Blu-ray: Oscarově přitažlivá Gravitace a poctivý Plán útěku (recenze)

blu-ray-oscarove-pritazliva-gravitace-a-poctivy-plan-uteku-recenze
Gravitace: Tenhle snímek asi není třeba příliš představovat. Sci-fi pecka Alfonse Cuaróna doslova oblétla celý svět, nadchla diváky i kritiky, získala nespočet cen (včetně sedmi Oscarů) a nyní konečně přichází zoufalý souboj Sandry Bullock s vesmírným prázdnem na modrou placku. V kinech snímek platil za technologický zázrak a v domácím kině tomu naštěstí není jinak. Ano, 3D v televizi se s IMAX plátnem srovnávat nedá. Pořád jde ale o to nejlepší 3D, které jsme od Avatara do domácích kin dostali.
A tím superlativy u Blu-ray Gravitace nekončí. Obraz i zvuk je referenční. Vše vypadá přímo nádherně a zní způsobem, že pokud jste návštěvu kina nestihli, smutnit nemusíte. Obojí je na disku v takové kvalitě, že to diváka neochudí o jediný detail. Ukázkový příklad přepisu filmu na Blu-ray.
Ohromou radost lze mít i z bonusů. Tři hodiny materiálů provedou celým tvůrčím procesem, nechybí české titulky a samozřejmě i kraťas Aningaaq, který původní příběh o něco rozšiřuje. Gravitace na české pulty putuje nejen v plastu, ale i v limitovaném Futurepacku. Proti volbě potisků nelze nic namítat. Osobně ale zůstávám příznivcem méně lesklého STEELBOOKu s jeho řešením boční strany. Futurepackové panty se mi zkrátka nelíbí.
blu-ray-oscarove-pritazliva-gravitace-a-poctivy-plan-uteku-recenze-1
Ani můj nejistý pocit ohledně zpracování Futurepacku nic nemění na tom, že tohle je opravdu excelentně provedený disk a pokud vám pantíky nevadí, můžete ho klidně brát jako 100% záležitost. Já si s dovolením 5% strhnu.
Gravitace, Obraz: 1080p, 2,40:1, Zvuk: DTS-HD Master 5.1 anglicky, DD 5.1 česky, Běžná cena s DPH: 799 Kč, Hodnocení disku: 95%
blu-ray-oscarove-pritazliva-gravitace-a-poctivy-plan-uteku-recenze-2
Plán útěku: Zatímco od Gravitace se tak nějak čekalo, že bude dobrá, novinka dua Stallone/Schwarzenegger situovaná do ultramoderního vězení platila za velký otazník. Výsledkem je (minimálně pro mě) jedno z nejpříjemnějších překvapení minulého roku. Solidní scénář (ne přímo chytrý, ale rozhodně ne hloupý), dynamická režie a hlavně překvapivě zábavný Arnold, který si podobně uvolněným způsobem "nedal" postavu dobrých deset let. Věřím, že si natáčení užil. A se Stallonem vytvořil filmové duo, ve které jsme doufali před nějakými dvaceti lety (pánové s tím přišli trochu pozdě, ale buďme rádi, že vůbec).
Protože si Plán útěku vedl v kinech spíše hůře, než lépe (ve Státech naprosto propadl, ve zbytku světa něco vydělal, rozhodně ale neexceloval), nebylo jisté, jestli mu bude na Blu-ray věnována nějaká větší péče. Výsledek překonává veškerá očekávání. Že je snímek obrazově i zvukově na výši, to už se (naštěstí) stává u nových filmů standardem. Skutečné nadšení vládne na ostatních frontách. Hodinka česky otitulkovaných bonusů obsahuje podrobné dokumenty o natáčení a sérii vystřižených scén. Pro anglicky schopnější je dále na disku neotitulkovaný audiokomentář režiséra u filmu.
A teď k tomu, co dělá z Blu-ray Plán útěku opravdovou pecku. Snímek u nás vychází v takzvaném digibooku, což v praxi znamená obal ve tvaru knížečky s různými fotkami z filmu a informacemi o natáčení. A co je nejlepší (jakkoli tomu nápis Escape Plan na přebalu nenapovídá), všechny texty v digibooku jsou v češtině! Jde o úplně první plně lokalizovaný digibook u nás.
blu-ray-oscarove-pritazliva-gravitace-a-poctivy-plan-uteku-recenze-3
Plán útěku je povinnost z několika důvodů. Za prvé je to překvapivě chutná žánrovka, kterou v případě, že jste fanda Arnolda či Slye, zkrátka musíte mít v domácí filmotéce. A za druhé je to krásná sběratelská věcička, která se dočkala mnohem větší péče, než by nejspíš (vzhledem k tržbám) měla.
Plán útěku, Obraz: 1080p 2,40:1, Zvuk: DTS-HD Master 7.1 anglicky, DTS-HD Master 5.1 česky, Běžná cena s DPH: 599 Kč, Hodnocení disku: 90%
Oba Blu-ray filmy koupíte s internetovou slevou na e-shopu www.filmarena.cz. Za zapůjčení disku k recenzi obchodu děkujeme.