Godzilla Minus One

75%

Komentáře a recenze 19

30 445 bodů
8
Konečně další a řádně zpracovaná Japonská Godzilla. Prvky západní filmařiny se zde přeci jen výrazněji objevují, ale stále to není nabubřelý Hollywood. I když tato Godzilla není žádné ořezávátko a když je na scéně, rozhodně se s tím nepáře a stojí to za to, tak to není jen o jejích ničení. Nechybí pěkný příběh z konce 2. světové války a života po ní. Jeden z nejlepších filmů o legendárním monstru.
15 199 bodů
9
Jako kdyby Spielberg byl Japoncem… Fascinuje mě to spojení kompaktně rozvíjeného blockbusterového vyprávění s velmi lokálními tematickými a formálními tradicemi. V podstatě od druhé sekvence se to vyvíjí úplně jinak, než na základě klasické žánrové normy očekáváme, přičemž potenciální nedostatky (potažmo historické věci a události, jež bychom očekávali a chtěli vidět) se v průběhu vynahrazují prostřednictvím sci-fi elementu v podobě rozohněné atomové příšery. Ve zdevastovaném Japonsku nepadne ani zmínka o jaderných útocích, místo toho sledujeme nejprve velmi osobní trauma dané nehumánním východním kodexem cti a pohrdáním společnosti v případě jeho nedodržení. Zároveň s vykupitelskou a romantickou osobní linií se rýsuje také národní japonské trauma, jež názorně reprezentuje právě Godzilla – netvor z mořských hlubin, jehož vojáci nejprve mají za neporazitelnou nepřátelskou zbraň na sklonku války a který následně předvádí to, co ona neporazitelná bomba skutečně napáchala. Postupuje se přitom velmi hladce na úrovni významu i odhalování hrozby, jedno s druhým ostatně souvisí. Z národního se celkem nenápadně přelévá do nadnárodního makropříběhu, když postavy zmiňují napjaté vztahy mezi USA a Sověty a žijí ve strachu, že studená válka jim opět zdevastuje obnovovanou zemi. Stejně tak Godzilla nejprve napíná fyzické svaly, poté na vodě poprvé předvede svůj plný arzenál, zatím pouze na velmi určitém cíli, a posléze po procházce městem udeří formou strašáka, jehož se už tehdy obávalo nejen celé Japonsko. Efekty jsou krásné a často subjektivní inscenace z bázlivých podhledů nemá slabin. Zvlášť ve chvílích, kdy monstrum obklopuje prach a vznikají přímé vizuální asociace s Hirošimou a Nagasaki. Film skvěle graduje do kolektivního úsilí, přičemž hlavní hrdina se postupně mění z východního na západního a příběh reflektuje třeba motivy z Nolanova Dunkerku. Finální akt udeří ve stoprocentní účinnosti díky bravurně koncipovanému vývoji protagonisty, jehož milostná linie pohání k sebeobětování, zatímco celkový morální přechod k vyšší hodnotě lidského života jej katapultuje k západnímu spielbergovskému rozuzlení. Opět se ukázalo, že Godzilla je možná fajn klaďas, ale jako záporák prostě nemá konkurenci. Lidé musí zapojovat intelektuální maximum, ale střet s nezastavitelnou a nepochopitelnou silou je přesto nerovný a nejednoznačný.
8 695 bodů
7
Japonci s tu látkou pracovat dovedou (na rozdíl od Amíků), v důsledku čehož diváky více zajímají i lidské postavy. Metafora je zřejmá: Godzilla je kráčející atomovkou (města, po kterých se ostatně projde, jsou rovněž srovnána se zemí), která se vrací a otvírá tak v postavách nejrůznější traumata z druhé světové války. Je to prostě scénáristicky dobře svázané a provázané. Nepůsobí to tak samoúčelně. Morálním poselstvím je opět oslava lidského úsilí, hrdinství a překonávání překážek, což ale vyznívá poněkud kýčovitě, protože se prostě furt jedná o mainstreamový blockbuster - avšak kvalitní v rámci svých mezí. Co se efektů týká, občas je to supr, občas to vypadá poněkud gumově, ale příliš mě to nevytrhávalo. Momentální hodnocení je 83%, ale spíš než že by to byl skvělý film, je jen překvapivě dobrý.
