi lety kritizoval marvelovské blockbustery, které přirovnal k zábavním parkům. Jeho vyjádření bylo předmětem vášnivých debat a kontroverzí, jež však převážně pramenily ze zavádějících interpretací a překroucení jeho původního výroku. Superhrdinské generické snímky dle něj mají v průmyslu místo a neměly by se přestat točit. Zdůraznil však, že v publiku nezanechají žádné silné emoce, kromě těch povrchních během sledování, a jsou jen chvilkovou zábavnou jízdou, jejíž účinky rychle vyprchají. Zároveň si posteskl, že tvoří většinu blockbusterové produkce.
Leonardo DiCaprio a Martin Scorsese
Leonardo DiCaprio a Martin Scorsese (Prokletý ostrov) | Paramount Pictures
Teď pro magazín GQ v obsáhlém rozhovoru na dané téma navázal. Hollywoodská studia prý pouze lační po bezmyšlenkovitých projektech s potenciálem udělat z nich franšízu. Zdůraznil markantní proměnu průmyslu, ve kterém na přelomu 60. a 70. let začínal. Mezitím uplynula stejná doba jako tehdy od němé éry. Studia prý už nepodporují autorské filmy, v nichž režisér vyjadřuje své nejhlubší pocity a snaží se o společenský i umělecký přesah. Veškerá autorská tvorba je dnes redukovaná na nízkorozpočtové indie snímky a auteuři již nedostávají možnost realizovat projekty s vysokým rozpočtem pod záštitou předních studií.
Scorsese vstoupil do filmového průmyslu na přelomu pádu klasického Hollywoodu a vlny nových režisérů, kteří chtěli filmy dělat jinak; přesto s úctou k tradici, z níž Hollywood vycházel. Společně se Stevenem Spielbergem, Francisem Fordem Coppolou, Georgem Lucasem či Brianem de Palmou redefinovali americkou kinematografii svěžími náměty i dravým stylem a provokovali možnostmi filmového média, tehdy za podpory hollywoodských gigantů, kteří hledali nový impuls. 
Tyto možnosti a volnost mu v dnešním průmyslu chybí. Jako příklad uvedl, jak ho představitelé studia přemlouvali, aby ve Skryté identitě nechal dva hlavní hrdiny přežít, aby mohl pokračovat v jejich osudech. Tento film je dosud tím jediným, jenž mu vynesl Oscara za režii. S obdobnými zásahy se potýkal i u svého srdcového projektu Gangy New Yorku, kdy mu tehdejší producent Harvey Weinstein film zkrátil a omezoval rozpočet. V tu chvíli byl dle svých slov kousek od toho, aby s tím praštil.
Martin Scorsese
Martin Scorsese | Bioscop
V rozhovoru však nijak neshazoval schopnosti režisérů franšízových blockbusterů ani jejich VFX artistů, naopak ocenil jejich řemeslnost. Zpochybňuje však celkový přínos těchto produktů, které nijak nerozšiřují vnímání publika a nepodněcují k uměleckým úvahám. Současný trend, trvající již několik let, pro něj představuje hrozbu pro kulturu obecně. Vyrůstající generace si bude myslet, že takto vypadá film a filmové umění začne být stále víc redundantní, omezené na několik barevných obrázků bez jakékoli snahy o hlubší zážitek.
Zároveň vyzdvihl Christophera Nolana, kterému se i navzdory vysokým rozpočtům daří udržet si výsostné postavení, realizovat ambiciózní umělecké filmy a experimentovat s žánry. Pochválil i bratry Bena a Joshuu Safdiovi, kteří již několik let platí za hvězdy tamního nezávislého filmu. Nutno podotknout, že rozhovor se nevěnoval pouze tomuto tématu. Scorsese hovořil i o své neutuchající vášni pro film a o tom, zda v práci dnešních tvůrců a tvůrkyň detekuje inspiraci jeho dílem, či o svém dětství.
Kritika současného uvažování studií nepramení ze Scorseseho ješitnosti, ale z čiré lásky ke kinematografii a ze strachu o něco, co je mu v životě nejdražší. Své poslední dva filmy realizoval pod hlavičkou streamovacích platforem Netflix a Apple+, které mu poskytují rozpočet a volnost, kterou již potřebuje.
Pedro Almodóvar
Asier Etxeandia, Pedro Almodóvar a Antonio Banderas | IMDb
K vytrácejícímu se autorství se v posledních dnech vyjádřil také španělský režisér Pedro Almodóvar. Hollywood i mainstreamový tisk dle něj vnímá režiséry jen jako řadovou součást štábu. Pro průmysl jsou přední herci a herečky, zatímco režiséry považují pouze za řemeslníky bez prostoru pro umělecké vyjádření a autonomní hlas. Proto prý v Hollywoodu pracovat nechce a bude se raději držet na evropské půdě, kde jsou podmínky přece jen přívětivější. S tropy hollywoodského westernu však pracuje ve svém novém středometrážním počinu Zvláštní způsob života, jenž měl premiéru na festivalu v Cannes.