38. Letní filmová škola je u konce. Do kin lákali Heydrich, Živago i Mefisto

38. Letní filmová škola je u konce. Do kin lákali Heydrich, Živago i Mefisto
Cestovatel, malá fotbalová moralita z předrevolučních let.
Po slavnostním předání ceny následovalo promítání Szabóova nejnovějšího filmu
38-letni-filmova-skola-je-u-konce-do-kin-lakali-heydrich-zivago-i-mefisto-5
Spokojený István Szabó s cenou AČFK.
Za zavřenými dveřmi (2012) s Helen Mirrenovou. Těsnící se davy kolem schodiště kina Hvězda nebyly ovšem jen záležitostí této slavnostní události, ale hradištským evergreenem. Neobsazená místa zase naopak raritou.
Zájem o film a mladé publikum zvedají režisérská obočí ve Varech stejně jako v hradišti. „Máte nejlepší publikum na světě,“ prohlásil další z oceněných, íránský režisér Abbás Kiarostamí, kterého zájem o jeho téměř čtyřicet let starý film Cestovatel (1974) a potažmo celou jeho retrospektivu přímo zaskočil.
Retrospektiv byla tradičně celá řada. Právě rozčleněnost do tematických bloků a
38-letni-filmova-skola-je-u-konce-do-kin-lakali-heydrich-zivago-i-mefisto-3
Nacismus s lidskou tváří: Mefisto.
zasazení do širšího kontextu vyvažuje absenci klasické festivalové soutěže, kdy se na festival dostane řada nejnovějších filmů od vycházejících hvězd, ze své podstaty ale nemůže jít o tematicky ucelený výběr. Návštěvníci v Hradišti tak mohou například díky Szabóovi prozkoumat jizvy evropské duše skrze mrazivého oscarového Mefista (1981), autobiografického Otce (1966) nebo Plukovníka Redla (1985)  z období rakousko-uherské monarchie.
Fašizmus, komunizmus, antisemitizmus a další –izmy, kterými Evropa za obdivuhodně krátkou dobu stihla projít, protkávaly letos většinu sekcí a ruku v ruce, snímek po snímku vykreslily břímě Evrop
38-letni-filmova-skola-je-u-konce-do-kin-lakali-heydrich-zivago-i-mefisto-2
Výčitky i strach o holý život mladého Sallyho ve filmu Evropa, Evropa.
ské minulosti – téma blízké i polské režisérce Agnieszce Holland, která sice na festival kvůli probíhajícímu natáčení filmu Hořící keř o Janu Palachovi na festival nemohla dorazit, ale její filmy jako Evropa, Evropa (1990) o tanci dvou totalit v rytmu valčíku na území Polska nebo V temnotě (2011) - oba nominované na Oscara -na plátně promluvily za ní.
Ze stejného soudku rozhodně stojí za zmínku i sekce Heydrichiáda, která ku příležitosti výročí atentátu na říšského protektora Reinharda Heydricha ukázala
38-letni-filmova-skola-je-u-konce-do-kin-lakali-heydrich-zivago-i-mefisto-4
Heydrichiáda očima Hollywoodu.
český protinacistický odboj a následné represe z několika perspektiv – od tendenčního portrétu kata českého národa Opus pro smrtihlava (1984), přes americký, noirově laděný film I katové umírají (1943), který se držel lecčeho, jen ne faktů, až po autentické záběry z vypálení Lidic, na kterých se nacisté s mrazivou důsledností snaží vymazat kámen po kameni malou ves z map i historie.
Kdo měl hajlování dost, mohl se jít nechat ohromit koňskou dávkou výpravnosti filmy Davida Leana. Shlédnutí Doktora Živaga (1965), Lawrence z Arábie (1962) nebo Mostu přes řeku Kwai (1957)  na plátně (pro zajímavost: dohromady tato trojice znamená 549 minut a 19 Oscarů)
38-letni-filmova-skola-je-u-konce-do-kin-lakali-heydrich-zivago-i-mefisto-1
Sám velký Živago.
znamená přehodnotit vnímání pojmů velkofilm, dlouhometrážní a - slušně řečeno - přesezené hýždě. Ale vyplatí se trpět. Zážitek je dlouhodobý, bolavá zadnice naštěstí ne, dá se například roztančit v některém ze stanů s doprovodným hudebně-alkoholickým programem.
Letní filmová škola naučí o filmu spoustu, ať už skrze přednášky či odborné úvody k filmům. Zjistíte ale taky, že lístek z Prahy do Uherského hradiště stojí 495 korun (děkujeme ČD), že před svítáním chodí spát jen padavky, že stany nejsou jen na spaní , že Ondřej Vetchý opravdu umí hrát fotbal a především že artový, archivní ani alternativní film nejsou nuda!
38-letni-filmova-skola-je-u-konce-do-kin-lakali-heydrich-zivago-i-mefisto-6
Jedno ze dvou letních kin na LFŠ bylo opět synonymem pro pohodu.