Recenze: Croodsovi: Nový věk - pravěká rodinka poznává úsvit civilizace a přináší ideální sváteční zábavu

Croodsovi: Nový věk | DreamWorks Animation
Croodsovi se kiny poprvé prohnali roku 2013 a zanechali převážně dobré dojmy, které kromě hravého vizuálu a širokých možností vytvářeného světa umocňovali také originální dabéři v čele s Nicolasem Cagem a Emmou Stone. Oba slavní herci propůjčují pravěkým lidem hlasy také v novém pokračování, které starou známou rodinku přivádí na 'moderní' farmu a hotový ráj na zemi, obydlený značně civilizovanější rodinou Bettermanových. Nejenže se rychle projevují sociální rozdíly mezi oběma klany, ale právě nóbl hostitelé začínají ohrožovat přesvědčenou vizi starostlivého otce Gruga (Cage) o neoddělitelné rodině - na každého má totiž život v luxusu a bezpečí jiný dopad, nemluvě o tom, že venkovní svět zdaleka neřekl poslední slovo.

Croodsovi: Nový věk
Máte-li zkušenost s prvním dílem, nemusím vám zdlouhavě vysvětlovat, že tvůrci se opravdu nebojí šílených nápadů a pravěké hrdiny vrhají do fantastického barevného světa, v němž lze očekávat v podstatě cokoli. Croodsovi: Nový věk navazují tam, kde jednička před sedmi lety skončila, a pro zapomětlivé diváky rekapituluje zásadní události úvodní dynamická montáž, která současně znovu představuje hlavní postavy. Postavy roztomilé a lehce zapamatovatelné pro jejich neotesanost a životní zásady ve znamení drsných loveckých tlup - a je to samozřejmě jejich kontrast s členy nové rodiny Bettermanů, na němž je vystavena komediální kostra příběhu, založeného na těch nejklasičtějších rodinných hodnotách.
Sdělení o nerozlučnosti příbuzenských vztahů a důležitosti rodinného zázemí je jistě neoriginální a ve druhé polovině se vyprávění často zbytečně zastavuje a opakuje stále stejné fráze, ale celkové formální uspořádání filmu má hlavu i patu a střet dvou rozdílných životních přístupů ústí do zábavné a vyvážené vztahové rošády. Příběh a humor sice nedosahují inteligence těch nejlepších filmů od Pixaru, ale tvůrci si z nich berou tu správnou inspiraci a míchají ztřeštěnou legraci pro menší děti s dospělejšími vtípky a s klasickým záchranářským dobrodružstvím způsobem, který drží pohromadě.
Dominantně sice vyčnívají spíše vizuální vtipy a situace, které u televize snáze
Croodsovi: Nový věk
docení malí caparti, avšak elán a minimálně obrazová kreativita těchto situací musí fungovat i na dospělé (a třeba fackovací opičí řeč je prostě skvostná), které určitě pobaví také geniálně znázorněný prvopočátek televize nebo tradičně vyšinutý dabing Nicolase Cage, jenž nemá chybu. A v duchu moderních filmových standardů dostáváme také pravěkou emancipační vložku, která je možná poněkud okatě vklíněná, ale ruku v ruce s opakovaným zdůrazňováním rodiny a jejího matriarchálního základu ji lze v pohodě akceptovat.
Obecně jednoduchý děj je navíc dobře organizován v duchu těch nejklasičtějších animovaných rozprávek - s rychlým úvodním představením postav i základních motivů a myšlenek, s následnou prezentací nového prostředí (které je zase krásně bujaré a barevné), se zlomem v polovině filmu, kdy propletené intriky zcela narušují vybudované vztahy, i s akčním dobrodružným finále, kdy postavy musí spolupracovat proti viditelné (ale toliko symbolické) hrozbě. A nebýt těch několika zpomalujících dialogů a pár neúrodně zasazených vtipů (moc jsem nepochopil zpocenou konfrontaci v opičí aréně), vlastně by šlo o ještě vyváženější a kvalitnější zábavu než v případě jedničky.
Croodsovi: Nový věk
Croodsovi: Nový věk sice nedosahují úrovně těch lepších Pixarovek a většinou aplikují humor i poselství pro nejmladší publikum, ale přesto jde o povedené a energické dobrodružství, které renomovanému studiu DreamWorks nedělá vůbec žádnou ostudu. Standardní příběh o důležitosti rodiny je obohacován vtipnými kontrasty mezi 'buranskou' pravěkou tlupou a moderní nóbl rodinkou a opět silně těží z bohatého prostředí a z všemožných prapodivných a zábavných postaviček, které se tvůrci rozhodli oživit. Především však fungují vztahy mezi jednotlivými aktéry, kterým máme v závěru důvod fandit, i když je jako tradičně jasné, jak musí vše dopadnout. Ideální odpolední program jak pro malé děti, nadšené z toho, že hromotluk Grug prochází místo dveřmi stěnami, tak i pro jejich rodiče, kteří si v záplavě vizuálních nápadů a několika dospělejších vtípků jistě také najdou to svoje.
Hodnocení: 75%