VládceVesmíru
VládceVesmíru
5 446 bodů
9
Skoro dokonalé. Vizuálně mnohem lepší než digibordel MonsterVerse.
Mikik4444
3 982 bodů
10
Ty jo dobrý, až mi to překvapilo. Příběh … v podstatě všechno bylo docela dokonalé. No trošku ten úplný konec mi nesedl ale budiž. Dávám 10. Vzpomněl jsem si dnes na Gappu a také na film Camera kontra Gaos jak jsme jako prckové na to běželi někdy kolem roku 1970 v Řeporyjích do kina a byli jsme z toho tenkrát silně unešení.
Destoroyah
Destoroyah
3 626 bodů
8
37 / GODZILLA MINUS ONE (2023) REIWA ERA 2016-2023. Po niekoľkých rokoch tu máme znova japonskú Godzillu. Tento film sa opäť vrátil k starým koreňom prvej Godzilly z roku 1954 a som za to úprimne rád pretože ma veľmi nebavilo pozerať na tie americké verzie plné akcie, výbuchov a rôzneho iného. Niekedy je lepšie sa vrátiť naspäť a využiť to čo sa využiť dá. Akcia je dosť podarená, CGI je na rozpočet geniálne a celkovo je príbeh aspoň pre mňa naozaj nostalgický. Radosť zo mňa iba tak chrčala pri pozeraní tohto filmu. HODNOTENIE: 8/10
Temný Pán ze Sithu
Temný Pán ze Sithu
2 424 bodů
8
tohle byla naprosto kvalitní podívaná.japonci s touhle látkou začali,tak by ji měli i pořádně umět.a vskutku je to tak.mame tu kvalitní příběh.po konci druhé světové války.je Japonsko na dně,to se dá označit rokem Nula.kdo by čekal že může přijít ještě něco horšího.a ono přišlo, Godzilla.velmi se mi líbilo zpracování,bylo uvěřitelné.pri takové váze jako má Godzilla,by přeci nebyla mrštná jak nám ukazuji americké verze.jestli Chcete kvalitní příběh, provedení,i herecké výkony(samozřejmě Japonci hrají odlišně od Američanů,ale na škodu to není) podívejte se na Godzillu mínus one.kdo chce jen bezduchou zábavu, pusťte si film z monsterverse.
JaraSlama
JaraSlama
2 146 bodů
8
Godzilla patří mezi nejslavnější kulturní symboly Japonska. Film reflektuje osobní vývoj postav a stav japonské společnosti po válce. Expresivní a melodramatická nálada může být pro mnohé diváky náročná, ale výpravné scény destrukce a vizuální stránka jsou zpracovány na jedničku. Režisér Takaši Jamazaki spojuje japonskou svéráznost s hollywoodskými postupy a tím úspěšně představuje Godzillu. Navzdory přehnaným scénám film vyniká emocionálním dopadem, což ho činí zajímavým pro diváky a kupodivu jde o lepší podívanou, než nám nabízí samotný Monsterverse.
Bublaga
Bublaga
252 bodů
8
Tahle Godzilla má za mě hned několik plus. Je to film japonský. Ta potvora nepřipomíná dinosaura, ale je spíš monstrum klasického formátu (mně tělesnou stavbou připomíná člověka v převleku). Děj není jen o nahánění monstra lidmi nebo nahánění lidí monstrem za dunění hudby a občasného výskoku spřáteleného Konga. Tohle je důstojný snímek s godzillou, víc (sociální) válečné drama než sci-fi akčňák. A hodně vydařený!
lipavsky
lipavsky
178 bodů
8
Jak už tu bylo napsáno několikrát, za mě nejlepší zpracování Godzilly vůbec. Na rozdíl od US verze má i osobitý příběh hlavního hrdiny. Hollywood je z tohoto japonského snímku cítit, ale ne tolik, aby to ztratilo kouzlo japonských filmů.
  • až hračičkovsky vykreslené řádění Godzilly
  • málo patosu
  • prostředí Japonska po 2. světové válce