Dnes v TV: Správní chlapi - poctivá parťácká krimi komedie od autora Posledního skauta

Správní chlapi | Warner Bros.
Ve Správných chlapech z roku 2016, které si dnes večer můžete pustit ve 22:55 na Prima Max, se Black drží svého oblíbeného modelu - dva loseři se připletou k zapeklitému případu (v tomhle případě zmizelá dívka a zemřelá pornohvězda) a postupně se prokousávají vršícími se situacemi, kdy nejednou problém nevyřeší logika, ale prostá náhoda (či nehoda).
Ryan Gosling, Russell Crowe
Správní chlapi
Black má pro podobné falešné postupy slabost. Od svých hrdinů nečeká, že budou extra vynalézaví nebo dostanou columbovskou chvilku, kdy najednou odhalí východisko. Často jdou z průseru do průseru a protože se pletou do věcí, do kterých by strkat nos neměli, řešení si je postupně samo najde.
Správní chlapi jsou důkazem, že Black neztratil nic ze svého citu pro žánr (který do jisté míry sám definoval a dodnes mu kraluje). Snad nikdo jiný neumí vymýšlet tak originální situace, bořit klišé a ještě do toho sypat jednu hlášku za druhou. Přitom se Black vyhýbá okaté parodii. Nejde o to si primárně dělat legraci. Tenhle film je v prvé řadě laskavou poctou kýčovitým sedmdesátkám, brakovou historkou o jednom divném případu a až na konci poučencem, který pomrkává a baví se potlačováním toho, co divák čeká.

Shane Black
Black je navíc nejen zkušený sypač verbálního střeliva a nápaditě vyhrocených situací, ale současně se z něj vyprofiloval i velmi slušný režisér (Kiss Kiss Bang Bang, Iron Man 3). Jsou to drobnosti, častokrát ale umí překvapit střihem či kompozicí scény, aby lépe nechal vyniknout vtipu. Navíc si umí výborně vést herce, od skvěle vybrané ústřední dvojice v podání Russell Crowe/Ryan Gosling až po ty nejmenší postavy. Ostatně, pokud máte film, kde i chytrá třináctiletá dcera působí sympaticky a hlášky jí věříte, víte, že to režisér s herci umí. Snad jen Kim Basinger je ve filmu trochu omylem.
Neoznačil bych Správné chlapy za to nejlepší, na čem Black pracoval. Určitě to umí s větší ulítlostí (již zmíněný Kiss Kiss Bang Bang) nebo s větším počtem nezapomenutelných hlášek (legendární Poslední skaut). Pokud ale film někde na body prohrává, je to čistě ve své vlastní kategorii, kterou si můžeme označit (např.) jako "blackovinu". Jinak je mnohonásobně lepší, než co běžně nabízejí podobné žánrovky (když už se točí). Herci přesní, slovní střelivo podávané v pravidelných dávkách a několik scén jasně kultovních.
Black by měl točit jen filmy, kde nažene dva losery k případu. Nic proti jeho Iron Manovi 3, ale v buddy movie rovině v podstatě prostě nemá konkurenci.
Hodnocení: 85%