Recenze: 31 konců/31 začátků, dokument umělců, kteří koušou

Jedno z 31 videí filmu. Upozorňuje na to, že "Velký Bratr" nás ve městě stále sleduje.
Od Rafanů by snad nikdo nečekal klasický film. Umělecká skupina, mezi jejíž „proslavené“ akce patří pálení černobílé kopie české státní vlajky v předvečer výročí 17. listopadu nebo kálení v Národní galerii, možná v minulosti několikrát tak trošku prvoplánově přitáhla pozornost. 31 konců/31 začátků (2011) je ovšem dílo jiné kategorie. Navíc se mu dostalo zvláštního uznání poroty na loňském Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Jihlava. Že by Rafani dobrovolně vyměkli?
recenze-31-koncu31-zacatku-dokument-od-umelcu-kteri-kousou
Odpověď je nejednoznačná, stejně jako koncept jejich „celovečerního“ filmu. Rafani se ještě nedávno distancovali od textového projevu ve svých dílech. Jestli je ovšem něčeho v dokumentu 31 konců/31 začátků příliš, potom je to jednoznačně slovní sdělení. V anotaci se o dokumentu píše jako o dílu, které je syntézou 31 zastávek uprostřed velkoměsta. Řada bodů se ovšem od tématu odklání, což jednoznačně vyznívá jako agitka spřáteleným umělcům.
recenze-31-koncu31-zacatku-dokument-od-umelcu-kteri-kousou-2
Kdo je to? Takhle vidí rappera Vladimira 518 umělecká skupina Rafani.
Pozitivem je vynalézavá práce s obrazem. Ta pomáhá vykreslovat jednotlivé respondenty v jim blízkém světle, případně navodí dojem kontrastu. Mezi jinými se v dokumentu představí rapper a přímý účastník naší polistopadové graffiti scény Vladimir 518 nebo spisovatel Michal Viewegh. Tenhle zřejmě nejčtenější český autor současnosti se ve filmu vymezuje proti hlavnímu proudu, po čemž Rafani hned skočí a záběr na spisovatele prostříhají s anketními odpověďmi „obyčejných“ lidí z ulice.
Rafani si všímají i zdánlivě banálních městských detailů jako jsou bezpohlavní satelitní sídliště, neinvenční práce na tunelu Blanka nebo přebujelost a statičnost dopravních značek.
recenze-31-koncu31-zacatku-dokument-od-umelcu-kteri-kousou-1
Na sídlišti to na první pohled moc nežije.
Když se (konečně) představí všech jedenatřicet video vstupů, jež uzavírá Marek Ther, laureát Chalupeckého ceny za videoart, chopí se Rafani poetičtější iniciativy. Hlavní město České republiky představí deníkovou formou, křížem krážem, během toulek, které rozhodně nesměřují na Pražský hrad a další pamětihodnosti.
Hodnocení: 60%
P. S.: Netradiční snímek 31 konců/31 začátků bude uveden jako internetová premiéra 25. června. Ke zhlédnutí bude zdarma na webu DAFilms.com.